Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub wil niet zichtbaar worden  (gelezen 1043 keer)

Offline vangrails

  • Lid
grub wil niet zichtbaar worden
« Gepost op: 2024/03/04, 09:41:20 »
'k Heb overeenkomstig de 'Makkelijke Linuxtips" de volgende veranderingen in het GRUB-menu aangebracht: ´ GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu' en 'GRUB_TIMEOUT=5'. Daarna in de terminal 'sudo update-grub'.  Dit heeft niet geholpen. Grub wordt niet zichtbaar. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Wie heeft de oplossing? 

Offline ajjp

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/04, 10:01:45 »
Toch niet per ongeluk etc/default/grub afgesloten zonder de wijzigingen op te slaan? [het is mij ook een keer overkomen]

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/04, 10:21:16 »
Ik heb de file na herstart gecontroleerd: de veranderingen waren er nog! Dus helaas is dat de oplossing niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/04, 10:33:00 »
Verander 5 eens in 10, gevolgd door sudo update-grub. Helpt dat?

Zo niet: is je computer wellicht meervoudig opstartbaar met andere Linuxen, en is dit simpelweg niet de dominante Grub?

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/04, 10:47:09 »
De PC is niet meervoudig opstartbaar.

Offline bart85

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/04, 11:04:02 »
.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/04, 11:57:48 »
'k Heb de tijd op 10 gezet. Helaas zonder enig gevolg. Het scherm blijft zwart vanaf het eerste begin tot het het bureaublad ineeens verschijnt....

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/04, 12:00:08 »
Dit is de inhoud nu:
GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Zit hierin mogelijk een fout?

Offline Oesje

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/04, 12:23:37 »
Citaat
'k Heb de tijd op 10 gezet. Helaas zonder enig gevolg. Het scherm blijft zwart vanaf het eerste begin tot het het bureaublad ineeens verschijnt....

Ik denk maar even of het iets zou kunnen te maken hebben met scherm helderheid .
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/beeld.html#ID4.3
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/04, 13:28:29 »
'k Heb de idee betreffende de helderheid opgevolgd. Helaas, zonder effect.

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/04, 13:37:28 »
Is dit misschien een aanwijzing: als ik het commando xed admin:///etc/default/grub invoer krijg ik in de terminal deze melding:

** (xed:3059): WARNING **: 13:33:23.587: De opgegeven locatie is niet aangekoppeld

Offline HWE64

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/04, 15:01:41 »
Xed is voor Mint en Gedit voor Ubuntu. Welk besturing systeem heb je?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline bart85

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/04, 15:09:33 »
Check /etc/default/grub if GRUB_TIMEOUT is set to 0, in which case set it to a positive number: it sets the number of seconds before the default GRUB entry is loaded. Also check if GRUB_TIMEOUT_STYLE is set to hidden and set it to menu, so that the menu will be shown by default. Then regenerate the main configuration file and reboot to check if it worked.

If it does not work, there may be incompatibility problems with the graphical terminal. Set GRUB_TERMINAL_OUTPUT to console in /etc/default/grub to disable the GRUB graphical terminal.

Volgens de Arch wiki
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/04, 16:50:10 »
Misschien......

GRUB_GFXMODE=1024x768x32
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=auto
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #14 Gepost op: 2024/03/04, 17:45:34 »
Xed is voor Mint: klopt. Ik heb Mint. De adviezen van DeBaas en Bart85 ga ik zo spoedig mogelijk opvolgen. Vraag aan DeBaas: bedoel je dat ik GRUB_GFXMODE=1024x768x32
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=auto opneem in het Grub-menu?

Offline loti

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #15 Gepost op: 2024/03/04, 18:06:13 »
Is onderstaande regel  geactiveerd, dus zonder # ervoor?
GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #16 Gepost op: 2024/03/04, 19:18:50 »
Geen uitwerking heeft gehad het plaatsen van onderstaande regels in het grubmenu:
1. GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false
2. GRUB_GFXMODE=1024x768x32
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=auto
3. GRUB_TERMINAL_OUTPUT
Vraag aan Bart85: wat betekent: 'Set GRUB_TERMINAL_OUTPUT to console'? Als ik 'GRUB_TERMINAL_OUTPUT' invul gebeurt er niets..
Helaas, tot nu toe geen resultaat.. Iemand nog een subliem idee? 'k Vraag me af of het met het opstrten van de PC te maken kan hebben omdat ik vroeger bij het opstarten zag: 'druk op F ..' (of zoiets. Nu blijft het scherm zwart tot het Mint bureauscherm verschijnt...

Offline Oesje

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #17 Gepost op: 2024/03/04, 19:31:20 »
Citaat
k Vraag me af of het met het opstrten van de PC te maken kan hebben omdat ik vroeger bij het opstarten zag: 'druk op F ..' (of zoiets.

Ben je in het BIOS iets gaan veranderen
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #18 Gepost op: 2024/03/04, 20:44:49 »
Nee, ik heb niets gedaan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #19 Gepost op: 2024/03/04, 20:54:35 »
Xed is voor Mint: klopt. Ik heb Mint.
En dat is geen Ubuntu, topic verplaatst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Oesje

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #20 Gepost op: 2024/03/04, 21:51:08 »
Citaat
Nee, ik heb niets gedaan.

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto maar heb me moeten haasten om er een foto te kunnen van maken .
Dat bedoel je volgens mij met die F toetsen .
Als je dat storend vind dat dat altijd verschijnt als je de PC aanzet, kun je dat in het BIOS gaan disablen en dacht daarom dat je misschien in het BIOS geweest was en misschien (per ongeluk) ook iets had verandert aan de grafische instellingen of iets dergelijks .

« Laatst bewerkt op: 2024/03/04, 21:53:08 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #21 Gepost op: 2024/03/05, 10:40:36 »
Dank voor de toelichting. Maar nee ik heb niets veranderd. Bij mijn weten althans. Toch ga ik eens in het BIOS kijken!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #22 Gepost op: 2024/03/05, 11:09:20 »
Even een paar kleine opmerkingen:
Wanneer er maar één kernel is en maar één besturingssysteem, dan wordt het Grub menu niet getoond, dacht ik.
In dat geval is het menu zichtbaat te maken door de linker shift toets in te drukken tijdens het opstarten.
Mogelijk is mijn informatie verouderd, er staan bij mij altijd meerdere installaties op mij PC.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vangrails

  • Lid
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #23 Gepost op: 2024/03/05, 11:55:41 »
Dank Ron en Oesje. Dankzij de opmerking van Oesje ben ik bij HP (het betreft een HP-PC) gaan kijken. Het onzichtbaar zijn van de schermen is een vaker voorkomend verschijnsel. Op te lossen door de CMOS te herstarten of zoiets. Heb ik gedaan. Nu is alles weer normaal en GRUB is ook weer zichtbaar. Het spijt me dat ik jullie tijd heb gevraagd voor een probleem dat niets met Linux te maken heeft ... Toch: bedankt allemaal! 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub wil niet zichtbaar worden
« Reactie #24 Gepost op: 2024/03/05, 12:04:55 »
Het spijt me dat ik jullie tijd heb gevraagd
Waar denk je dat dit forum voor bedoeld is?
Er lezen veel mensen mee, die geen PC probleem hebben, maar die anderen willen helpen.
Je hebt een vraag gesteld, je had een probleem, en alles is nu opgelost, daar gaat het om.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.