Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk in Ubuntu  (gelezen 1634 keer)

Deslatos

  • Gast
Netwerk in Ubuntu
« Gepost op: 2007/06/20, 00:47:19 »
Yo,

Ik gebruik nu al tijden windows, maar gezien het feit dat ik 7 PC's thuis heb werd hem te toch te duur om elke keer weer nieuwe Windows's te kopen, vandaar dat ik graag wil overstappen naar Linux.

Nu is mijn oog gevallen op Ubuntu, vanwege de Windows look over het algemeen wat de kinderen wel nodig zullen hebben en de variatie aan software.

Nu heb ik twee vragen,

Ten eerst (kleintje) is World of Warcraft speelbaar op Ubuntu in verband met de kinderen.

De tweede en deze is iets ingewikkelder, ik heb hier een server staan die alle "mijn documenten" regelt en logins regelt. Oftewel, ik kan op elke PC hier inloggen met mijn zelfde gebruikersnaam en wachtwoord die ik eenmalig op de server heb ingestelt en heb overal in de map "Mijn Documenten" ook daadwerkelijk dezelfde documenten van de server.
Het internetverdelen wordt niet geregeld door deze PC, hij staat gewoon vast aan de router net als alle andere pc's.

Een vriend van me heeft dit ooit zo gemaakt, en ik ben hier zeer tevreden mee. Dit systeem wou ik graag houden, is dat mogelijk (eventueel kan ik het internet via de server verdelen, maar ik heb toch liever het systeem dat de server gewoon aan de router hangt net als de andere pc's..)

Alvast bedankt,
Pim aka Deslatos

Offline siegi

  • Lid
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/20, 01:13:03 »
De dingen die je vraagt zijn eigenlijk allemaal mogelijk, maar ubuntu is verre van een windows look zal je ook merken als je er fatsoenlijk mee bezig bent.
Hier is in elk geval al een engelse howto om wow in orde te brengen.
https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

De tweede vraag is ook perfect mogelijk. In principe zou je ook alle home mappen op die computer kunnen zetten.  En dan eigenlijk gewoon de map op de server mounten als /home,  En de rechten tussen de gebruikers is dan ook in orde.
Alhoewel dit veel netwerk capaciteit vraagt volgens mij.  Wat dan wel een voordeel is op eender welke computer dat je inlogd gaat je bureaublad achtergrond etc er hetzelfde uitzien.  Ook bookmarks in je browser etc komen allemaal mooi mee.
Aangezien je in een linux only omgeving zit zou nfs aan te raden zijn.  

Het enige nadeel is dat dit nogal redelijk moeilijk te realiseren is als je maar pas begint met ubuntu.

Maar voor netwerken zijn er nog andere mogelijkheden, alleen heb ik mij er nog niet in verdiep.  Maar in ubuntu is veel mogelijk op eigenlijk bijna alle vlakken meer als windows.  Maar je moet natuurlijk weten hoe.

Deslatos

  • Gast
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/20, 01:19:48 »
Je bedoeld de map

Documents and Setting  < in windows op de server te zetten en zorgen dat op de remote PC die map geladen wordt.

Wordt de inlog gegevens van personen dan ook in die map opgeslagen ?


of bedoel je dat de schijf gewoon extern wordt geladen (dus dat je bij het opstarten gewoon de Harddisk van de Server laadt).. kost dit niet veel snelheid van de harddisk ?

Het zijn overigens meerdere logins.. voor elke inwoner hier 1 :)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/20, 01:30:02 »
"Documents and Setting  < in windows op de server te zetten en zorgen dat op de remote PC die map geladen wordt."

ja die map wordt inderdaad bedoeld en zo heet het ook in windows. Alleen in linux heet deze map home. Hier staan ook al je persoonlijke documenten in, als een soort van "mijn documenten".

"Wordt de inlog gegevens van personen dan ook in die map opgeslagen ?"

Nee deze worden in /etc/ opgeslagen.  EDIT: (Mits je via een linux server werkt natuurlijk ;) ) met de methode van Sigie op elke pc in /etc/.

"of bedoel je dat de schijf gewoon extern wordt geladen (dus dat je bij het opstarten gewoon de Harddisk van de Server laadt).. kost dit niet veel snelheid van de harddisk ?"

Wanneer je een computer opstart dan kun je direct inloggen op het netwerk (de server) en dan worden je persoonlijke bestanden geladen. Dit wordt niet direct in het geheugen van de computer gezet, je pakt alleen wat je nodig hebt. Bijv. firefox bookmarks wanneer je firefox opstart.
Of het veel snelheid kost, ik denk dat het met zeven pc's wel mee zal vallen. Hier hebben we 15 pc op één linux server, ongeveer dezelfde situatie en dat gaat prima. Helaas zijn deze pc's wel windows :(

Trouwens, linux is ooit bedoeld als server. Het is dus eigenlijk standaard gemaakt voor dit soort systemen. Maar gelukkig draait een desktop hier ook super op ;)

Leuk dat je via Ubuntu wilt gaan werken. Succes!

Offline siegi

  • Lid
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/20, 01:33:22 »
De logins had ik in dat stukje nog niet geregeld, bij deze methode moet elke username nog eens appart aangemaakt worden op elke computer.  Was gewoon een simpele oplossing.

Maar wacht gewoon een beetje er zal wel iemand antwoorden die meer ervaring heeft op dit vlak.  Ten slotte in veel bedrijven moet iets soortgelijks worden toegepast.  Dus de echte linux systeembeheerders onder ons weten hoe de vork aan de steel zit. Het is nu half 2 's nachts op een werkdag dus veel volk zal nu niet wakker zijn.

Deslatos

  • Gast
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/20, 01:33:36 »
Dus ik kan doormiddel van NFS bijv ervoor zorgen dat zodra je de PC opstart gelijk de /etc/ opvraagt en je op alle pc's kan inloggen met je gebruikersnaam.

zodra je dan bent ingelogd worden je eigen bestanden geladen en je bookmarks enzo..

welke software gebruik jij daarvoor?

en wat gebeurt er als ik bijv Word installeer, dat moet wel op alle pc's neem ik aan? (dat is ook in de situatie op het moment.. World of warcraft staat op de helft van de PC's.. alleen dingen als mijn docs worden geladen van de server)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/20, 01:57:19 »
Hoi Deslatos,

ik had mijn laptop eigenlijk al afgesloten maar er zat me iets nog niet helemaal lekker. Ik begrijp dat je nieuw bent in Ubuntu en dat je dan gelijk helemaal over wilt vind ik geweldig! Maar Ubuntu is anders, het heeft een andere gebruikers account, werkt anders met het installeren van applicaties etc...

Misschien is het beter om eerst eens Ubuntu te installeren op één computer, je kunt dan rustig aan proberen om "mijn documenten" via de server te berrijken. Ook kun je kijken hoe je software installeert en hoe je bijv. een /home map verplaatst. Het lijkt me een grote overstap naar ineens alles Ubuntu. Mijn tip dus: rustig aan.

In principe is het allemaal makkelijker in Linux, mits je gewend bent aan de manier van werken.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/20, 02:04:30 »
Nog ff een kort antwoord op je vragen.

Dus ik kan doormiddel van NFS bijv ervoor zorgen dat zodra je de PC opstart gelijk de /etc/ opvraagt en je op alle pc's kan inloggen met je gebruikersnaam.
Wat Sigie voorsteld is beter, op elke lokale pc een gebruiker aanmaken. Dan hoef je alleen de /home map te verplaatsen naar de server. (heb ik ook in mijn bovenstaande bericht aangepast)

zodra je dan bent ingelogd worden je eigen bestanden geladen en je bookmarks enzo..
welke software gebruik jij daarvoor?
Geen, dit gebeurt in windows (documents and settings) en ook in Linux (in /home dus). Het verschil is dat alles dat van een gebruiker is (dus ook tot op zekere hoogte programma instellingen) in die home map zijn opgeslagen, op de server dus. Windows houd de documents en settings vaak lokaal.
 
en wat gebeurt er als ik bijv Word installeer, dat moet wel op alle pc's neem ik aan? (dat is ook in de situatie op het moment.. World of warcraft staat op de helft van de PC's.. alleen dingen als mijn docs worden geladen van de server)
Ja dit zal niet veranderen. Word kun je goed installeren via Crossover linux, hier moet je wel voor betalen (30 euro dacht ik) maar dan werkt het redelijk tot goed.
Als je een aantal identieke pc's heb kun je ervoor kiezen één pc goed te configureren en alles in te pakken en over te zetten op de andere pc's. Gaat wat sneller.

Deslatos

  • Gast
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/20, 02:23:35 »
mijn eigen idee was ook wel om het gewoon eerst met 1 server en 1 pc te proberen..

sigie's idee bevalt me ook wel omdat ik op die manier per computer kan bepalen wie erop mag..
en voor het /home/ map gedoe zal er vast wel een leuke tutorial te vinden zijn via google..

en jij had het erover dat dit ook mogenlijk is in windows. heb jij ergens toevallig een tutorial liggen waar dat in uitlgelegd is.. een van de bewoners wil toch graag windows houden dus dat zou dan een mooie tussenoplossing vormen..

ik ga slapuh :) kijk morgen wel weer verder.

bedankt in ieder geval,
Desl aka Pim

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Netwerk in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/21, 18:53:09 »
Hier is een link om de home map te verplaatsen. Je zult dit voor elke gebruiker moeten doen en ook op elke pc. Het is even werken maar dan heb je ook wat.
http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/move-home-to-its-own-partition/
Dit kan overigens ook direct bij de installatie, eerst het netwerk mounten in de live cd en dat dan selecteren als /home map.

Toch ben je er met deze how-to nog niet. Deze how-to gaat ervan uit dat je de home op een andere partitie wilt. Jij wilt het op een andere schijf. Daarvoor moet je er eerst voor zorgen dat er steeds een drive op je netwerk wordt gemount bij opstart. Het mounten wordt gedeeltelijk in het volgende topic beschreven, dit gaat met samba (voor uitwisseling tussen Linux en Windows).
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11831

Het automatisch mounten, dit kun je doen in /etc/fstab Ik dacht dat dit ook grafisch kon maar dat weet ik even niet meer.
Je kunt in fstab het volgende toevoegen: server:/home   /mnt    nfs rw  0   0
/home is het pad naar de mappen. Hier kun je dan verschillende mappen met de namen van de gebruikers in toevoegen, welke hun home directory zal worden.