Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten via nfs van partitie lukt niet  (gelezen 1365 keer)

Offline Nassara

  • Lid
mounten via nfs van partitie lukt niet
« Gepost op: 2008/10/14, 17:56:19 »
Ik gebruik nfs om mijn centrale pc te mounten op mijn laptop. Geen probleem voor het mounten van /home/bart.

Zoals je ziet in fstab, heb ik op deze centrale pc drie partities sda3, sdb12 en sdb3 gemount naar respectievelijk de directory's /home/bart/Muziek, /home/bart/Foto's en /home/bart/Geneeskunde. Bij het mounten van /home/bart krijg ik op de laptop de directory's Muziek, Foto's en Geneeskunde te zien, maar deze zijn... leeg!

Wat doe ik fout?

Hier de gegevens van fstab op de centrale pc:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=3617199d-7057-43f7-b4b1-0c3fe4333b21 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=0984684d-a4a6-4fb3-b4ec-6499a6263114 none            swap    sw                           0       0
usbfs           /proc/bus/usb           usbfs         devgid=124,devmode=664                         0    0
/dev/scd0       /media/cdrom0            udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8             0       0
/dev/fd0        /media/floppy0     auto       rw,user,noauto,exec,utf8                0       0
/dev/sda3   /home/bart/Muziek   auto      rw,user,auto,exec                  0   0
/dev/sdb12   /home/bart/Foto's   auto      rw,user,auto,exec                  0   0
/dev/sdb3   /home/bart/Geneeskunde   auto      rw,user,auto,exec                  0   0

usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      devgid=124,devmode=664             0 0


Hier /etc/exports op de centrale pc:

# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
#      to NFS clients.  See exports(5).
#
# Example for NFSv2 and NFSv3:
# /srv/homes       hostname1(rw,sync) hostname2(ro,sync)
#
# Example for NFSv4:
# /srv/nfs4        gss/krb5i(rw,sync,fsid=0,crossmnt)
# /srv/nfs4/homes  gss/krb5i(rw,sync)
#

/home/bart *(ro)

mounten via nfs van partitie lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/15, 15:42:26 »
Ik ben niet zo thuis in NFS, maar staan de rechten van de mappen wel goed, dus niet dat root er alleen in mag?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

mounten via nfs van partitie lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/15, 16:05:14 »
Het heeft te maken met het feit dat je partities mount binnen je home en dan je hele home wilt delen via NFS. Ik zou zelf deze partities elders mounten (onder /mnt bijvoorbeeld) en ze vervolgens allemaal exporteren.

Offline vanadium

  • Lid
mounten via nfs van partitie lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 17:51:29 »
Volgens mij kan en mag dat het probleem niet zijn. Ik onderstel dat we ervan mogen uitgaan dat de betreffende directories op de server correct gemount zijn en vanop de server normaal toegankelijk zijn? Controleer dat eerst. Maak als test een derde, dit maal gewone directory op de server, steek er wat bestanden in en zie of je die kunt zien overheen de nfs verbinding. Lijkt mij niet aan de permissies te liggen, want dan zou je een melding krijgen. Dat ze nu leeg zijn lijkt er op dat ze eenvoudig niet gemount zijn .

Offline Nassara

  • Lid
mounten via nfs van partitie lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/16, 10:27:49 »
Alvast dank voor de hulp...

- de rechten voor de mappen staan zo ingesteld dat iedereen de bestanden mag gebruiken
- Wat de vraag over toegankelijkheid op de server betreft: bedoel met de "server" de centrale pc waarop de bestanden staan? Ik kan op mijn centrale pc de bestanden lezen en uitvoeren...
- Bizar is dat ik de bestanden in /home/bart wel kan lezen, de gemounte subdirectory's Muziek en dergelijke blijven leeg...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
mounten via nfs van partitie lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/16, 10:38:25 »
Dat komt omdat ze op een aparte partitie staan. Je zal die mappen dus apart in de exports moeten zetten.