Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 13.04 partitie met variable grootte??  (gelezen 452 keer)

Offline Nassara

  • Lid
Ubuntu 13.04 partitie met variable grootte??
« Gepost op: 2013/05/13, 17:17:27 »
Hoi - ik weet niet of dit kan, maar ik dacht bij de installatie van Ubuntu 13.04 aangegeven te hebben dat ik een partitie wou van "variabele grootte" of zoiets (kan dit?). Nu blijkt Ubuntu geïnstalleerd te zijn over bijna mijn hele SD-drive: de Ubuntu-partitie neemt 119Gb in beslag, en is helemaal gevuld??? Ik heb quasi geen bestanden in mijn Ubuntu-installatie, dus ik kan niet begrijpen dat ik 119 gig zou gevuld hebben. En bij het updaten krijg ik nu de foutmelding dat ik "te weinig schijfruimte heb"...

Help?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 13.04 partitie met variable grootte??
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/13, 17:37:40 »
Waarom zo'n afwijkende schijfindeling? En waarom versleutel je je complete systeem (waardoor je vermoedelijk het beeld krijgt wat nu te zien is)?

Ik doe het zelf zo, op een enkelvoudig opstartbare computer:

sda1:  EXT4,  /
sda2: swap
sda3: EXT4, opslag

Als je perse nog iets wil versleutelen, doe dat dan alleen met je /home, want alleen daarbij kan het zin hebben. Bijvoorbeeld door daar een aparte partitie voor te maken. Je kunt maximaal vier primaire partities maken, dus er kan er nog eentje bij.

Niks extended, want niet nodig. Aparte /boot is ook overbodig.

Zo doe ik het zowel op een gewone harde schijf als op een SSD. Voor een SSD doe ik vervolgens nog deze ingrepen:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd
« Laatst bewerkt op: 2013/05/13, 17:43:58 door Pjotr »

Offline Nassara

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 partitie met variable grootte??
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/13, 17:45:22 »
Dag Pjotr, bedankt voor je snelle antwoord. Het "waarom" is me ook niet helemaal duidelijk, eerder accidenteel ontstaan, denk ik.

Nu blijkt bij het updaten dat mijn "boot" te klein is. Kan je me aangeven hoe ik tot een normale indeling kom (liefst zonder mijn huidige installatie te verliezen)? Kan ik de versleuteling van binnenuit ongedaan maken, of moet ik daarvoor opstarten via een "live cd"? En kan ik nadien de partitie aanpassen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 13.04 partitie met variable grootte??
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/13, 17:48:11 »
Dag Pjotr, bedankt voor je snelle antwoord. Het "waarom" is me ook niet helemaal duidelijk, eerder accidenteel ontstaan, denk ik.

Nu blijkt bij het updaten dat mijn "boot" te klein is. Kan je me aangeven hoe ik tot een normale indeling kom (liefst zonder mijn huidige installatie te verliezen)? Kan ik de versleuteling van binnenuit ongedaan maken, of moet ik daarvoor opstarten via een "live cd"? En kan ik nadien de partitie aanpassen?
In dit geval lijkt omzetting me erg lastig. In jouw plaats zou ik de boel platgooien en schoon herinstalleren:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Kost je twee uur (half uurtje voor het installeren, anderhalf uur om de zaak netjes af te werken en in te stellen). Maar dan heb je ook wat.  :)

Offline Nassara

  • Lid
Re: Ubuntu 13.04 partitie met variable grootte??
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/13, 17:54:00 »
Okay... ik ga aan de slag. Bedankt ;-))