Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gevraagd bij installatie Ubuntu 10.04 LTS versie!!  (gelezen 711 keer)

Hulp gevraagd bij installatie Ubuntu 10.04 LTS versie!!
« Gepost op: 2011/10/17, 10:12:41 »
Hallo Ubuntu community!

De harde schijf(40GB - IDE) van mijn desktop is aan zijn einde gekomen. Ik kan Windows XP normaal opstarten, maar na een paar minuten loopt de hd vast en blijft haken. Kan ik mee leven, de hd is al behoorlijk oud en gelukkig heb ik geen waardevolle bestanden er op staan.

Oplossing:
Een externe hd gekocht Western Digital, 1Tb, USB 2.0 aansluiting. Aangesloten op de pc en Ubuntu 10.04 desktop editie van deze site gedownload en via opstart cd Ubuntu geïnstalleerd op de externe hd. Ging niet helemaal vlekkeloos. Kreeg meldingen dat er bepaalde items niet geïnstalleerd konden worden. Bijv. 'apt' en tijdens 'loading dkpg'(niet zeker of ik het goed schrijf) werd er 2 keer een foutmelding gegeven, dat het item niet correct was.

Na installatie de pc opnieuw opgestart, maar krijg ik de foutmelding "Kernel panic: X not in sync: VFS...rootfile missing(novice fout, niet de melding opgeschreven, dus kan ik hem maar half herinneren)

Nu weet ik dat de pc niet direct gaat kijken naar de externe drive voor de rootfile. Hij zal dan ook altijd vragen om een boot CD.

Vraag:
Kan ik het voor elkaar krijgen dat de pc standaard wel naar de externe hd voor de rootfile en vandaar gewoon Ubuntu opstart?

Als dat lukt hoe kan ik Ubuntu checken en updaten, voor die missing files?

Alvast bedankt voor de tijd en aandacht voor dit probleem!

Groeten, Ubuntunovice


Re: Hulp gevraagd bij installatie Ubuntu 10.04 LTS versie!!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/17, 10:52:05 »
als voorbeeld: http://www.2dehands.be/computer-game-consoles/computer-onderdelen/harde-schijven/maxtor-hd-120gb-104703271.html?qq=ide&pcpl=&list_cat=hard-disks&pc_id=&afd=computer-game-consoles%2Fcomputer-onderdelen%2Fharde-schijven

het kost niet zoveel om een ide-schijf aan te kopen en te vervangen.

Jouw schijf is eigenlijk bedoeld voor data-opslag niet zozeer om te booten. Hoewel het mogelijk is. Maar je compliceert de zaak alleen maar door op die manier te werken.

Ik zou zeggen: ga eens op jacht naar zo'n occasie schijf en bouw ze in. Uiteindelijk is het een betere manier om dat te doen dan met externe monsterschijven te beginnen.

Het is maar een suggestie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hulp gevraagd bij installatie Ubuntu 10.04 LTS versie!!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/17, 11:56:35 »
Als je een pc hebt met een 40GB HD, dan denk ik aan een vrij oude pc.
Ter aanvulling van de suggestie van Joris, wil ik er nog een vraag aan toevoegen:
Wat voor een processor zit in de pc en hoeveel werkgeheugen heb je?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Hulp gevraagd bij installatie Ubuntu 10.04 LTS versie!!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/20, 16:59:22 »
Dank u wel heren!

Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht en Ubuntu 10.04 bijna succesvol geïnstalleerd. Helaas na de installatie geen geluid. Heb geprobeerd in de BIOS wat te wijzigen, ACaudio97 op DISABLED gezet.(Niet zeker of dit goed is overigens), maar nog steeds geen geluid. Ook niet na het verwijderen van PulseAudio via Synaptic pakketbeheer. Heb toen op systeem bijwerken geklikt en herstart om de nieuwe wijzigen door te voeren.

Bij het herstarten kreeg ik ipv het normale paarse Ubuntu scherm opeens een grijs scherm vragende om mijn wachtwoord. Wachtwoord ingevuld en enter gedrukt, tot mijn verbazing ging de pc niet verder met het opstarten van Ubuntu. Ik krijg eerst het schermpje dat ik de gebruiker kan kiezen en daarna eentje voor het wachtwoord. Dit blijft zich zo herhalen, zonder enig resultaat.

Wat te doen?

Moederbord van de pc is een MSI KM4M-VK0411905205 en heb ongeveer 1,2GB aan RAM. Misschien niet relevant, maar wanneer ik naar Voorkeuren Geluid ga herkent Ubuntu mijn webcam(Logitech E3500) als input vanwege de ingebouwde microfoon.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Hulp gevraagd bij installatie Ubuntu 10.04 LTS versie!!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/20, 19:26:18 »
Start eens op in de recovery mode (tweede regel in de grub/bootloader).
Na een hele lap tekst die voorbijkomt krijg je een menu te zien.
Kies hier voor: rootshell met internetverbinding.
Onderaan krijg je een prompt te zien.
Tik daar het volgende:
apt-get update && apt-get upgrade(Ter info:
Normaal moet je vóór de apt-get het woordje sudo zetten maar nu werk je reeds als root dus dat hoeft nu niet. Doe je dit later in een terminal in Ubuntu zelf dan moet dit wel)
Nu gaat hij updaten en upgraden. Start daarna gewoon verder op als je het menu weer te zien krijgt door op Enter te klikken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu