Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software op lubuntu  (gelezen 778 keer)

Offline danw

  • Lid
    • CFNL
software op lubuntu
« Gepost op: 2014/03/28, 21:05:57 »
ja daar is danw weer
lunbuntu  heeft abi word
is er ook een optie  ( via de terminal )
om daar libre writer in  te zetten
zo  ja  dan  graag de  opdracht regel om de  libre writer   via de terminal 

mijn dank ik bij voorbaat  groot 

wat julle  doen met linux   doe ik als helper op een winhoos  forum 

groet dawn

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: software op lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/28, 21:16:37 »
sudo apt-get install libreoffice-writer
wil je heel libreoffice, dan
sudo apt-get install libreoffice
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline danw

  • Lid
    • CFNL
Re: software op lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/28, 21:24:15 »
dank ron
ik was ook een het googlen geslagen
en dit  kwam ik tegen

Let op: doe dit liever niet op oude en zwakke computers; het Libre Office-pakket is behoorlijk zwaar. Dat het niet standaard in Lubuntu zit, heeft een goede reden!

a. Menuknop - Lubuntu softwarecentrum - Programma's verkrijgen - Kantoor

b. Voeg in eerste instantie alleen Libreoffice writer (tekstverwerker) toe aan het Toepassingenmandje.
Klik op Toepassingenmandje en klik daarna op Pakketten installeren.

Daarmee installeert u tevens alle ondersteunende bestanden en alle afhankelijkheden, maar vrij weinig overbodige onderdelen.

Wat u verder nog nodig heeft, kunt u later alsnog gericht toevoegen. Populaire onderdelen zijn Libreoffice calc voor rekenbladen/spreadsheets, en Libreoffice impress voor diapresentaties.

c. De Nederlandse vertaling van Libre Office komt mogelijk niet vanzelf mee, dus doe nu even:
Menuknop - Voorkeuren - Taal-ondersteuning
Mogelijk worden er u nu ontbrekende taalpakketten aangeboden. Zo ja, ga akkoord met het aanbod.

d. Venstergrootte veranderen kan nu beeldcorruptie veroorzaken bij LibreOffice, dus installeer een pakket om de integratie met uw werkomgeving te voltooien:

Menuknop - Hulpmiddelen - LXTerminal

Tik de volgende toverspreuk in (voorkom fouten: kopieer en plak):
sudo apt-get install libreoffice-gtk

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in en druk weer op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar; u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Re: software op lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/30, 13:02:11 »
Op één van mijn oude laptops draait ook Lubuntu, en daar heb ik LibreOffice (alle onderdelen) op geïnstalleerd. Het werkt prima! Stelregel is wèl dat als je PC minder geheugen heeft dan 512MB, dat je dan merkt dat LibreOffice trager reageert. Heb je 512MB of meer geheugen, dan is het nog prima werkbaar....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline danw

  • Lid
    • CFNL
Re: software op lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/01, 15:19:53 »
dank  voor het meedenken
op deze xp  pc 
draait alleen  office libre  writer  meer onderdelen zijn niet  nodig
maar nogmaals dank  voor de adviezen

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: software op lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/01, 16:15:01 »
Op één van mijn oude laptops draait ook Lubuntu, en daar heb ik LibreOffice (alle onderdelen) op geïnstalleerd. Het werkt prima! Stelregel is wèl dat als je PC minder geheugen heeft dan 512MB, dat je dan merkt dat LibreOffice trager reageert. Heb je 512MB of meer geheugen, dan is het nog prima werkbaar....
Dat is ook mijn ervaring. En op PC's met minder dan 512MB, daar installeer ik geen Lubuntu op (Bodhi mss). Daarnaast zijn de alternatieven als Abiword en Gnumeric (alhoewel 'lichter' dan LO) niet echt 'on par' (qua compatibiliteit met docx en zo) met hun grote broer van LO.

Re: software op lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/01, 20:08:29 »
AbiWord opent niet eens .odt en opslaan in .odt kan ie ook niet, dus kun je nagaan... Dit i.t.t. LibreOffice en MS Office 2010/Office Web die keurig odt openen en opslaan doorgaans.