Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw hier + installatie probleempje  (gelezen 1214 keer)

And1

  • Gast
Nieuw hier + installatie probleempje
« Gepost op: 2007/07/21, 00:25:35 »
Ola iedereen,

Wil graag Ubuntu installeren maar zit met een klein probleempje. Ik heb de Intel x86 desktop PC ISO file gedownload omdat dit voor mij het beste was ( denk ik ) en heb dit naar een DVD gebrand. Ik heb nog XP op de PC staan op C schijf. Dit mag van mij eraf. Zal er niet om rouwen. Maar als ik ga rebooten om Ubuntu te installeren laad hij de DVD wel maar gaat daarna gewoon door op XP startup. Ligt dit nu aan dat ik een DVD gebruikt heb of de verkeerde ISO file te pakken heb. Ik heb alleen de ISO file op de DVD staan. Voor de rest niets anders. Ik weet niet of dit oo kcorrect is.

Ik heb een Sony VAIO. Genuine Intel CPU 1,66 Ghz dual-core met 1g ddr mem. ( volgens mij heb ik dus de correcte ISO file )

Snap niet wat er verkeerd gaat. \Hoop dt jullie wat info hebben.

Met vriendelijke groet,

Antoine

schoappie

  • Gast
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/21, 00:44:38 »
Lees dit eens door:
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie#head-f92f86a3c280528cd0a9c11c4e333f67177dce63

Met Gparted kun je meerder partities maken, dan kan je xp en ubuntu eerst naast elkaar draaien.
http://gparted.sourceforge.net/

Brand de juiste iso vanaf de ubuntu site.

In de grub moet je instellen dat het systeem eerst van cd/dvd moet booten. Dan pakt ie als het goed is de livecd. Die cd kun je testen op fouten -> bij het opstartmenu van de livecd...
Als cd (welke op lage snelheid als .iso gebrand moet zijn) goed is, kun je de instructies volgen.

Zoek ook eens op dit forum (zie zoekfuncties), er zijn genoeg anderen voorgegaan.

Ik ga nu slapen..
Succes!!

Fijs

  • Gast
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/21, 00:53:49 »
Staat in jouw bios ingesteld dat je laptop moet booten van cd/dvd?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/21, 00:59:26 »
Je moet ten eerste de iso op een cd branden, niet op een dvd.
Je moet ook zorgen dat je het als image brandt. Dus niet de iso als bestand op de cd zetten.
https://help.ubuntu.com/community/NlInstallatieHandleiding/NlIsobranden

Offline Hanssun

  • Lid
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/21, 06:49:06 »
Goedemorgen mede Ubuntu gebruikers:)

Ik heb even een vraagje het gaat om het volgende.......ik heb een account bij een nieuwserver waar ik mp3 en films vanaf haalt welke software kan ik in Ubuntu het best gebruiken.

Gr Hans,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/21, 07:05:49 »
hellanzb schijnt wel handig te zijn.

Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/21, 07:27:43 »
Gebruik aub een nieuw onderwerp daarvoor.

Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/21, 07:30:35 »
And1:
Het lijkt er idd op, dat je de ISO gewoon als bestand op de dvd gekopieerd hebt.

Ik denk zelf, dat het met een dvd wel moet lukken, maar gebruik voor de zekerheid toch maar gewoon een cd-r. Ook zonde om daar een dure dvd voor te gebruiken als het op cd past :-)

En dan met brandsoftware (DeepBurner, onder XP, is gratis) een ISO branden.

Succes!

Offline Hanssun

  • Lid
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/21, 08:19:33 »
Citaat van: And1
Ola iedereen,

Wil graag Ubuntu installeren maar zit met een klein probleempje. Ik heb de Intel x86 desktop PC ISO file gedownload omdat dit voor mij het beste was ( denk ik ) en heb dit naar een DVD gebrand. Ik heb nog XP op de PC staan op C schijf. Dit mag van mij eraf. Zal er niet om rouwen. Maar als ik ga rebooten om Ubuntu te installeren laad hij de DVD wel maar gaat daarna gewoon door op XP startup. Ligt dit nu aan dat ik een DVD gebruikt heb of de verkeerde ISO file te pakken heb. Ik heb alleen de ISO file op de DVD staan. Voor de rest niets anders. Ik weet niet of dit oo kcorrect is.

Ik heb een Sony VAIO. Genuine Intel CPU 1,66 Ghz dual-core met 1g ddr mem. ( volgens mij heb ik dus de correcte ISO file )

Snap niet wat er verkeerd gaat. \Hoop dt jullie wat info hebben.

Met vriendelijke groet,

Antoine
Goedemorgen And1,

je kan via http://nl.releases.ubuntu.com/7.04/ de software downloaden en dan als iso bestand branden en ut pas nog op een cdtje ook...appeltje eitje:)

Gr Hans,

Offline Hanssun

  • Lid
Nieuw hier + installatie probleempje
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/21, 08:20:54 »
Citaat van: Johanvd
hellanzb schijnt wel handig te zijn.
Thanx voor je hulp...

Gr Hans,