Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server / Windows XP Clients  (gelezen 3576 keer)

Iron_Dwarf

  • Gast
Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Gepost op: 2009/10/09, 12:19:07 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het opzetten van een netwerk.

Ik zou graag een netwerk willen opzetten voor 6 tot 10 computers die allen Windows XP hebben.

Op het netwerk wat ik nu heb, zijn er twee servers die dit netwerk runnen: een server met Windows Server 2003 en een 'fileserver', waar alle bestanden worden opgeslagen. Deze laatste gebruikt momenteel Windows XP. Ik wil verschillende gebruikers met verschillende toegangsrechten en hiervoor schijnt het gebruik van Windows Server 2003 makkelijker te zijn voor deze fileserver.

Nu verloopt bijna de support voor Windows Server 2003 en daarom zoek ik nu een alternatief. Windows Server 2008 is helaas erg duur en daarom zou ik graag willen kijken in hoeverre het mogelijk is om het netwerk te laten runnen door Ubuntu Server Edition, die dan op zowel de server als de fileserver moet komen te staan.

Is het mogelijk om een netwerk op te zetten voor 6-10 computers, met 5 verschillende soorten gebruikers met andere rechten, met Ubuntu Server Edition op de servers en Windows XP op de clients? Zoja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

(Mocht specifiekere informatie nodig zijn of een duidelijker omschrijving, dan geef ik deze graag)

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 12:55:21 »
Hoi iron_dwarf,

Het is mogelijk. Je zult misschien voor een paar dingen moeten zoeken/navragen.

Ten eerste de logins: Gebruiken de Windows XP-clients ook de server voor de login-accounts of hebben de Windows XP clients een locale login? Dit scheelt namelijk wel veel.

Als de gebruikers lokaal inloggen en dan connecten naar de shares dan is een samba-servertje ook wel genoeg. Zeker als de gebruikers toch altijd op dezelfde pc inloggen (iedere gebruiker heeft een eigen PC) dan zijn de rechten wel op de samba-server te regelen.

Wanneer centrale accounts wel gewenst zijn kom je met OpenLDAP in aanraking. Dit is een goed pakket om accounts in te regelen maar ik heb zelf weinig ervaring met OpenLDAP. Ik weet niet hoe moeilijk/makkelijk het is om dat op te zetten.

Zijn er nog andere services die de 2 servers verzorgen? Het lijkt mij dat 2 servers voor alleen accounts en shares overkill is (met maar 10 clients).

Dus graag meer informatie voor een goede reactie hierop:
- Welke services bieden de 2 bestaande servers aan (en welke zijn gewenst)
- Gebruik je centrale accounts of hebben de clients hun eigen accounts (en welke optie is gewenst).
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/09, 13:32:45 »
Hoi Iron_Dwarf,

zoals ertai al zei:  eigenlijk geen probleem, je moet er wél opletten bij de configuratie.
Het gaat in eerste instantie om een simpele file-server met  smb-shares toch ?
Dat doe je onder Linux met de samba- server.

Een handleiding vind je hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieServerHardy
Als je bij "toepassingen" aanvinkt wat je wilt hebben wordt het automatisch geïnstalleerd zelfs.
En voor verdere aanpassingen / configuratie kun je even weer hier komen ...

Vriendelijke groet,

track
------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoi ertai,

welkom op het forum ! 
Ik ben benieuwd naar verdere bijdragen van jou.  Fijn als je je ervaring verder wil inbrengen ...

track

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/09, 16:34:07 »
Aanvulling:

Hier kun je zien hoe dat praktisch kan uitzien:
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/desktop-users-op-server/
(is hun vraag ± dezelfde als jouw vraag, Iron_Dwarf ?)

track

Iron_Dwarf

  • Gast
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/16, 15:20:35 »
Bedankt voor de informatie.

Hierbij de aanvullende info waar om gevraagd was:
- Welke services bieden de 2 bestaande servers aan (en welke zijn gewenst)
- Gebruik je centrale accounts of hebben de clients hun eigen accounts (en welke optie is gewenst).

1 server beheert alle useraccounts. Users loggen in via het netwerk, dus niet lokaal. De andere server heeft alle bestanden. We hebben bij dit netwerk een aparte fileserver nodig, omdat we erg veel documenten hebben. Gebruikers loggen dus in met een centraal account. In totaal zijn er iets van 5 verschillende users met elk toegang tot een gedeelte of alle bestanden die op de fileserver staan.

Deze link is ook handig te gebruiken, van het andere topic:

http://www.steve-lacey.com/blogarchives/2006/11/linux_as_a_wind.shtml

Bedankt hiervoor!
« Laatst bewerkt op: 2009/10/16, 15:50:38 door Iron_Dwarf »

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/16, 16:16:49 »
Prima dus !

Je hebt een samba server  met alle bestanden er op en de passende domein (als PDC dus).
Dat is ook meteen mijn vraag:  hoezo wil je een extra domein-server hebben, naast de dataserver ?
Dat kan toch beter gewoon op één bak !   (of niet ?)

Verder, als je Linux-clients op een domein centraal wil inloggen kom je uit bij kerberos .
Een recente draad hierbij:  http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/centrale-aanmelding/

track

Iron_Dwarf

  • Gast
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/20, 15:04:57 »
Ik wil dus geen Linux-clients, maar Windows XP clients.

De reden dat server en fileserver gescheiden zijn, is vanwege veiligheid: als de server uitvalt, is niet meteen ook de fileserver weg.

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu Server / Windows XP Clients
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/20, 21:35:49 »
Kun je dan niet beter op iedere bak een reserve-account aanmaken waar je lokaal
mee kunt werken ?  (de fileserver is sowieso down dan)
En, als dat belangrijk is misschien liever een steeds ge-rsync'te reservebak die binnen
20 seconden de taak van de hoofdserver over kan nemen ?

Want als de rechten-server uitvalt kun je nu ook nergens meer komen. 
Er is nu dus een dubbele risico voor het uitvallen van het geheel.  Feitlijk minder uptime dus...

track