Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?  (gelezen 2650 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Gepost op: 2016/07/13, 14:58:30 »
Afgelopen maandag heb ik voor het eerst Linux Mint 18 geinstalleerd. Ik heb nog nooit eerder Linux gebruikt.

Wat mij opvalt, is dat ik erg vaak mijn wachtwoord moet invoeren. Nu ik dus allerlei zaken wil bekijken en wijzigen, vind ik dit toch een bron van ergernis.

Is er ook een manier om dit te voorkomen of te minimaliseren ?

Iedereen zal hier wel een andere mening op na houden, maar persoonlijk vind ik het wel storend en ik hoop dat mensen mijn standpunt respecteren.

Hartelijk dank.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/13, 15:39:16 »
Je kan het systeem op automatisch aanmelden zetten, dat scheelt in ieder geval een wachtwoord bij opstarten. Ik weet niet precies waarom je verder zo vaak je wachtwoord in moet voeren, wat is vaak? Want bij dagelijks gebruik is dat bij mij niet nodig.
Veel meer kan je volgens mij niet doen, of je zou erg onveilig gaan werken door altijd root te zijn bijvoorbeeld. Dat zou ik je in ieder geval niet aanraden.

Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/13, 16:06:18 »
'tja, dat is de manier van werken in/met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. 'Linux' is ook géén Windows!
Eenmaal dat je daar wat langer zal mee werken, is dit de normaalste en veiligste manier om met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' te werken.
Het is niet beperkend dat je, en vooral wanneer je in het 'Linux-gestuurd besturingssysteem', een verandering wil aanbrengen of het wil gebruiken.

Bij de installatie, op het einde, kon je aangeven of je bij de opstart van het besturingssysteem automatisch wil/wilde inloggen.
Om veranderingen, een programma of bepaalde commando's via de terminal uit te voeren moet je beheerder zijn of in 'Linux-term' , ROOT.
Root zijn of willen zijn gebeurd met het commando (in de terminal) SUDO.
Root zijn, is almachtig binnen 'Linux' maar ook gevaarlijk...als je niet weet hoe je moet te werk gaan ...je kan daarbij jou besturingssysteem naar de 'knoppen' helpen, waardoor er in het ergste geval, een herinstallatie nodig is.

Je moet je daarbij ook volledig én opnieuw 'inleren'/'studeren', want een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' werkt héél anders dan Windows.
Het gaat niet vanzelf!  Het is ...soms, de mouwen opstropen!  Het is géén ....
Dit belet jou niet om te leren, te experimenteren en te ontdekken én vooral veel plezier te hebben met het leren gebruiken van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.

Geniet!
Heb je vragen, kom je een probleem tegen of begrijp je iets niet ,... zoek het eerst op op dit Forum, op het internet (selecteer de foutmelding en plak die in het zoekveld van google ...bekijk de mogelijke oplossingen) ... geraak je er alsnog niet uit, dan stel je het probleem hier op het Forum.

Welkom in de wereld van de 'Linuxers'!

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 16:18:22 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/13, 16:07:49 »
Geef eens aan wanneer je je wachtwoord moet invoeren? Normaal is dat als gewone gebruiker één keer, bij het inloggen. Om systeembeheerstaken te doen, moet je ook je paswoord ingeven. Als het is omdat je heel wat systeembeheer doet, dan is het wel degelijk mogelijk met één keer je paswoord in een beheerdersrol over te schakelen en meerdere taken te doen zonder opnieuw je paswoord te moetne ingeven. Op dat ogenblik moet je wel goed weten wat je doet, want op dat moment wordt het mogelijk je systeem te breken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/13, 16:27:25 »
In aanvulling op hetgeen reeds is gezegd: de enige wachtwoorden die je veilig kunt uitschakelen, zijn die van de schermbeveiliging en die van het aanmeldvenster (door "automatisch aanmelden" in te stellen).  :)

Ik raad aan om dit artikeltje eens te lezen, dat ik heb geschreven over veiligheid in Ubuntu en Linux Mint:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/13, 19:18:08 »
Ik heb nog nooit eerder Linux gebruikt.

Nu ik dus allerlei zaken wil bekijken en wijzigen,.......

Als je nog nooit Linux hebt gebruikt, wat wil je dan eigenlijk allemaal gaan wijzigen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/14, 08:03:31 »
Wachtwoorden zijn voor de veiligheid, daarom heb je op linux bijna geen rotzooi op je pc.

Inlog wachtwoord kun je automatiseren,
screensaver wachtwoord kun je uitzetten,
ubuntu keyring kun je uitzetten(ofmint dit heeft weet ik niet).

Voor admin zaken moet je voor de veiligheid dit noot uitzetten.
In linux werk je ook als gewone gebruiker, dus niet als admin, dit is veiliger en noodzakelijk.
En ja als je grote dingen wijzigd dan wordt om wachtwoord gevraagd, dit is om virussen tegen te houden, wat bij windows niet gebeurd.
En ga eens info zoeken over hoe linux werkt, tav veiligeheid.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/17, 22:37:27 »
In aanvulling op hetgeen reeds is gezegd: de enige wachtwoorden die je veilig kunt uitschakelen, zijn die van de schermbeveiliging en die van het aanmeldvenster (door "automatisch aanmelden" in te stellen).
Voor de volledigheid, dat is niet altijd veilig, door deze wachtwoorden uit te schakelen geef je anderen (huisgenoten, klasgenoten, collega’s, bezoek of een insluiper) snel en eenvoudig toegang tot je persoonlijke gegevens en mogelijk tot online accounts.

Alleen als dit niet speelt, bijvoorbeeld omdat je je huisgenoten kan en wil vertrouwen kan je dit risico nemen en veilig noemen.

Bij verlies (laptop) of diefstal is het ook handig als er een wachtwoord is maar in dat geval zijn je gegevens nog via een omweg bereikbaar en helpt alleen versleuteling van de persoonlijke map of het hele systeem (dat laatste vraag om nog een extra wachtwoord).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/19, 12:34:10 »
In denk dat ik zo vaak mijn wachtwoord in moest voeren, omdat ik allerlei zaken voor het eerst aan moest passen en ik echt aan het zoeken was naar waar ik dit moest doen.

Ik had zelf bij aanvang al in de gaten dat het wellicht te maken heeft met de veiligheid. Ik heb zelf ook wel het vermoeden dat Linux veiliger is dan Windows.
Linux is geen Windows en Windows is geen Linux. Dat begrijp ik ook. Overal zitten voor- en nadelen aan. Beide systemen zijn niet heilig.

Ik vind het altijd wel fijn om zelf ook het e.e.a. te bepalen en dus ( ook al ben ik beginner ), hoef ik niet direct alles maar voldoende, goed te vinden of te accepteren. Als ik extra onderdelen toe wil voegen of programma's die ik handig vind wil installeren, dan wil ik hier ook vrij in zijn. Moet alleen nog uitzoeken hoe etc.

Ik vermoed ( heb ik gehoord ) dat op Linux ook virussen kunnen voorkomen. Hoe dat nou echt zit, dat weet ik niet.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/19, 14:03:08 »
tav virussen en veiligheid.
Voor alle systemen geld, je moet beveiligen,
en voor windows en linux zijn veel dingen hetzelfde(eigenlijk alles), maar linux is van zich zelf beter beveiligd,
daarom ook blijven werken hoe linux gemaakt is, met admin(sudo) en gewone gebruiker.

Voor de rest gewoon op forums zoeken hoe pc te beveiligen,
wat nog belangrijker is, wat mag ik wel en niet op een pc doen, dus wat is gevaarlijk tav beveiliging.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/19, 18:06:35 »
Ik vermoed ( heb ik gehoord ) dat op Linux ook virussen kunnen voorkomen.
Alleen theoretisch (althans bij Linux-op-de-bureaucomputer). Niet "in het wild", dus niet in de praktijk.

Zie het artikel waar ik naar verwees in mijn eerdere bericht.  :)

Offline carbon

  • Lid
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/31, 16:03:07 »
is de reden dat ik mint aan de kant heb gedaan om zijn wachtwoorden, daar word je knetter gek van
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortdurend wachtwoord invoeren; tips om dit te voorkomen ?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/31, 16:10:40 »
is de reden dat ik mint aan de kant heb gedaan om zijn wachtwoorden, daar word je knetter gek van
Niet meer of minder dan in Ubuntu. Met slechts één uitzondering: updates installeren in Mint vergt nog steeds je wachtwoord (in Ubuntu al een aantal jaren niet meer, althans niet voor de meeste updates).
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 16:13:17 door Pjotr »