Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gmail alternatief voor online werken  (gelezen 2425 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Gmail alternatief voor online werken
« Gepost op: 2014/04/07, 11:05:30 »
Dag allen,

even het volgende afstemmen. Alhoewel ik tevreden ben met Gmail ben ik graag benieuwd naar jullie mening.

Ik wil graag binnen Ubuntu met native apps kunnen werken en niet via een webbrowser. Echter wil ik wel buiten Ubuntu (in den landen) via een webbrowser kunnen werken en dat het werkt op iPad en iPhone.

Daarmee bedoel ik:
Mail
Contacten
Agenda

Eventueel taken en notities.

Momenteel gebruik ik Gmail voor mail en de rest gebruik ik iCloud voor. Echter kan ik die zaken niet in een native app werken binnen Ubuntu.

Ik hoor het graag!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/07, 14:36:21 »
Wat is precies je vraag?

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/07, 14:46:58 »
Sorry, je hebt gelijk. Hopelijk is dit wat duidelijker.

Ik wil graag binnen Ubuntu met native apps kunnen werken en niet via een webbrowser. Echter wil ik wel buiten Ubuntu (windows of andere computers) via een webbrowser kunnen werken en dat het werkt op iPad en iPhone.

Kennen jullie alternatieven hiervoor, buiten Gmail en iCloud?
Het moet dus een online dienst zijn die per browser te benaderen is, werkt met iPhone en iPad en ook lokaal goed synchroniseert met programmas als Geary, Contacten van Ubuntu en eventueel een andere agenda programma.

Het gaat dan om Mail, Contacten en Agenda. Eventueel de mogelijkheid voor taken en notities.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Frederik

  • Gast
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/08, 14:00:35 »
Ik wil graag binnen Ubuntu met native apps kunnen werken en niet via een webbrowser. Echter wil ik wel buiten Ubuntu (windows of andere computers) via een webbrowser kunnen werken en dat het werkt op iPad en iPhone.

Native apps zijn ontwikkelt voor tablets en smartphone's en niet voor desktop systemen en laptops voor zover ik weet.

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/08, 14:15:19 »
Ik wil graag binnen Ubuntu met native apps kunnen werken en niet via een webbrowser. Echter wil ik wel buiten Ubuntu (windows of andere computers) via een webbrowser kunnen werken en dat het werkt op iPad en iPhone.

Native apps zijn ontwikkelt voor tablets en smartphone's en niet voor desktop systemen en laptops voor zover ik weet.

???

Native betekent "geintegreerd met het besturingssysteem (al dan niet gebruikmakend van de meest gebruikelijke toolkit)". Dus ook Ubuntu heeft native apps. Thunderbird is daar een voorbeeld van. Een programma onder Wine is een voorbeeld van een niet-native app. En zo geldt dat elk besturingssysteem native apps heeft (en niet-native apps).

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/08, 14:20:32 »
Correct. Misschien is mijn vraagstelling telkens (te) kort doordat ik geen ellenlange verhalen aan jullie wil voorleggen :wink:

Gaat uiteindelijk om wat Vistatus stelt; programma's, geen website's maar echte software, waarmee ik die zaken wil behandelen en beheren.

Ik heb verder ook nog wat research gedaan maar ik denk dat er geen betere alternatief voor mij is dan Gmail en iCloud. Dat wil zeggen: dit laten werken met Ubuntu.

Heeft men ervaring met Agenda en Contacten van iCloud laten synchroniseren met software op Ubuntu. Kan Contanten van Ubuntu synchroniseren met iCloud contacten?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/08, 14:32:10 »
Alternatieven voor GMail zijn er wel. Outlook.com is een voorbeeld (wel van MS) of mail.com. Zelf gebruik http://www.vivaldi.net (opvolger van My Opera). Maar een alles-in-een-oplossing (contacten, mail, agenda) die ook nog eens synchroniseert met native apps is er volgens mij niet echt.

Ik heb geen ervaring met iCloud, dus daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/08, 14:41:09 »
Outlook.com geprobeerd. Echter vond ik de zoekfunctie tegen vallen. Op zich map structuur i.p.v. labels heb ik totaal geen moeite mee. Alleen zoekresultaten vallen me bij Outlook tegen.

Ik zal eens Mail.com en Vivaldi bekijken.

Op zich hoeft Mail nog niet eens want ik ben bang dat er voorlopig geen beter is dan Gmail. Contacten en Agenda wil ik echt werkend krijgen, met iCloud of een andere oplossing. Veel te agenderen en veel contacten die ik zo van overal wil kunnen benaderen.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/08, 15:24:50 »
Native betekent "geintegreerd met het besturingssysteem (al dan niet gebruikmakend van de meest gebruikelijke toolkit)". Dus ook Ubuntu heeft native apps. Thunderbird is daar een voorbeeld van. Een programma onder Wine is een voorbeeld van een niet-native app. En zo geldt dat elk besturingssysteem native apps heeft (en niet-native apps).
Even offtopic. Dit is onjuist. Thunderbird is niet geïntegreerd met Ubuntu. TB is een programma dar draait op Ubuntu. Geschreven is voor Ubuntu. Maar ook voor Windows. Het is dus volgens jou een hybride native Windows/Ubuntu-app? Denk het niet.

Native in de zin van apps (voor smartphones, tablets, laptops en desktops staan hier los van) heeft betrekking op de vraag of het  programma direct voor bijvoorbeeld een Android v3.x-toestel is geschreven, of voor een iPhone. Als dat zo is, dan kan dat programma gebruik maken van de hardware van het onderliggende apparaat, bv. de camera, microfoon, gps. Dat is handig, maar minder handig is dat je voor elk soort telefoon weer een ander programma (app dus) moet schrijven. Dus eentje voor de iPhone, eentje voor Android, eentje voor WindowsMobile, etc. Als een programmeur z'n progje via de AppleStore wil aanbieden, kost dat jaarlijks een bedrag. Idem voor de Android Market.

Dit is te ondervangen door een niet-native app in bv html5 te maken en die op een site te plaatsen. Alle mobiele toestellen met een webbrowser kunnen dan van de functionaliteit ervan gebruik maken. Nadeel is weer dat je de apparaatspecifieke zaken niet (of in elk geval veel lastiger) kunt  gebruiken.

Aan de TS. Gmail is waarschijnlijk je meest praktische optie.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/08, 15:30:40 »
Sorry voor de onbedoelde gestarte discussie.  =D

Maar met native bedoelde ik een software/programma en niet ermee werken via de webbrowser.

De officiële benaming en gebruik van de term laat ik even aan mij voorbij gaan.

@Paul Matthijsse, Bedankt. Ik vond Geary Mail lekker met Gmail werken.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/08, 16:13:47 »
Gmail kun je toch laten syncen met diverse apps zoals TB (incl add ons) etc?
En anders is CalDev misschien iets voor je?
https://en.wikipedia.org/wiki/CalDAV

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/08, 19:00:57 »
Dat is mogelijk.

Dat was mijn vraagstelling ook niet. Dat was of jullie alternatieven kennen die ook goed met software binnen Ubuntu kunnen syncen en die ook via software van iPad/iPhone te syncen zijn en uiteindelijk ook via de webbrowser.

@VuurVosje Ik ga even Fruux uitproberen. Die kwam ik tegen op je Wikipedia link

@Vistaus Ik zag dat Mail.com nu onebeperkte opslag aanbied?! Niet dat het nou zo een must is. Bekt alleen wel lekker. Binnen Gmail heb ik 1 GB in gebruik.
Altijd lachen dat je daar veel keuzes hebt in extensies (bijvoorbeeld ook Linuxmail.com, lachen).

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline sidonia

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/08, 19:12:40 »
Je kunt eventueel genymotion installeren, en dan een android image.

Dan heb je android op je computer staan. En dan worden alles van gmail gesynchroniseerd.

Ik weet niet of dit een optie is.

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/08, 20:10:33 »
@Paul: Thunderbird is redelijk native omdat het naast Xul ook GTK gebruikt, evenals Firefox, en zonder emulatie draait. Helemaal native is het niet, maar native genoeg om het naar mijn mening native te noemen. Bovendien was het maar een voorbeeld. Er zijn genoeg native apps voor Ubuntu die ik ook had kunnen noemen. Laten we er nu geen discussie van maken welke programma's native zijn en welke niet, het punt is duidelijk.

Niet alle app stores kosten geld op mobiele toestellen. Je app in de Apple Store of Android Store krijgen kost geld, maar in de Windows Phone Store en SailfishOS store krijgen (en FirefoxOS) kost helemaal niks.
Ik weet wel van cross-platform apps via de webbrowser aangezien ik Enyo gebruik om dat te bereiken i.p.v. HTML5, dus dat hoef je me niet bij te leren, ben op de hoogte :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/08, 20:17:25 door Vistaus »

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/08, 20:18:17 »
Zoho.com al geprobeerd?

Het heeft cloud opslag (5 GB geaaid),  email,  agenda en adresboek.

Synchroniseren van bestanden kan via een desktop. Voor installatie van de cloud app zie

https://sites.google.com/site/ubuntugnome1404/handig-niet-noodzakelijk/cloud-diensten-installeren

Rechter kolom bovenaan.

Daarbij kan je ook de zoho webapplicaties installeren die gewoon op je desktop werken zonder internethttp://m.webupd8.org/2010/04/online-office-in-ubuntu-with-zoho.html?m=1.

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/08, 20:21:54 »
@Vincent: Oh, dat is een goede! Ik dacht dat Zoho niet zo goed was met desktop-apps e.d. en zo uitgebreid, maar kennelijk toch wel. Dat is dan een goed alternatief voor bjeli :)

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/08, 20:28:02 »
Tja ik vond zoho bij toeval omdat ik met opslag ruimte nodig had.

Ik zelf gebruik enkel de cloud synchronisatie,  maar volgens mij zouden die apps ook moeten werken.

Voordeel is dat zoho geen last heeft van de patriot act.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/08, 20:37:28 »
Oh, das ook wel netjes. Dan zijn Zoho en Vivaldi dus de enige die daar geen last van hebben :) (Vivaldi's servers staan op IJsland en HQ zit in Europa)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/15, 14:21:40 »
Ik wil graag binnen Ubuntu met native apps kunnen werken en niet via een webbrowser. Echter wil ik wel buiten Ubuntu (in den landen) via een webbrowser kunnen werken en dat het werkt op iPad en iPhone.

Daarmee bedoel ik:
Mail
Contacten
Agenda

Eventueel taken en notities.

Momenteel gebruik ik Gmail voor mail en de rest gebruik ik iCloud voor. Echter kan ik die zaken niet in een native app werken binnen Ubuntu.
Mail, contacten en agenda, ik heb ze allemaal op Google, en alle drie kan je ze gebruiken vanuit Thunderbird op Ubuntu (of andere besturingssystemen).

Mail van Google kan via IMAP benaderd worden, dus ook Geary en eender welke andere email-client kunnen dus gebruikt worden.
Voor het gebruiken van contacten en agenda is naast Thunderbird ook Evolution mogelijk. Ik heb geen weet van andere applicaties.

Voor "taken" en "notities" heb ik geen idee. Ik denk wel dat je Google taken kan gebruiken via een add-on voor Thunderbird. Notities, dat moet dan Google Keep zijn, kan je niet om (onvrije maar wel gratis) Google software heen. Hiervoor bestaat een "chrome" applicatie. Die vereisen dat je de google chrome browser installeert, maar "voelen" wel net aan als een natief programma en kunnen doorgaans ook offline werken.

Er is geen andere (gratis) clouddienst die ik ken waar je zowel mail, agenda als contacten met vrije software kunt gebruiken. Als het al kan, dan moet het via een applicatie van de clouddienst zelf (zoals Zoho, blijkbaar).

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/15, 20:09:42 »
En zoals Vivaldi. Je kunt de mail wel binnenhalen in een e-mailprogramma (maakt niet uit welke en op welk OS), maar agenda en contacten hebben (nog) geen synchronisatie.
Het enige andere alternatief is Outlook, alleen contacten worden om een of andere reden niet gesynchroniseerd in Ubuntu/GNOME Shell (mail en kalender wel). Nogal vreemd, aangezien het wel goed gaat op mijn smartphone en die draait nota bene op SailfishOS, niet eens op Windows ofzo.

(ik gebruik mail van Vivaldi en contacten en kalender van Outlook)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 20:11:34 door Vistaus »

Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/16, 10:42:07 »
@bjeli: wat is de achtergrond van je vraag? Wil je geen gebruik meer maken van de diensten van Google (om wat voor reden dan ook) of gaat het je er vooral om dat je niet alles in de browser wilt doen (want dat kan ook met Google diensten).

Optie A (Google zonder browser)
Zoek eens in Thunderbird naar de addons voor Google: daarmee kun je agenda's en adresboeken synchroniseren en ook offline beschikbaar maken in Thunderbird.
Ikzelf heb in het verleden gebruik gemaakt van "Provider voor Google Agenda" en "Google contacts". Voor je Gmail kun je IMAP gebruiken (die moet je dan wel eerst even aanzetten via de instellingen van Gmail in je browser).

Optie B (geen Google)
Naast wat de anderen hiervoor al hebben genoemd heb ik ervaring met een tweetal betaalde alternatieven: MyKolab en Zimbra. Beide overigens opensource dus ook op een eigen server te zetten. Zelf gebruik ik nu een bij Greenhost gehoste Zimbra omgeving die ik laat synchroniseren met Evolution op Ubuntu. Syncen met mijn mobiel gaat via CalDav en CardDav.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail alternatief voor online werken
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/17, 16:07:45 »
@DirkJan bedankt voor je reactie.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om van Gmail gebruik te blijven maken en contacten + agenda van iCloud over te zetten naar Gmail.

Dat was uiteindelijk voor mij het beste. Gmail incl. contacten en agenda synchroniseert top met iPhone. Nu kan ik zoals hierboven is aangegeven de rest instellen.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit