Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] hulp gezocht bij printer installatie  (gelezen 1616 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
[opgelost] hulp gezocht bij printer installatie
« Gepost op: 2011/11/13, 21:26:57 »
Ik gebruik Ububtu al een tijdje, maar dit is voor het eerst dat ik even wat dieper de materie in moet en het ff niet meer weet  . . .wat natuurlijk een complimanet voor Ubunu is.

Ik heb een Canon all in 1 printer gekocht met WiFi (pixma MG5250)en heb de linuxdrivers voor zowel de printer als de scanner gedownload van Cannon.nl en uit gepakt. De bestanden staan op mijn buroblad en heten nu blablabla.tar.gz
De verkoper garandeerde mij dat ik ook vanaf mijn PC's kon printen die via een LAN-kabel aangesloten zijn met de WiFi router, maar als ik via systeeminstellingen/hardware/printer op toevoegen klik kom ik niet verder omdat ik dan een URL in moet voeren of een host/ipp (netwerkprinter).

geen idee wat dit allemaal is . . .wie helpt mij ??????? plieieieieieiese
« Laatst bewerkt op: 2012/05/22, 21:46:17 door rkerklaan »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/13, 22:23:09 »
Zie http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/na-herinstall-door-te-veel-ellende-en-errors-hulp-nodig/
Als je de bestandjes hebt uitgepakt op je bureaublad dan zie je in je ....deb.tar.gz bestand het bestand cnijfilter-mg5200series-3.40-1-deb/
Dubbel-klik hierop en hierna krijg je 2 mapjes en 1 install.sh. Kies hier voor "packages". Dubbelklikken en hierna krijg je 4 bestanden, allemaal .deb bestanden.
Kies hier de beide bestanden die bij jouw type PC horen. (64 bit dus de amd64.deb).
Dubbelklik op de gekozen bestanden. De installer begint nu aan de installatie van het betreffende bestand. Je moet waarschijnlijk je wachtwoord even invullen voordat de installatie begint. Krijg je een foutmelding, dan kan het zijn dat je eerst het andere bestand moet installeren (in zo'n geval krijg je een melding dat er een bepaald bestand ontbreekt).

Als je de beide bestanden geïnstalleerd hebt dan zou je printen moeten printen, waarschijnlijk met wat beperkte instelmogelijkheden.
Installeer ook je scanner drivers op deze wijze. (http://software.canon-europe.com/software/0040260.asp?model=)

Voor de finetuning verwijs iki (indien nodig) graag naar de volgende site: http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker#Abhaengigkeiten-bearbeiten. Even scrollen tot je bij "Einrichten des Druckertreibers" bent.

Veel succes.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/14, 07:42:39 »
Heb je al uitgedokterd welk ipadress je printer heeft gekregen?

Offline koos4401

  • Lid
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/14, 11:41:15 »
Bij mij stond destijds in de ( Goes Veere Domburg (om eens enige Zeeuwse steden te noemen) alleen in Windows leesbare) handleiding van de MP640: IP-adres = 192.168.0.198
Probeer dat eens.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/14, 21:01:52 »
Het downloaden en installeren ging best aardig. Hij staat nu bij mijn printers, maar een pagina af drukken doet hij nog niet. Als ik een afdruk opdracht geef, dan verschijnt er bij het printericoon een leuk uitroeptekentje in een blauw circeltje . . .de opdracht verschijnt in de printer wachtrij . . .jawel . . .zelf op het display van de printer verschijnt de informatie dat hij een opdracht aan het verwerken is  . . .en dan . . . .en dan . . . .en dan . . . . gebeurd er niets meer. Geen foutmelding o.i.d. . . . .gewoon niets.


Boehoeoehoeoeoehoeoeoeoeoeoeoeo ik ben verdrietig

Offline Ramana

  • Lid
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/15, 17:21:38 »
De Canon-drivers kan je het beste installeren door in een terminal te typen: ./install.sh (na uitpakken zoals al aangegeven)
Dus niet apart de *.deb-bestanden installeren. install.sh vraagt eerst om wachtwoord, stelt wat vragen (USB of netwerk. Kies netwerk voor wifi).
Doe het eerst voor de printerdriver, daarna scanner.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/15, 17:23:43 door Ramana »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/15, 19:21:33 »
Misschien een vreemde vraag, maar doet de printer het wel als hij middels een USB kabel aan je PC hangt?
Als dit niet het geval is, dan kan ik me voorstellen dat hij het draadloos ook niet zal doen.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/16, 09:53:41 »
Misschien NOG  ;) een domme vraag, maar heb je de printer al aangemeld op het WIFI netwerk???

Ik heb de zelfde printer en bij mij werkt het perfect, Printen en Scannen!!


Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/16, 21:17:15 »
Ik heb zo juist een prachtig printje gemaakt nadat ik de driver via het terminal venster geinstalleerd heb zoals Ramana omschreef.

Ik ga de zelfde truc uit halem met de scanner drivers, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Bedankt allen voor het mee denken.

Richard

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: hulp gezocht bij printer installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/16, 21:45:38 »
Houdt ons op de hoogte a.u.b. !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.