Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd  (gelezen 2011 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Gepost op: 2010/06/16, 14:00:58 »
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik nu al zo lang mee zit dat ik er niet meer uit kom.
Ik heb self een computer in elkaar gezet met de volgende specifikaties:
Intel atom 330
2Gb intern geheugen
WD greenpower 1TB (Sata)
LG DVD (IDE)

Na montage en installatie van Mythbuntu zag ik dat het ledje van lees/schrijf activiteit als maar bleef knipperen. Ik heb toen de DVD drive los gekoppeld. En toen was het over. Ik heb toen de DVD brander gewisseld van een Sata voor een IDE. Nu heb ik dat probleem niet meer.
Omdat Mythbuntu niet voldeed heb ik ubuntu 9.10 geinstalleerd. Omdat ik de computer op een gewone TV gebruik heb ik daarna UNR 9.10 geinstalleerd. na uit komst van Ubuntu 10.04 ben ik over gegaan naar unr 10.04.
Maar nu zit ik met het probleem dat hij van tijd tot tijd erg traag reageert. Wat daar bij opvald is dat het ledtje van lees/schrijf activiteit blijft branden. Als na een paar minuten het ledtje dooft doet hij het weer goed. Dit gebeurt voornamelijkj als ik bezig ben. Of als ik grote heveelheid data copieer. Het copieeren begint meestal met zo'n 20 mb/s en daalt daarna naar zo'n 2 mb/s. Als de snelheid nog hoog is kan ik nog van het ene vanster naar het andere venster schahaken. En daar na reageerd hij niet meer. Als het copieeren klaar is komt hij na een tijdje weer los en werk hij weer normaal.
Dat heb ik bij ubuntu 9.10 en 10.04 onervonden. En bij Mythbuntu heb ik dat niet ondervonden. Weet alleen niet zeker meer welke versie ik daarvan heb geprobeerd.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/04, 12:05:02 »
Even een kleine update.

Het moederbordje dat ik gebruik is een Intel D945GCLF2
Na heel lang en veel zoeken zijn er toch een heleboel mensen die dit moederbord zonder problemen gebruiken.

Nu heb ik om even te proberen, ook de SATA HD vervangen voor een IDE schijf. Nu heb ik van het hier boven omschreven probleem geen last meer.
Alleen die IDE schijf is veel te klein om al mijn media bestanden op te zetten. En dan blijf ik zitten met een schijf waar ik verder niets mee kan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/04, 12:10:14 »
Probeer eens of een BIOS-update helpt? Intel heeft dat heel makkelijk en betrouwbaar gemaakt, door een .iso-bestand beschikbaar te stellen. Daarmee kun je een speciale LiveCD branden waar het BIOS opstaat, en vervolgens daarmee je computer opstarten. Rest wijst zich vanzelf.
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18947&lang=eng

Let op: een BIOS-update blijft riskant (ook al doe ik het zelf altijd!). Toepassen op eigen risico.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 13:35:06 »
Bios geupdate.
Maar geeft geen verbetering.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/07, 17:27:09 »
Ik nu het volgenden gevonden op deze site:
http://community.wdc.com/t5/Desktop/WD15EADS-00P8B0-Really-slow-Or-am-I-just-crazy/td-p/1547

Het lijkt er dus toch op dat er problemen zijn met deze hard-disk's. En dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Nu dan nog maar een keer terug naar de computerwinkel. En dan maar hopen dat ze nog wat voor mij willen doen.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/07, 18:55:32 »
Weet niet of dit er ook meete maken heeft:

Om dat er geen netwerk verbinding was heb ik de computer opnieuw opgestart en krijg ik in eens  de volgende melding.

Gave up waiting for root device. Common problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
  - Check rootdelay= (did system wait long enough?)
  - Check root= (did the system wait for the right device?)
- Missing module (cat /proc/modules; ls / dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/1f019ab6-2711-4d08-81fb-4a7a20582b10 does not exist.
Dropping to shell!

BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs) _

Computer maar eens helemaal uit gezet, en opnieuw aan gezet.
Dan zie ik alleen het bios logo. Dan word het scherm zwart. En gebeurt er niets meer

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/08, 05:54:19 »
Dan is er waarschijnlijk iets kapot.
Terug naar de winkel dus.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/08, 07:33:43 »
Sommige wd schijven hebben de indeling in de schijf veranderd, waardoor dacht ik linux(en xp) langzamer gaat lopen, dit kun je oplossen door software van wd die de hd opnieuw align, of dit op jouw schijf van toepassing is weet ik niet, voorbeeld http://forum.wegotserved.com/index.php/topic/11681-wd-green-2tb-drives-should-we-use-wd-align/

Kabels goed kontroleren, zeker omdat je zelf iets gewijzigd heb van binnen.
Voeding nog goed, welke heb je?
Hd losmaken en booten vanaf de ubuntu livecd?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/08, 07:35:18 door jan11000 »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/11, 18:09:47 »
De volgende dag dat ik de computer aan zette, deet hij het gewoon weer.
(behalfe dat hij zo nu en dan vast lijkt te zitten)

Ik ben ook terug geweest naar de winkel. Daar hebben zo nog nooit van deze problemen gehoord.
Nou als ik even in google op de bewuste schijven zoek. Dan zijn er honderden pagina's vol geschreven met deze problemen.
Alleen nu nog een oplossing.

@ John van Dijk,
Daar ben ik ook net achter gekomen. Maar zover als ik het begrijp, geld dit alleen voor de EARS schijven. Ik heb een WD10EADS-00P8B0. Met al dat gezoek ben ik er ook achter gekomen. Dat mijn Load / Unload Cycle Count erg hoog is. Heb dit enig zinds kunnen verminderen maar het is nog steeds aan de hoge kant.
Hier is ook een update voor (niet van WD zelf) alleen krijg ik het niet voor elkaar.
In de beschrijving staat dat ik de computer moet booten van een USB flashdrive. Met MS-DOS.
Maar nu heb ik ook ergens gelezen dat MS-DOS niet overweg kan met SATA schijven.
Ik zou nog kunnen proberen om van een ms installatie CD te booten.




Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/11, 18:37:26 »
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik nu al zo lang mee zit dat ik er niet meer uit kom.
Ik heb self een computer in elkaar gezet met de volgende specifikaties:
Intel atom 330
2Gb intern geheugen
WD greenpower 1TB (Sata)
LG DVD (IDE)

Na montage en installatie van Mythbuntu zag ik dat het ledje van lees/schrijf activiteit als maar bleef knipperen. Ik heb toen de DVD drive los gekoppeld. En toen was het over. Ik heb toen de DVD brander gewisseld van een Sata voor een IDE. Nu heb ik dat probleem niet meer.
Omdat Mythbuntu niet voldeed heb ik ubuntu 9.10 geinstalleerd. Omdat ik de computer op een gewone TV gebruik heb ik daarna UNR 9.10 geinstalleerd. na uit komst van Ubuntu 10.04 ben ik over gegaan naar unr 10.04.
Maar nu zit ik met het probleem dat hij van tijd tot tijd erg traag reageert. Wat daar bij opvald is dat het ledtje van lees/schrijf activiteit blijft branden. Als na een paar minuten het ledtje dooft doet hij het weer goed. Dit gebeurt voornamelijkj als ik bezig ben. Of als ik grote heveelheid data copieer. Het copieeren begint meestal met zo'n 20 mb/s en daalt daarna naar zo'n 2 mb/s. Als de snelheid nog hoog is kan ik nog van het ene vanster naar het andere venster schahaken. En daar na reageerd hij niet meer. Als het copieeren klaar is komt hij na een tijdje weer los en werk hij weer normaal.
Dat heb ik bij ubuntu 9.10 en 10.04 onervonden. En bij Mythbuntu heb ik dat niet ondervonden. Weet alleen niet zeker meer welke versie ik daarvan heb geprobeerd.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODQ3Mw
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODQ3OQ

Dit is denk ik een bekend verschijnsel wat voor mij nog onderscheid maakt tussen Windows/OSX en Linux Desktop, gelukkig blijk ik niet de enige te zijn die dit vervelend vind. Wanneer de harddisk IO toeneemt kan de response van de Desktop omgeving sterk teruglopen tot bijna vast. Tevens met virtualisatie en swap files is het een haperende ervaring.
 

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/11, 21:51:05 »
Ik heb even iotop geinstalleerd. En er zijn eigenlijk bijna geen lees of schrijf activietijten. Ook als het ledje blijft branden. Staan alle items op nul. af en toe zijn er enkele bytes lees of schrijf activietijten.

Ik heb zaterdag een oude computer gekregen. ( Rijp voor de sloop )
En daar even de harddisk er uit gehaald. Segate Barracudda II ata 100. En in mijn probleem computer gestopt. Ubuntu ( UNR ) er op en spelen maar. Hij loopt niet meer vast en geen problemen met copieren. Copieerd van begin tot het einde zonder snelheis verlies.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/12, 10:50:46 »
Sommige wd schijven hebben de indeling in de schijf veranderd, waardoor dacht ik linux(en xp) langzamer gaat lopen, dit kun je oplossen door software van wd die de hd opnieuw align, of dit op jouw schijf van toepassing is weet ik niet, voorbeeld http://forum.wegotserved.com/index.php/topic/11681-wd-green-2tb-drives-should-we-use-wd-align/
Dit is niet van toepassing op de schijf van Gamer.
Maar dan nog, de installatie van Ubuntu zet die alignment zelf helemaal goed:
release notes

Ik heb zelf 4x de WD10EADS-00L5B1, dus vergelijkbaar met die van Gamer.
Geen problemen hier, de load cycle count is 46.


Maar dit maakt allemaal vrij weinig uit. In een eerdere reactie zei je dat je niet eens voorbij het BIOS scherm komt.
Dat betekent gewoon dat er iets niet helemaal jofel is in je computer, dus hou je problemen of je nou Ubuntu of Windows gebruikt.

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/12, 11:08:31 »
Ik heb even iotop geinstalleerd. En er zijn eigenlijk bijna geen lees of schrijf activietijten. Ook als het ledje blijft branden. Staan alle items op nul. af en toe zijn er enkele bytes lees of schrijf activietijten.

Ik heb zaterdag een oude computer gekregen. ( Rijp voor de sloop )
En daar even de harddisk er uit gehaald. Segate Barracudda II ata 100. En in mijn probleem computer gestopt. Ubuntu ( UNR ) er op en spelen maar. Hij loopt niet meer vast en geen problemen met copieren. Copieerd van begin tot het einde zonder snelheis verlies.

Zijn er in de BIOS van dat moederbord geen "SATA" instellingen in de trend van "AHCI / IDE / enhanced etc..." waar staan die op bij jou? Als het kennelijk alleen SATA apparatuur is dat niet lekker werkt.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu Freezes van tijd tot tijd
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/12, 18:41:38 »
In heb bios kan ik alleen dit vinden onder Drive Configuration:
Use Automatic Mode - Disable (stond op auto maar heb dit al een keer veranderd)
Use Serial ATA - Enable
ATA/IDE Mode - Legacy (de andere optie is Native)
S.M.A.R.T. - Disable

Ben door alle schermen geweest van het bios maar kan niets vinden. Waar AHCI in voor komt.