Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?  (gelezen 2903 keer)

Offline FTDer

  • Lid
Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Gepost op: 2009/11/03, 17:53:24 »
Beste,

Ik heb Ubuntu nu getest omdat ik windows 7 toch echt veel te duur vindt en te sloom vindt worden. Aangezien k nooit met ubuntu gewerkt heb zou ik wat advies willen hebben over de installatie ervan.

Ik heb op dit moment al het topic "Onmisbare links naar documentatie, hulp en oplossingen" doorgelezen maar ik kom er niet uit.

Ik heb in mijn windows 7 nu 3 schijven staan (c,d, en e) Ik zou graag de gegevens op mijn D en E schijf willen behouden omdat ik geen externe HDD heb of iets anders om ruim 370 GB op te slaan. Op C wil ik dan nu ubuntu hebben.

Wat is nu de beste oplossing zonder dat ik al mijn data verlies en zonder beschikking te hebben over een externe HDD om Ubuntu op alleen C te krijgen?

Ps: Het is misschien een noob vraag, maar van Ubuntu weet ik helemaal niets en ook net hoe het gaat reageren bij een installatie.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Bij voorbaat dank

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 17:58:14 »
zijn het drie verschillende schijven of drie partities op een schijf? 

maar zorg dat je zeker weet welke grote je partitie's hebben liefst met een goed verschil van tientallen gig's.
dan kan je in de live sessie die ruimte mbv gparted [te vinden onder system>beheer] die ruimte vrijmaken [niet opnieuw formateren] en daarna op installatie klikken.

bij het partitioneren kiezen voor de grootst aangesloten vrije ruimte kiezen en voila je bent klaar.

maar wees dus eerst zeker welke partitie welke groote heeft.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 19:17:31 »
Noobvragen bestaan niet, hoor. ;)

Chris, ik vermoed dat het drie partities zijn, maar zo heel veel maakt dat niet uit. FTDer, die schijfletters zijn alleen van Windows, dus voor Ubuntu zegt dat helemaal niets. Je moet weten welke /dev/sdxy het is. Onthoud de grootte van C, D en E en schrijf het desnoods op. Als je weet welke van de drie de grootste is en welke van de drie de kleinste, is het genoeg. De getalletjes zijn niet heel belangrijk. Als je Ubuntu gaat installeren, weet je welke partitie de C is, dat is namelijk de grootste, middelste of kleinste.

mvg
Thijs

Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 19:24:07 »
Welkom, TFDer!

We helpen je graag met Ubuntu, ooit begonnen we allemaal als noobs ;) Een belangrijke opmerking is wel gepast: schijfletters om harde schijven aan te duiden zijn typisch iets voor Windows en vind je in andere besturingssystemen niet terug. Eigenlijk zijn schijfletters nogal onhandig, want alleen aan de letter zie je niet of het een cd-speler, een harde schijf of iets anders is. Ook kun je niet zien of de schijfletter op dezelfde schijf staat als C:, of dat het een aparte schijf is. Vandaar dat onder Linux dit systeem wordt gebruikt om harde schijven aan te duiden:

sdxy

hierbij duidt "sd" aan dat het om een harde schijf gaat (het betekent SCSI disk geloof ik), staat de x voor een letter waarbij a de eerste schijf is en staat y voor het partitienummer. Enkele voorbeelden:

sda1
Dit is de eerste partitie op de eerste schijf. Logischerwijs kun je dus ook hebben:
sda2
Dit is een tweede partitie op diezelfde schijf.
sdc3
De derde partitie op de derde schijf.

Als je gaat partitioneren (je schijfruimte gaat indelen), dan is het belangrijk dat je deze logica kent.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 19:26:28 »
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :rolleyes:

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 19:35:24 »
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :rolleyes:
Dat staat cool. 8) Zodra onze FTDer iets van zich laat horen zullen we hem weer bedelven onder een stortvloed aan informatie helpen met de installatie.

Offline FTDer

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 19:55:06 »
Wat zijn er hier ENORM SNEL antwoorden gekomen zeg! Dat ben ik echt niet gewend van andere fora.

Ik wi jullie allereerst erg bedanken voor de goede info en sportieve ondersteuning (soms wordt je hard aangepakt als je niets weet op sommige andere fora). Top community hier dus is mijn eerste ervaring :D

Ik heb inderdaad 3 partities. Ik heb ook al gezien dat het anders wordt aangeduid.

Ik weet dat er een partitie is die aangegeven wordt als sda1 en dat ik dezen wil gebruiken voor mijn installatie, maar ik heb nog een vraag. Moet ik dan ook iets instellen als \root of \home of iets dergelijks voor de OS partitie bij het installeren?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/03, 20:01:56 »
Als je tijdens de installatie een vraag over partities tegenkomt, kies voor handmatig specificeren. Dan moet je rechtsklikken op sda1 en een paar dingen invullen. Toevallig hebben wij hier laatst nog een topic over gehad. http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-naast-2x-xp-probleem/

Offline FTDer

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/03, 20:06:15 »
Top.

Ik ga dan daar even kijken en daarna even installeren

Allemaal bedankt voor de goede hulp en info!

Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/03, 20:13:55 »
Top.

Ik ga dan daar even kijken en daarna even installeren

Allemaal bedankt voor de goede hulp en info!
Volgens mij heb ik daar ook een uitleg gepost over aankoppelpunten, zoals jij die noemt (/root, /home enz. Let op, alleen Windows gebruikt backslashes, andere OS'en gebruiken een voorwaartse slash!)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/03, 20:18:38 »
/root en /home zijn nog niet van belang. Alles op je systeem staat onder /. Je moet dus sda1 aankoppelen als /, en dat is het.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/03, 21:37:23 »
Ik ben nog meer beginner dan FTDer (heb 9.10 nog niet eens geïnstalleerd), maar heb inmiddels wel allerlei info gevonden zoals http://sites.google.com/site/computertip/ voor beginners en http://doc.nl.linux.org/GUIDE/linux-admin-made-easy-nl/install-partitioning.html voor partitie info. Ook: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide_(Nederlands)#Voorbereiden_van_de_Harde_Schijf

Als je nu een D en E gebruikt voor opslag van data, zou ik dat in Ubuntu ook doen (ik doe dit deze week nog). Mijn bedoeling is:
Ubuntu op / zo'n 20 Gb, /Swap (zeg maar virtueel geheugen) 2x RAM en rest als /Home voor je data (en backuppen op cd zou Pjotr zeggen ;)). Of je NTFS partitie blijven gebruiken in plaats van Home (maar ja ... is die schoon van virussen ?)

Ik vraag me nog af of anderen mij iets kunnen vertellen over /archive als een partitie op een 2e harde schijf voor backup van Ubuntu zelf.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/03, 21:46:15 »
Als je vanuit Windows de partitie ook wilt benaderen, neem je NTFS. Draai je alleen Linux, dan neem je ext3, dat is veel stabieler dan NTFS.

Verder zou ik adviseren om je persoonlijke data niet in /home te zetten, maar in nog een andere partitie (ext3 of NTFS, zie hierboven). Of je dan alsnog /home apart wilt houden is aan jou, maar ik zou het niet doen.

Voor /archive heb je verschillende programmaatjes zoals Remastersys.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/03, 22:02:02 »
Thijs, bedoel je dat Home kleiner kan (alleen instellingen) of overbodig is als je een partitie maakt met /Eigen Naam voor data ?

Met Remastersys maak je toch normaal een eigen cd ? Of kan die een image maken op een /Archive ? Ik vond het programma Back in Time, maar dat zal wel hetzelfde doen (?).

Ik lees op http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/backup-maken-van-linux-hd/ van alles, maar dat lijkt me nog erg lastig. Onder Windows doe ik hetzelfde en heb ik een cd (paragon) waarmee ik een opgeslagen image kan benaderen en terugzetten. Maar goed... dat was niet de vraag van FTDer.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/03, 22:04:37 »
Nee, inderdaad, de vraag van FTDer was anders, maar dat vind ik niet erg.

/home is niet overbodig, maar m.i. is een aparte /home dat wel. Als je je data ergens anders zet (/Thijs) kan /home gewoon op dezelfde partitie als /. Op het gebied van backuppen weet ik niet veel, als de data maar veilig is, vind ik het genoeg.

Offline bwman

  • Lid
Re: Hulp bij insttalatie > Schijfindeling> behoud van gegevens?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/03, 22:18:50 »
wat ik heb gedaan is een partitie gemaakt voor mijn /die is ong acht gig groot,
dan heb ik een home partitie van ong 38 gig en een swap van 1 gig ong;mijn flappentap is een oude acer 1350 met een harde schijf van 40 gig.
en die draait super (2.8 AMD en 512 ram geheugen) de aparte home partitie heb ik genomen om dat ik nogal graag van os verwissel kwestie van te oefenen zullen we mar zeggen, dan moet ik niet altijd mijn home kwijt spelen en enkel de / te formateren en daar het andere os op te zetten vb van een lts naar een vb nu de karmic.










firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast