Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downloaden verboden  (gelezen 1627 keer)

Gast

  • Gast
Downloaden verboden
« Gepost op: 2006/09/01, 11:05:46 »
Kan ik Ubuntu zo instellen dat ik in mijn gasten-account gebruikers NIET kunnen downloaden? Is erg irritant als ik weer eens thuis kom en ik zie weer eens  jank-muziek op mijn pc. Dus enige wat gasten mogen is internetten en werken met OpenOffice.

Phaldmmor

  • Gast
Downloaden verboden
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 11:35:58 »
Je zou eens kunnen kijken naar een proxy server, deze bieden de mogelijkheid om verkeer te scannen en eventueel tegen tehouden op basis van gebruikers. Een hele goede blijkt squid te zijn, maar heb hier zelf persoonlijke geen ervaringen mee. Squid is redelijk geavanceerd, maar het is niet altijd even makkelijk om het ingesteld te krijgen heb ik begrepen.

http://www.squid-cache.org/

Misschien is er wel een eenvoudigere oplossing dan een proxy-server, maar die weet ik zo niet.

socratux

  • Gast
Downloaden verboden
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 13:22:46 »
Misschien een optie; met firefox kun je de downloadlocatie aangeven, als je dit in een temp map doet en desnoods dit leegt met een cron scriptje, dan raakt je pc niet meer vervuild...(beetje omslachtig)
Het moest vast ook wel ergens kunnen met about:config in de adresbar van firefox.

Je kan natuurlijk ook de schrijf rechten van de gastaccount wegnemen, dit geeft dn wel weer een probleempje met Office.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Downloaden verboden
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/01, 13:41:18 »
Je kunt de gast-account een z.g. quotum geven, op hun eigen homedir, maar ik dacht ook op het systeem als geheel.  Als je ze dan 3Mb of zo geeft dan kunnen er cookies en redelijke documentjes gemaakt worden, maar geen gekkere dingen. Kan je zo 1-2-3 niet vertellen hoe dat in Ubuntu in elkaar steekt echter ... Maar als je er niet uitkomt dan gil je maar, dan proberen we wel wat!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Phaldmmor

  • Gast
Downloaden verboden
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/01, 13:42:02 »
In windows 2003 R2 heb je een optie om op extensied te filter, zo kan je dus voorkomen dat iemand bijvoorbeeld MP3 of AVI files op een netwerkshare neer zet. Weet niet of zo'n optie/tool ook bestaat onder linux? Als dat zo is kan je het gast account op 1 map (bijvoorbeeld home directorie) lees/schrijfrechten geven en via het filter bepalen welke bestanden er wel of niet weg geschreven kunnen worden in de map (en eventuele submappen).

budster

  • Gast
Downloaden verboden
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/01, 18:34:32 »
Je zou cron regelmatig een scriptje kunnen laten starten die in de home (en onderliggende mappen) alle *.mp3 delete.

Downloaden verboden
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/01, 18:49:20 »
Hmmm ik geloof dat er een programma zoals amule of frostwire wordt gebruikt?

zet in alacarte (ubuntu) of menu editor (kubuntu) gksu of kdesu voor het commando van amule of frostwire.
Dan hebben ze namelijk het super user password nodig om het programma op te starten.

Ciao

budster

  • Gast
Downloaden verboden
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/01, 18:55:26 »
Of je kan er voor zorgen dat bepaalde gebruikers geen muziek applicaties kunnen starten..

Offline lamp

  • Lid
Downloaden verboden
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/01, 20:00:24 »
Hoe komen er mp3 op de computer, p2p?  welk programma?  Ik zou het dus bij de bron aanpakken.
killall limewire om de zoveel tijd uitvoeren :) ofzow

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Downloaden verboden
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/01, 20:08:55 »
verwijder de map Shared en Incomplete op je pc
dat is lachen wanneer de kids daarna terug LimeWire of Frostwire willen opstarten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

socratux

  • Gast
Downloaden verboden
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/01, 22:10:05 »
laat alleen de office buttons nog maar zichtbaar en links in konsole :P