Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!  (gelezen 1822 keer)

IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Gepost op: 2011/05/17, 15:14:11 »
Via DistroWatch zag ik dat IQunix is gereleased. Dit is - zeg maar - Ubuntu, maar dan helemaal kaal. Handig voor diegenen die hun eigen desktop geheel vanaf de grond willen opbouwen, maar waarvan de basis (de Gnome desktop) al klaar is. Zie voor meer info de volgende link: http://iqunix.sourceforge.net/

Knutselen maar!  :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/17, 16:38:34 »
In hoeverre verschilt dit van een "blokkendoos"-installatie?
Dus dat je via de alternate cd een kale Ubuntu installeert (nog véél kaler dan IQunix!) en dan zelf een minimale Gnome installeert?

DarkEra

  • Gast
Re: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/17, 16:50:12 »
Zoiets heb ik gisteren dus gedaan, een kale Ubuntu (CLI) en dan verder opgebouwd. Zo speciaal is Iqunix ook weer niet daar er al eerdere projectjes zijn geweest aangaande een zeer minimale Ubuntu desktop zover ik weet. Of daar nog leven in zit?

Het is leuker om het zelf te doen en ook leerzamer. :)

Re: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/17, 18:11:44 »
Het "verschil" zit 'm in het gegeven dat de desktopomgeving al is geïnstalleerd. Voor de kenners is het redelijk makkelijk om via een blokkendoosinstallatie hetzelfde te verkrijgen, maar voor diegenen die dat nét een brug te ver vinden, maar toch een "eigen" installatie willen met de pakketten en software die zij zelf wensen, dan is dit uiteraard wel een leuk alternatief. Veel mensen schrikken toch van een distro die ze vanaf de commandline moeten opbouwen. Bij IQunix begin je in ieder geval met een grafische omgeving. Het software-center is ook al mee "verpakt", en zit er een hardware drivers installer op die voor de gebruiker wat werk uit handen geeft.

Dit maakt het toch nèt iets laagdrempeliger dan vanaf de grond met een mini-iso aan de haal te gaan. Vandaar dat ik het even onder de aandacht bracht. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/17, 19:17:25 »
Inderdaad. Bij die opzet is het enige wat de gebruiker nog nodig heeft, het softwarecenter om de gewenste software, en alleen die, op het systeem te zetten.

Offline Ed

  • Lid
Re: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/18, 12:16:40 »
Ik heb hem gisteren gedownload en het softwarecentrum zit er standaard in, evenals epiphany, evolution, gedit, totem, geluidsrecorder en het terminalvenster.
Dat zijn de standaard dingen die met gnome meekomen. Maar er zit niks in van Unity en ik vind het persoonlijk lekker snel.
Ik had eerst een minicd van Unity maar hier ben je meteen lekker op weg naar een snel klassiek systeem want ik vind Unity echt niks.

Gr Ed.

Re: IQunix.... Ubuntu, maar dan kaal!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/18, 13:58:20 »
Het "verschil" zit 'm in het gegeven dat de desktopomgeving al is geïnstalleerd. Voor de kenners is het redelijk makkelijk om via een blokkendoosinstallatie hetzelfde te verkrijgen, maar voor diegenen die dat nét een brug te ver vinden, maar toch een "eigen" installatie willen met de pakketten en software die zij zelf wensen, dan is dit uiteraard wel een leuk alternatief. Veel mensen schrikken toch van een distro die ze vanaf de commandline moeten opbouwen. Bij IQunix begin je in ieder geval met een grafische omgeving. Het software-center is ook al mee "verpakt", en zit er een hardware drivers installer op die voor de gebruiker wat werk uit handen geeft.

Dit maakt het toch nèt iets laagdrempeliger dan vanaf de grond met een mini-iso aan de haal te gaan. Vandaar dat ik het even onder de aandacht bracht. ;)

Echt een kenner hoef je niet te zijn hoor om een blokkendoos te bouwen. Misschien wordt je wel een 'kenner' door juist een blokkendoos te bouwen. Je krijgt wat meer inzicht van hoe een systeem werkt wanneer je één bouwt. Na een paar maanden serieus met Ubuntu bezig te zijn geweest bouwde ik mijn eigen blokkendoos, ik neem aan dat ik toen niet echt als 'kenner' bestempeld kon worden.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat deze methode heel simpel is om een eigen systeem op te bouwen met Gnome.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint