Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe resizen root-volume terwijl het in gebruik is  (gelezen 665 keer)

Offline qwyrp

  • Lid
Hoe resizen root-volume terwijl het in gebruik is
« Gepost op: 2013/07/19, 11:42:56 »
Mbw webmin  LVM heb ik de volgende Logical Volumes aangemaakt:
1) DATA 600 GB   
2) root  10.62 GB   
3) swap_1 7.91 GB

Nu begint de root flink vol te lopen en via autoclean etc heb ik de boel al opgeschoond maar nu nog steeds 94% bezet. Nu heb ik gelezen dat je de root ook kan resizen. Ik heb nog meer dan genoeg ruimte op de shcijf. Als ik echter in webmin LVM ga kijken krijg ik de volgende melding: This logical volume cannot be renamed or resized as it is currently in use.

Hoe kan ik de root LV dan toch resizen?
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe resizen root-volume terwijl het in gebruik is
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/19, 11:56:05 »
Partitiegrootte veranderen doe je bij voorkeur vanaf de Live-DVD van Ubuntu, met Gparted.

Je wil sector-voor-sectorverplaatsing voorkomen (kan dagen duren), dus doe alleen iets aan de rechterkant, niet aan de linkerkant.

In uiterste geval: vernietig alles behalve de DATA-partitie, verklein vervolgens die partitie aan de rechterkant, en maak een nieuwe / en een nieuwe swap in die ongebruikte ruimte.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/19, 11:58:20 door Pjotr »

Offline OpAtJan

  • Lid
Re: Hoe resizen root-volume terwijl het in gebruik is
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/20, 23:07:00 »
In LinuxMagazine heeft een heel artikel gestaan over het beheer van LVM. Als je nog ruimte beschikbaar hebt kan dat zonder veel moeite. Moet je echter een andere partitie ervoor verkleinen dan moet deze partitie niet gemount zijn. Ik zal het artikel nog eens opzoeken en mogelijk nog aanvulling geven.
OpAtJan

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe resizen root-volume terwijl het in gebruik is
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/21, 09:06:05 »
Wellicht het makkelijkst om wat ruimte van SWAP te halen en aan root te geven en data, zoals al aangeven, ongemoeid te laten.
Ook loont het misschien de moeite om eens te kijken waarom root vol loopt.  Met programma's als BleachBit valt nog heel wat op te ruimen.
Mijn systeem , met ook wel extra programma's is (na schoonmaak) niet veel groter dan 4,5 GB (d.w.z. root, zonder /home)
« Laatst bewerkt op: 2013/07/21, 09:35:40 door Ramana »

Offline OpAtJan

  • Lid
Re: Hoe resizen root-volume terwijl het in gebruik is
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/24, 14:17:54 »
Het was even terugzoeken in oude LM’s. In het LM van januari 2010 stond het artikel van Filip Vervloesem wat ik bedoelde. Om te resumeren wat de TS nodig heeft was voor mij als Ubuntu gebruiker met weinig ervaring in het beantwoorden van vragen op dit forum, toch nog wat lastiger.

Het LVM bestaat uit 3 lagen de Physical Volumes (PV), zeg maar de hardware/partities. Daar overheen staat de Volume group (VG) met daaronder de logical volumes (LV). De laatst genoemde worden dan gemount als de partitie die we gebruiken.

Hoe de genoemde volumes gemaakt kunnen worden valt buiten dit item. Wel belangrijk is om te achterhalen hoe deze volumes genoemd zijn. Hiervoor is het commando pvs voor de PV, vgs voor de VG en lvs voor de LV.

Er van uit gaande dat alle ruimte in de VG is toegewezen aan de betreffende LV’s, zal er dus eerst een LV kleiner gemaakt moeten worden.
Onnodig te zeggen dat het hebben van een backup handig kan zijn!

De betreffende partitie mag het niet gemount zijn. Ik ga er vanuit dat dit de DATA partitie is.

umount /mnt/data

Nu is een filesystem-check nodig e2fsck -f  /dev/vgxx/lvyy hierbij staat vgxx voor de naam van je VG en lvyy voor de naam van je LV.

We moeten eerst het bestandssysteem verkleinen met bijv. 10G resize2fs /dev/vgxx/lvyy 10G
Nu kunnen we de betreffende LV verkleinen met lvresize -L 10G /dev/vgxx/lvyy

De nu ontstane ruimte kun je toevoegen aan je volume waar je nodig hebt
lvresize -L +10G /dev/vgxx/lvyy Nu opnieuw het boven liggende bestandssysteem aanpassen met resize2fs dev/vgxx/lvyy

Hoop dat je hiermee wat verder kan komen. Ik heb overigens niet veel ervaring hiermee, ik heb het ooit 1 keer gedaan.
Succes OpAtJan