Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Profielen op server ? Mogelijk ?  (gelezen 1608 keer)

tvds

  • Gast
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Gepost op: 2007/05/16, 20:47:06 »
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik Ubuntu 7.04 draaien. En ik ben er erg over te spreken.
En nu wil ik eigenlijk al mijn pc's overzetten.

Ik zit nog wel met wat kleine probleempjes in mijn hoofd over hoe ik bepaalde zaken op ubuntu zal doen (foto beheer / video editten / WoW spelen / PDA Ipaq Syncen / SonyEricsson beheren / Ipod syncen),... de allerdaagse zaken zeg maar.

Maar goed daarover gaat deze post niet.

Ik heb het volgede

1 Server (P4 3.0Ghz)
1 Desktop (Dual core 6600 / 2Gb)
1 Laptop

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om een soort van server profielen te maken.
De server wil ik als webservertje, backupserver en voor torrents binnen te halen gebruiken, en als het dus ook kan zou ik daar mijn profielen ook willen opslaan.

is dit mogelijk. Ik weet dat het onder Windows kan. Maar het zou mooi zijn als het ook onder Ubuntu zou kunnen.

Wat ik eigenlijk wil is niet alles te hoeven backuppen van mijn desktop of laptop als ik deze opnieuw moet installeren.
Dus gewoon aanmelden op het netwerk en dat je dan op je ubuntu pc direct het gekozen profiel krijgt en dat het dus niet uitmaakt of ik op de laptop of desktop aanmeld.

En als het kan, wat dan als de server er uit ligt ? Kan ik dan nog aanmelden ? (wel zonder profiel dan natuurlijk want die kan hij niet van de server ophalen) Of stel dat ik mijn laptop meeneem opvakantie, dan heeft hij ook geen connectie met mijn server (of zou dit kunnen via internet ?) en kan ik dan ook zonder profiel werken ?

Zo... wat een vragen hé ;-)

Alvast bedankt voor al jullie tips/gedachten hierover.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/17, 10:10:05 »
Wat jij zou willen opzetten heb ik thuis voor een groot stuk opgezet. Hiervoor heb je een aantal zaken nodig:
- een LDAP server, voor het beheer van gebruikers en paswoorden
- een NFS server, voor het "exporteren" van home directories

Het eerste deel heb ik thuis opgezet d.m.v. volgende howto's:
- http://home.subnet.at/~max/ldap, lees dit document grondig door. Aan server en clients heb je heel wat configuratiewerk, maar eens het werkt.
- http://kennywest.blogspot.com/2007/04/pamccreds-howto.html, als bovenstaande werkt dan kan je proberen cached credentials aan de praat te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je nog kan inloggen zonder een netwerkverbinding met de LDAP.

Het opzetten van een NFS server is redelijk eenvoudig en kan je wel via Google vinden. Vervolgens moet je er nog voor zorgen dat als gebruikers inloggen, hun home directory automatisch gemount wordt: http://www.openldap.org/lists/openldap-software/200106/msg00355.html

Hiermee heb je al 90% van wat je wilt. Enig probleem is hoe kan je de home directories van gebruikers ophalen zonder internet verbinding. Ik vermoed dat in de Windows wereld dit zo werkt:
- gebruiker logt aan
- PC kopieert profiel van server lokaal
- gebruiker doet allerlei dinges
- gebruiker logt af
- PC kopieert profiel terug naar server
In Linux wordt er helemaal niets gekopieerd, waardoor offline werken wordt bemoeilijkt. Misschien zijn er meer ervaren mensen dan mij die hier iets over kunnen vertellen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/17, 10:18:33 »
Heb je niet meer aan een LAMP-server? Die kun je kant-en-klaar binnenhalen van Ubuntu.
Omschrijving:
http://www.ubuntulinux.org/products/WhatIsUbuntu/serveredition

Hier kun je hem binnenhalen:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-server-i386.iso

Groet, Pjotr.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/17, 10:24:15 »
LAMP is niet wat tvds wilt. LAMP is voor het opzetten van een eigen webstek met blog of forum bijvoorbeeld.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 20:40:36 »
Citaat van: tvds
Wat ik eigenlijk wil is niet alles te hoeven backuppen van mijn desktop of laptop als ik deze opnieuw moet installeren.
Als je gebruik maakt van een aparte /home partitie verlies je geen gegevens als je linux opnieuw installeerd. Alles wordt in /home opgeslagen.
Voor instellingen waar windows soms het windows-profiel voor gebruikt gebruikt linux verborgen submappen in /home.
Klik links bovenin op Documentatie

tvds

  • Gast
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/18, 23:32:40 »
Citaat
Als je gebruik maakt van een aparte /home partitie verlies je geen gegevens als je linux opnieuw installeerd. Alles wordt in /home opgeslagen.
Voor instellingen waar windows soms het windows-profiel voor gebruikt gebruikt linux verborgen submappen in /home.
Snap ik maar als ik met mijn laptop inlog ipv desktop... dan kan ik dus niet bij die home, want de partitie staat dan bijvoorbeeld op mijn desktop. (op een server zou het mooiste zijn)

tvds

  • Gast
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/18, 23:34:09 »
Citaat van: kennywest
LAMP is niet wat tvds wilt. LAMP is voor het opzetten van een eigen webstek met blog of forum bijvoorbeeld.
Inderdaad, een lamp installatie kan ik zelf heel goed, al een paar keer gedaan. Maar dit is voor de profielen.

tvds

  • Gast
Profielen op server ? Mogelijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/18, 23:58:52 »
Citaat van: kennywest
Wat jij zou willen opzetten heb ik thuis voor een groot stuk opgezet. Hiervoor heb je een aantal zaken nodig:
- een LDAP server, voor het beheer van gebruikers en paswoorden
- een NFS server, ..................
Nou kennywest... dat is nog een berg werk voordat je dat aan de praat hebt. Bedankt voor de tips... ik ga er mee aan de slag.