Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo  (gelezen 639 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Gepost op: 2014/03/06, 14:09:08 »
Vandaag pas opgemerkt - het kan dus nog niet lang zijn: als ik een sudo commando uitvoer en het paswoord invoer, dan duurt het tot  dertig seconden vooraleer het commando effectief uitgevoerd wordt. Heeft iemand anders daar ook last van?

Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/06, 14:09:48 »
Welke Ubuntu-versie gebruik je?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/06, 14:59:12 »
De standaard Ubuntu 13.10 versie.

Offline petervs

  • Lid
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/06, 20:12:23 »
Wat ik zo lees, zou het kunnen liggen aan de hostname die niet goed wordt herkend, en kun je /etc/hosts aanpassen:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/fedora-11-sudo-has-a-20-second-start-delay-732291/#post3575840

Geen problemen hier, en bij mij ziet /etc/hosts er zo uit:
127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 Peter-X58L

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
Ubuntu MATE 16.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/07, 00:11:13 »
Een probleem met de hostname was ook het eerste waar ik aan dacht.
Kijk dus even /etc/hostname en /etc/hosts na.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/07, 14:41:59 »
Dit had ik ondertussen al nagekeken, en is niet het probleem. Ondertussen heb ik ook vastgesteld dat het probleem zich enkel op het werk voordoet, maar niet bij mij thuis  :o Ik zal er maar een beetje mee leven: gaat wellicht over als ik straks 14.04 installeer.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/07, 14:57:48 »
Het kan ook nog aan de DNS instellingen liggen. Sudo rechten worden o.a. op basis van hostname geregeld, dus sudo gaat bij de DNS het één en ander opvragen. Als je LDAP of Kerberos gebruikt kunnen die ook voor vertragingen zorgen.

Wil je verder uitzoeken waar het door komt, dan zal je met strace aan de gang moeten vrees ik.
sudo strace -r -o trace.log sudo echo "hallo wereld"
In het bestand trace.log kan je dan precies zien wat sudo allemaal aan het doen is als je aan het wachten bent.

Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/07, 16:21:18 »
Off-topic. Strace: tsjonge, die regel levert bij mij 934 regels uitvoer op! Soms realiseer je je weer eens even wat er allemaal onder die motorkap gebeurt als je een eenvoudig commando intypt. En dat dat hele softwarebouwwerk, van kernel tot eindgebruikersapplicatie, gewoon werkt en blijft werken is welbeschouwd een mirakel...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/07, 17:00:43 »
In dit geval hoeft het niet heel ingewikkeld te zijn om te zoeken waar het probleem zit. De getallen die je als eerste ziet staan voor de tijd die het vorige commando nodig had (of het huidige commando, dat weet ik niet meer zeker). Dus als je ineens hele hoge getallen ziet kan je die regel en de vorigen verder uitpluizen.

Maar er komt inderdaad nogal wat kijken bij zaken die soms vrij simpel lijken :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/08, 01:29:34 »
Kan liggen aan dat je software(grafische software) die je in de terminal start met sudo naam software(grafische software), wat dus fout is, je moet gksudo gebruiken. Dus als je 1 x sudo gebruikt voor grafische software, dan kun je dit probleem veroorzaken.

Oplossing software verwijderen, verborgen map(van programma) in je home verwijderen, dan herinstalleren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zeer lange wachttijd na invoeren paswoord sudo
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/08, 10:14:19 »
Het is een breder probleem gerelateerd aan authenticatie. Ook inloggen in een terminal (Ctrl+Alt+F1) gaat met dezelfde vertraging. Beankt, Johan, voor het commando: ik bekijk het eens als ik terug op het werk ben: zoals gemeld doet het probleem zich thuis helemaal niet voor.