Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord indeling probleem  (gelezen 2296 keer)

12know

  • Gast
Toetsenbord indeling probleem
« Gepost op: 2007/03/17, 14:20:30 »
Als ik op een virtuele console wil werken herkent hij mijn toestenbord niet goed, alle leestekens zitten fout. Ik heb een gewoon amerikaanse indeling.
Grafisch via gnome doet die het wel goed en daar heb ik voor een amerikaans-engelse indeling gekozen en dat is goed.
Bij het installeren (lang geleden) had ik er wel een duits toetsenbord aan hangen en toen gekozen voor "de" en dat heeft wel goed gewerkt.
Ik denk ik doe dpkg-reconfigure xserver-xorg opnieuw maar dan werkt het nog niet. Gelukkig via gnome wel maar op een virtuele console dus niet en dat is soms vervelend. Iemand een idee?
Volgens mij herkent die us uit mijn xorg niet en is er alleen een duits bord geinstalleerd en gnome heeft al die toestenborden zelf ingebouwd maar daar heb je niets aan als je gnome afsluit. Enfin misschien wel een wat lang verhaal voor hopenlijk wat simpels.

Dit is een stukje uit mijn xorg.conf

        Load    "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Keyboard"
        Driver          "kbd"
        Option          "CoreKeyboard"
        Option          "XkbRules"      "xorg"
        Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"     "us"
        Option          "XkbVariant"    "nodeadkeys"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Configured Mouse"

Groeten

Marius

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Toetsenbord indeling probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/17, 15:13:11 »
Section "InputDevice"
    Identifier     "Generic Keyboard"
    Driver         "kbd"
    Option         "CoreKeyboard"
    Option         "XkbRules" "xorg"
    Option         "XkbModel" "pc105"
    Option         "XkbLayout" "us"
    Option         "XkbVariant" "intl"
    Option         "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
Dit staat er bij mij in m'n xorg.conf, en dat werkt prima.

12know

  • Gast
Toetsenbord indeling probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/17, 18:27:21 »
Als ik die instellingen overneem verandert er niets.

Grafisch klopt het maar als ik met cntr alt f2 naar een viruele console gaan herkent die mijn toetsenbord niet. Ra ra politiepet.

????

Marius

12know

  • Gast
Toetsenbord indeling probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/17, 22:11:18 »
Ik heb het gevonden, voor de gene die het misschien ook nodig hebben:

Citaat
.2.1 Configuratie van het toetsenbord

De meest ingrijpende wijziging in de 2.6-kernels is een fundamentele wijziging van de invoerlaag. Deze wijziging zorgt ervoor dat alle toetsenborden zich presenteren als "normale" PC-toetsenborden. Als u op dit moment een ander type toetsenbord (zoals USB-MAC of Sun) heeft geselecteerd, betekent dit dat de kans groot is dat uw toetsenbord niet zal werken als u opnieuw opstart met de nieuwe 2.6-kernel.

Als u het systeem vanaf een andere computer kunt benaderen (b.v. met SSH), dan kunt u dit probleem oplossen door dpkg-reconfigure console-data uit te voeren, vervolgens de optie "Selecteer een toetsenbordindeling uit de volledige lijst" te kiezen en daarna een "pc"-toetsenbord te selecteren.

Als uw toetsenbord voor console moet worden aangepast, zult u waarschijnlijk ook uw toetsenbordinstelling voor het X Window System moeten aanpassen. Dit kan ofwel met de opdracht dpkg-reconfigure xserver-xfree86 of door handmatig /etc/X11/XF86Config-4 te wijzigen. Vergeet niet om de documentatie te lezen waarnaar wordt verwezen in Voordat u het systeem opnieuw opstart, Sectie 4.5.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toetsenbord indeling probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/17, 22:14:10 »
Allemachtig, dat zat diep.....
Bedankt voor het delen van je vondst; nu kunnen anderen er ook van profiteren!