Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten  (gelezen 8780 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Gepost op: 2008/05/04, 18:07:20 »
Hoi,

Ik heb nu al weer een tijdje Hardy, en ik moet zeggen dat het over het algemeen zeer goed werkt! De aanwezige probleempjes zijn inmiddels allemaal opgelost behalve één:
Bij het opstarten zoeft het laadbalkje eerst 15-30 seconden heen en weer (zoals de LiveCD dat ook doet) en daarna begint het echte opstarten pas (de balk vult zich nu geleidelijk van links naar rechts).

Ik heb hier op het forum al meerdere mensen met dit probleem gezien, maar ik heb nog geen oplossing gevonden. ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt!

Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 19:16:58 »
Even deze link volgen en dan punt 3.

http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu

Je kunt de resolutie ook aanpassen op de instellingen van jouw monitor.

(met dan aan Pjotr123)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 19:29:13 »
Beste Maarten,

"3. Opstarten duurt lang en het scherm blijft donker gedurende de opstart" Is een ander probleem. Mijn scherm blijft niet donker namelijk.

Voor de zekerheid heb ik het toch ff geprobeerd, maar het moch niet baten. Toen alles maar gauw weer teruggezet....

Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 19:53:39 »
Was bij ook zo... balkje ging er lang op en neer. Is kennelijk aan het zoeken...
Na het aangeven van de juiste resolutie start de PC weer op als een speer

Heb je na het invoeren wel het onderstaande commando uitgevoerd in de terminal? Is erg belangrijk!

sudo update-initramfs -u

Offline ivo

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/04, 20:22:18 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Hoi,

Ik heb nu al weer een tijdje Hardy, en ik moet zeggen dat het over het algemeen zeer goed werkt! De aanwezige probleempjes zijn inmiddels allemaal opgelost behalve één:
Bij het opstarten zoeft het laadbalkje eerst 15-30 seconden heen en weer (zoals de LiveCD dat ook doet) en daarna begint het echte opstarten pas (de balk vult zich nu geleidelijk van links naar rechts).

Ik heb hier op het forum al meerdere mensen met dit probleem gezien, maar ik heb nog geen oplossing gevonden. ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt!
Prijs je gelukkig, ik zie al ruim twee jaar geen balkje.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/04, 20:33:20 »
Ook nu niet, na de tip van Maarten123 die op de vorige versies bij mij ook al nooit werkten.
Alleen wanneer ik van CD opstart zie ik dat balkje.

Als iemand nog een gouden tip heeft.

Moet ik nog iets in de grub menu.list aanpassen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/04, 20:34:30 »
@ivo, heb je toevallig een NVIDIA 8400 of 8500 (of iets vergelijkbaars)
Deze gaf eerder ook geen balkje, maar nu met Hardy opeens wel!

Offline ivo

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/04, 20:49:01 »
Citaat van: Maarten123
@ivo, heb je toevallig een NVIDIA 8400 of 8500 (of iets vergelijkbaars)
Deze gaf eerder ook geen balkje, maar nu met Hardy opeens wel!
Hoe kan ik dat precies zien? Ik heb een Dell Dimension PC met gewoon zijn on-board geval.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/04, 20:58:28 »
Sorry, had het over losse videokaarten.

Met lspci kun je zien welke hardware erin je PC zit.

Offline ivo

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/04, 21:20:12 »
Het is een

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 01)

Ik ben destijds met Ubuntu 5.10 begonnen en krijg tot op heden geen balkje voorelkaar. Zoals gezegd, ik zie dat balkje alleen wanneer ik van CD opstart. Ik ben nu al blij dat ik de boot messages voorbij zie scrollen, dan zie ik tenminste nog iets van activiteit.

Verder doet mijn systeem het als een zonnetje. Het is alleen super irritant dat ik zoiets simpels niet voorelkaar krijg. De enige vingerwijzing die ik steeds kan vinden is die usplash.conf aanpassen, maar die staat al goed.

Dus degene die voor mij de voor mij werkende gouden tip heeft, wint de virtuele droomkeuken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/04, 21:44:48 »
Ik heb het tegen beter weten in toch maar eens opnieuw geprobeerd, incl. sudo update-initramfs -u

Zou het er eventueel aan kunnen liggen dat ik geen standaard uSplash thema gebruik? (ik had het probleem ook al bij de standaard versie). Voor de rest heb ik geen idee. Heeft het wellicht zin om 600x800 te proberen?

Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/04, 21:48:46 »
Welke resolutie heb je dan ingevuld?

Offline ivo

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/04, 21:54:34 »
Citaat van: Maarten123
Sorry, had het over losse videokaarten.

Met lspci kun je zien welke hardware erin je PC zit.
Als ik

sudo usplash -c -x 800 -y 600

intik krijg ik ook een zwart scherm.

Met ALT-F7 kom ik dan weer terug in mijn huidige X-sessie.

Klopt het dat je dan een zwart scherm krijgt of zou je dan ook iets moeten kunnen zien?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/05, 12:23:03 »
Het blijft stil................
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/14, 10:01:22 »
Citaat van: Maarten123
@ivo, heb je toevallig een NVIDIA 8400 of 8500 (of iets vergelijkbaars)
Deze gaf eerder ook geen balkje, maar nu met Hardy opeens wel!
Ik heb een 128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS inderdaad ja. En ik heb hetzelfde probleem. Is er hier een bekende oplossing voor? (ik kon niks vinden)

Ik heb overigens nog twee extra dingen geprobeerd die beiden faalden:
1. resolutie ingesteld op 600x800 -> Hierdoor kreeg ik gekke strepen in beeld met afsluiten en moest ik hard afsluiten. opstarten ging ook erg moeizaam.
2. het standaard uSplash thema ingesteld en de tip van Pjotr123 gevolgd -> dit had geen effect, blijkbaar heeft het iig niks met het uSplash thema te maken.

Ik zag overigens dat op googlepages site van pjotr123 de volgende tekst was toegevoegd:
Let op: het toepassen van de onderstaande oplossing heeft alleen zin, wanneer de resolutie in usplash.conf verkeerd staat. Staat de resolutie al correct, dan ligt het probleem elders (waar het dan wel aan ligt, is mij onbekend). Blijkbaar val ik in deze categorie: HELAAS!!

Zijn er nog alternatieve oplossingen, zoals opstarten in tekst-modus, totdat het login-scherm wordt bereikt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want door dat heen en weer gaande balkje duurt het booten echt superlang: Vista is bijna sneller!

Alvast bedankt,

Hendrik

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/14, 10:08:24 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Zijn er nog alternatieve oplossingen, zoals opstarten in tekst-modus, totdat het login-scherm wordt bereikt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want door dat heen en weer gaande balkje duurt het booten echt superlang: Vista is bijna sneller!

Alvast bedankt,

Hendrik
Probeer eens dit: opstarten zonder usplash. Dus met tekstboodschappen die over je scherm vliegen.

Toepassingen - Hulpmiddelen - terminalvenster
tik in:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
druk op Enter.

Wis de woorden "quiet splash" op het einde van de kernelregel van waaraf je opstart. Die wordt dus:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=197d5b9a-160a-48c3-8373-9b0dbeb6105d roOpslaan, sluiten, herstarten.

Helpt dit? Zo ja, dan neem ik dit over in mijn docu.

Groet, Pjotr.

Offline lizardman

  • Lid
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/14, 10:32:51 »
Er bestaat nog een andere reden waarom sommige computers ongewoon lang met het 'heen en weer' balkje bezig zijn tijdens het opstarten.
Er bestaat ook een Bug over: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/190414

Ik had hier op twee verschillende laptops last van.
De oplossing lag erin om  /boot/grub/menu.lst  aan te passen.:

Door de regel:
Citaat
# defoptions=quiet splash
Te veranderen in:
Citaat
# defoptions=quiet splash clocksource=hpet
Dan in de terminal:  
Citaat
sudo update-grub
En dan rebooten.

*edit* zpelling
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/14, 12:57:49 »
Bedankt voor de tips heren!

Ik zit nu op mijn werk in een Windows, maar ik ga vanavond eerst aan de slag met de tip van Lizardman en als dat niet werkt probeer ik die van Pjotr. Ik zal mijn ervaringen direct posten!

Een splash scherm bij het opstarten is heel mooi, maar ik vind het toch veel belangrijker dat de computer lekker vlot opstart!

DarkEra

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/14, 13:06:00 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Hoi,

Ik heb nu al weer een tijdje Hardy, en ik moet zeggen dat het over het algemeen zeer goed werkt! De aanwezige probleempjes zijn inmiddels allemaal opgelost behalve één:
Bij het opstarten zoeft het laadbalkje eerst 15-30 seconden heen en weer (zoals de LiveCD dat ook doet) en daarna begint het echte opstarten pas (de balk vult zich nu geleidelijk van links naar rechts).

Ik heb hier op het forum al meerdere mensen met dit probleem gezien, maar ik heb nog geen oplossing gevonden. ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt!
Hmmm... Ik heb hier dat probleem dus ook nog en is iets wat ik heb gezien bij Beta releases die ik installeerde op mijn computer. Bij de Final release zou dit normaal gesproken weg moeten zijn, in Hardy Heron niet dus. Ik denk dat dit pas verholpen zal zijn bij de 8.04.1 release op 3 Juli. Ik zie het gewoon als een klein schoonheids foutje wat nog afgewerkt moet worden maar zit er zelf niet zo mee. Zolang Hardy goed blijft draaien, en dat doet die, ben ik allang tevreden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/14, 14:39:06 »
Je kunt ook tijdens het opstarten Alt-F1 toetsen, dan zie je meteen de systeemberichten (maar dan tijdelijk).

Verder kun je ook gemakkelijk de opstartopties uitproberen door eerst de grub-editor te activeren (esc drukken tijdens opstarten) en daarna F6 voor het wijzigen van de opties (zoals b.v. 'clocksource=hpet'). Ook dit is niet-persistent, maar wel makkelijk om te testen. Daarna kun je de gewenste optie doorvoeren door (zoals hierboven aangegeven) de /boot/grub/menu.lst aan te passen.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/14, 14:45:37 »
Citaat van: DarkEra
Hmmm... Ik heb hier dat probleem dus ook nog en is iets wat ik heb gezien bij Beta releases die ik installeerde op mijn computer. Bij de Final release zou dit normaal gesproken weg moeten zijn, in Hardy Heron niet dus. Ik denk dat dit pas verholpen zal zijn bij de 8.04.1 release op 3 Juli. Ik zie het gewoon als een klein schoonheids foutje wat nog afgewerkt moet worden maar zit er zelf niet zo mee. Zolang Hardy goed blijft draaien, en dat doet die, ben ik allang tevreden.
Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens: het is inderdaad een schoonheidfoutje en zodra het systeem opgestart is loopt het als een trein. Ik vind het probleem dus niet echt dramatisch. Aan de andere kant zou ik liever iiets sneller opstarten. Als dat dan eventueel in tekstmodus gebeurt vind ik dat geen probleem.

De release laat nog 50 dagen op zich wachten, de extra opstarttijd bedraagd ongeveer 40 seconden, stel dat ik per dag 2 keer de computer opstart....
Dan is dat toch al zo'n 50x40x2=4000 seconden=66,7 minuten wachten. En wachten dat is geen hobby van me!
:P :P :P

Groet,
Hendrik

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/14, 14:48:27 »
Ik had dit probleem ook eerst. Inderdaad gewoon de opstartberichten bekijken. Bij mij was het een foutieve driver die ingeladen werd, het systeem dan merkte dat deze niet klopte en de juiste inlaadde. Nadat ik de foutieve geblacklist heb kwam het probleem in orde. Als je zo'n soort probleem ook blijkt te hebben, post dan even terug en dan leg ik je wel uit hoe je het kan aanpassen.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Mightya

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/14, 15:02:48 »
Check dit eff, heb hier al heel lang last van gehad. Heb geprobeerd Bail Hope z`n aandacht te trekken maar was me niet gelukt. :P

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/26096

Maar ik heb het wel opgelost gekregen.

Het is het proberen zkr waard.

Groetjes Mightya

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/14, 15:27:06 »
@Mightya. Jouw oplossing staat hierboven al beschreven (refererend aan dezelfde bug overigens), alleen de uitwerking is net wat anders (maar dat mag voor het resultaat geen veschil maken):
http://forum.ubuntu-nl.org/message/251925#p251925

Mightya

  • Gast
Hardy 'zoekt' eerst bij het opstarten
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/14, 15:35:29 »
Citaat van: markba
@Mightya. Jouw oplossing staat hierboven al beschreven (refererend aan dezelfde bug overigens), alleen de uitwerking is net wat anders (maar dat mag voor het resultaat geen veschil maken):
http://forum.ubuntu-nl.org/message/251925#p251925
Srry ben aan slapen,

Klopt,