Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] PC schakelt niet uit  (gelezen 1086 keer)

Offline ronney

  • Lid
[OPGELOST] PC schakelt niet uit
« Gepost op: 2009/12/12, 08:47:44 »
Sinds kort heb ik een clean install gedaan met Ubuntu 9.10. Daarvoor had ik 8.04LTS en nog een kleine tussenstap naar Windows 7. Het kriebelde weer en ben over naar Ubuntu. Heerlijk om weer terug te zijn. Toendertijd met 8.04bhad ik dus het probleem dat mijn PC niet uitschakelde als ik op afsluiten drukte.
Bij 8.04 moest ik wat aanpassen in GRUB. Hier even het citaat wat ik toen deed:
"Doe het volgende: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Ga dan naar de regel van je kernel:
Voorbeeld:
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=e52729dc-3f55-490b-89f7-6e101188405c ro quiet splash acpi=force

Het gaat er dus om dat je achter de getallen met de c erachter het volgende achteraanplakt:  ro quiet splash acpi=force

Even opslaan en dan opnieuw opstarten en dan kan je hem weer normaal laten afsluiten."

Je raad het al... hoe kan ik dat aanpassen in Ubuntu 9.10 zodat mijn PC weer normaal afsluit?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
« Laatst bewerkt op: 2009/12/13, 22:42:58 door ronney »

Offline ronney

  • Lid
Re: PC schakelt niet uit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/13, 18:46:57 »
Niemand? Even nog aanvullende info: Als de pc uit wordt gezet dan komt er aan het eind "System Halt" tevoorschijn.  Daarna moet ik hem dus met de hand uit doen.

Offline jonux

  • Lid
Re: PC schakelt niet uit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/13, 21:36:52 »
Hier heb je wellicht wat aan. echter als je een clean install hebt gedaan zou je nu grub2 moeten hebben en de boot opties moeten dan anders worden ingevuld. ( ik heb geen ervaring met grub2 )

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-417028.html

en voor grub2 :
https://wiki.ubuntu.com/Grub2
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline ronney

  • Lid
Re: PC schakelt niet uit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/13, 22:35:14 »
In ieder geval bedankt voor de hulp. Via bovenstaand berichtje en vervolgens weer onze vriend Google te raadplegen heb ik het volgende gedaan:
sudo /etc/default/grub
Je ziet dan de regel: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
Voeg daar dus acpi=force aan toe

De regel zit er dan zo uit: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=force"
Druk dan op opslaan
en dan sudo update-grub
De PC schakelt nu gewoon uit. Doet hij het niet de eerste keer, dan na het opnieuw opstarten zal de PC gewoon uitschakelen als je op afsluiten drukt.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/13, 22:37:36 door ronney »