Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Probleem na deïnstallatie Ubuntu  (gelezen 6870 keer)

[Opgelost] Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Gepost op: 2011/01/11, 22:34:01 »
Dag allemaal,

Kort geleden heeft Ubuntu mijn interesse gewekt. Na het korte tijd vanaf USB-stick gedraaid te hebben, besloot ik Ubuntu 10.10 te installeren. Dit deed ik met de optie 'in' Windows Vista. De grote Ubuntu-map werd aangemaakt op mijn D-schijf, en op mijn C-schijf stond Vista.

Omdat ik daarna te veel afgeleid werd door Ubuntu (ik vond het leuk om er wat mee te klooien =D) heb ik Ubuntu toen verwijderd van mijn systeem. Ik moest mijn tijd namelijk aan mijn studie besteden, en Windows is saai genoeg om niet afgeleid te worden :P.

Tot mijn spijt heb ik Ubuntu verkeerd van mijn systeem verwijderd. In een bui van verstandsverbijsternis heb ik de Ubuntu-map op de D-schijf simpelweg weggegooid. Ik besefte later pas, dat ik het via Windows moest deïnstalleren.

Het probleem waar ik nu mee zit is dat ik na het opstarten nog altijd een keuzescherm krijg voor het te draaien besturingssysteem: Windows Vista of Ubuntu. Het gaat hier om NTLDR, niet om Grub. Het opstarten van Windows verloopt foutloos, bij het opstarten van Ubuntu krijg ik logischerwijs een fout. Maar het probleem zit er hier in, dat ik een nutteloos keuzescherm krijg. Ik weet wel, dat ik de tijd van het keuzescherm op minimaal kan instellen, maar dat is geen oplossing voor het probleem.

Windows adviseert me te starten met de DVD van Vista, om dan met de functie 'Herstellen' het probleem op te lossen. Dit heb ik geprobeerd, maar dit gaf geen resultaat. Na wat googlen, las ik het advies van iemand om via Command Prompt op de Vista-dvd de commando's Bootrec.exe /FixMbr in te geven. Geprobeerd, maar gaf ook geen resultaat.

Daarna heb ik geprobeerd om Ubuntu opnieuw te installeren, in de hoop dat het de oude bestanden zou overschrijven. Na een deïnstallatie van Ubuntu op de goede manier zouden de bestanden dan ook verwijderd zijn. Maar helaas: dit gaf geen uitkomst: ik kreeg in NTLDR simpelweg 3 keuzes: 1 keuze voor Windows Vista, en 2 keuzes voor Ubuntu, waarvan er slechts één werkte. Na het deïnstalleren op de goede manier van Ubuntu bleef de verkeerde versie staan.

Daarom hoop ik dat jullie me hiermee kunnen helpen, want ik kom er echt niet uit.

Systeeminformatie:

Naam van besturingssysteem Microsoft® Windows Vista™ Home Premium
Versie 6.0.6002 Service Pack 2 Build 6002
Andere beschrijving van besturingssysteem Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem Microsoft Corporation
Systeemfabrikant Acer
Systeemmodel Aspire 5715Z
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor Intel(R) Pentium(R) Dual  CPU  T2390  @ 1.86GHz, 1867 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
BIOS-versie/datum Acer V1.45, 10-11-2008
SMBIOS-versie 2.4
Map met Windows C:\Windows
Systeemmap C:\Windows\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume2
Landinstelling Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer) Versie = "6.0.6002.18005"
Tijdzone West-Europa (standaardtijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4,00 GB
Totaal fysiek geheugen 2,99 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 1,88 GB
Totaal virtueel geheugen 6,20 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 4,78 GB
Ruimte voor wisselbestand 3,28 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys

Alvast bedankt!

Groeten, Exeleration-G
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 12:54:25 door Exeleration-G »

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/11, 22:51:50 »
Optie 1:
http://www.thc1.nl/ubuntu/grub-herstellen-of-verwijderen.html

Met de Windows Vista installatie-DVD
In Windows Vista gaat het iets anders dan in Windows XP. Namelijk als volgt:

1. Stop de Windows Vista installatieschijf in het DVD-station en start de computer. 2. Druk desgevraagd op een toets (spatiebalk is altijd veilig)
3. Kies een taal, tijd, valuta en andere onzin die niet relevant is voor een herstelprocedure, en druk op Next.
4. Klik op Repair your computer.
5. Klik op het besturingssysteem dat u wil "repareren", en klik daarna op Next.
6. In de Systeemherstel-opties, klik op Command prompt.
7. Tik in: Bootrec.exe /FixBoot en druk daarna op Enter.

(Let op: er staat een spatie tussen exe en / )

8. Tik daarna in: Bootrec.exe /FixMbr en druk op Enter

Optie 2:

Installeer Ubuntu buiten Windows (echte dual boot)
Kijk of de oude Ubuntu die je hebt geïnstalleerd nog staat aangegeven in Grub
boot Ubuntu (de echte dual boot)
mount aan op je windows schijven en doorzoek deze op je oude ubuntu installatie, OF
stel Grub zo in dat Windows automatisch laadt tenzij je een toets drukt bij het opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/11, 23:11:29 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/11, 23:01:40 »
Bedankt voor je antwoord :-). Ik ga optie 1 nu even proberen. Op de vraag gesteld bij optie 2 kan ik geen antwoord geven, dat weet ik namelijk echt niet meer.

Groeten, Exeleration-G

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/11, 23:18:41 »
Heb juist optie 1 geprobeerd, zonder resultaat. Na het eerste commando (Bootrec.exe /FixBoot) kreeg ik de volgende mededeling:

Citaat
Het volume bevat geen herkenbaar bestandssysteem. Controleer of alle vereiste bestandssysteemstuurprogramma's zijn geladen en of het volume niet is beschadigd.

Weet iemand een andere oplossing?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/11, 23:46:03 »
Wat zegt windows als je Ubuntu probeert te verwijderen via installeren/verwijderen van Software?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 00:18:14 »
Ubuntu staat er niet tussen:(

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 03:54:41 »
Revo Uninstaller al geprobeerd om de resten van je Wubi-installatie verwijderen? Wellicht dat het uitkomst biedt, omdat dit programma resten weghaalt van o.a. fout gelopen deïnstallaties. Download de Free versie vanaf hier: http://www.revouninstaller.com/start_freeware_download.html

Voor een portable versie van hetzelfde programma: http://www.revouninstaller.com/download/revouninstaller.zip
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/12, 10:49:08 »
Marqeaux,

Ik ga het direct uitproberen. Bedankt!

EDIT: Revo werkte helaas ook niet. Ubuntu staat ook hier niet in het lijstje met te deïnstalleren programma's.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 10:53:03 door Exeleration-G »

drum

  • Gast
Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/12, 10:58:57 »
documenten back-up maken
gparted, volledige schijf herformatteren
install. windows
install. ubuntu
 ;)

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/12, 11:05:28 »
Citaat
EDIT: Revo werkte helaas ook niet. Ubuntu staat ook hier niet in het lijstje met te deïnstalleren programma's.

Dat is normaal, Revo moet al geïnstalleerd staan op je systeem, als je daarna iets installeert wordt dit door Revo "geregistreerd" en kan hij dit daarna dan ook volledig terug verwijderen. Revo stond nog niet op jouw systeem ten tijde van de installatie van Ubuntu, dus daardoor kan Revo het ook niet verwijderen omdat hij dat "progje" dus nog niet kent.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/12, 11:09:38 »
Klinkt misschien gek, maar installeer ubuntu nog eens via wubi op exact dezelfde manier? En dan via windows, met revo of dat toevoegen/verwijderen programma van windows zelf, deze installatie verwijderen? Wellicht pakt ie ook die oude installatie(resten) mee.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/12, 11:22:22 »
Klinkt misschien gek, maar installeer ubuntu nog eens via wubi op exact dezelfde manier? En dan via windows, met revo of dat toevoegen/verwijderen programma van windows zelf, deze installatie verwijderen? Wellicht pakt ie ook die oude installatie(resten) mee.

Het toevoegen/verwijderen via Windows had de vorige keer geen effect, het programma Ubuntu stond niet meer in de lijst. Maar ik wil het wel proberen via Revo. Volstaat de portable versie bij het 'registreren'?

@ Drum: Is natuurlijk een optie, maar ik wil niet mijn hele systeem formatteren.

Bedankt voor de reacties trouwens.

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/12, 11:47:43 »
Ik denk dat als je dezelfde versie installeert, deze wel terecht komt in de windows-software lijst. Als je deze deïnstalleert, zouden de resten van de oude installatie (die wellicht overschreven worden door de nieuwe installatie) ook verwijderd moeten worden. Proberen kan altijd ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/12, 11:52:45 »
Heb op de Ubuntu Wiki iets gelezen over EasyBCD. Ff kijken of 't werkt :-)

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/12, 12:04:21 »
Met EasyBCD heb ik daarnet de 'verkeerde' Ubuntu kunnen wissen uit mijn bootmenu. Er zullen misschien nog wel wat losse Ubuntu-bestanden op mijn pc staan, maar daar maak ik me niet druk om. Mijn probleem is nu opgelost en ik ben klaar voor een frisse installatie van Ubuntu. Bedankt allemaal!

Re: Probleem na deïnstallatie Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/12, 12:38:24 »
Dat is goed om te horen! Je mag voor de titel van dit topic nu ook "[opgelost]" zetten ;)
Op de chat te vinden als debiantux