Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanpassen Grub2 menu  (gelezen 1394 keer)

Offline robertino

  • Lid
Aanpassen Grub2 menu
« Gepost op: 2017/04/09, 11:02:04 »
Beste,

Ik probeer reeds een tijdje een entry in te voegen in mijn grub2-menu (ubuntu 16.04) om van hieruit ook mijn Yumi-USB Drive te kunnen selecteren bij het opstarten van mijn systeem.  Echter dit lukt me niet meteen..

(voor wie het onbekend is, hier de link: https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/)

Ik heb gezien dat de Yumi-drive ook gebaseerd is op linux en ook een soort grub-menu heeft, wellicht moet ik hiernaar linken? De Yumi-drive staat bij mij ook aangegeven als 3de harde schijf, dev/sdc1 dus.

Weet iemand hoe ik dit op een correcte manier moet doen? In mijn grub2-menu staan ook reeds entry's naar linux en andere windows-sytemen, dus ik wil dit zeker niet gaan verknallen.

Hoe schrijf ik op de juiste manier een entry om te "chainloaden" (doorlinken) naar de yumi-grub loader op dev/sdc1?  Gparted ziet de Usb-drive wel staan, maar het linken lukt me niet..

Dank u voor jullie hulp.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/09, 19:07:51 door robertino »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/09, 11:34:54 »
Wanneer de USB stick er in zit, en je typt sudo update-grub wordt de stick dan niet gezien?
Anders moet je de file /etc/grub.d/40_custom moeten aanpassen.
Er staat in die map ook een readme file.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline robertino

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/09, 12:12:01 »
Wanneer de USB stick er in zit, en je typt sudo update-grub wordt de stick dan niet gezien?
Anders moet je de file /etc/grub.d/40_custom moeten aanpassen.
Er staat in die map ook een readme file.

Nee, deze wordt blijkbaar niet gezien, sudo update-grub heb ik ook reeds geprobeerd, maar het werkt blijkbaar niet. 

Deze nieuwe pc werkt wel met een nieuwe bios-versie, de harde schijf heeft een GPT-indeling, wellicht heeft het hiermee te maken,
ik kan dit omzetten naar de oude instellingen maar dan heb ik geen toegang meer tot de andere systemen, dus da's niet mijn bedoeling.

Vandaar dat ik deze stick wil doen opstarten via het ubuntu grub-menu, alleen hij moet die eerst nog "vinden". (GParted ziet hem wel staan, onder dev/sdc1)
Ze zijn beide op linux gebouwd dus communicatie tussen grub en Yumi zou mogelijk moeten zijn.

40_Custom ben ik aan het proberen, ik krijg alleen ongeldige entry's in het grub-menu, dus wellicht pas ik die niet correct aan en doe ik daar iets verkeerd? ...

Maar hoe schrijf ik op de juiste manier een entry om te "chainloaden" naar de yumi-grub loader op sdc? Want eigenlijk is dat wat de entry zou moeten doen? Gewoon doorlinken naar de yumi-bootloader op dev/sdc1?
« Laatst bewerkt op: 2017/04/09, 19:08:27 door robertino »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/09, 12:47:13 »
Zoek op
os-prober

Offline robertino

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/09, 13:48:31 »
Zoek op
os-prober

Wat is os-prober?? Hoe moet ik dit toepassen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/09, 14:01:18 »
Als bijv en extra linux met een schijf toevoegd aan je normale linux.
Dan laat je dit lopen en de extra commando's (die je met google vind).
Dan heb je alle linuxen in je grub staan.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/09, 15:47:52 »
Begin van post #2
Citaat
Nee, deze wordt blijkbaar niet gezien, sudo update grub heb ik ook reeds geprobeerd, maar het werkt blijkbaar niet. 
Let op het is: sudo update-grub, mét koppelteken! Zoals in post#1 van Ron staat. Best copiëer en plak je dit soort commando's. Verder: Ctrl-Alt-t en dan sudo os-prober knippen en plakken. In de terminal plakken gaat met ctrl-Shift-v
« Laatst bewerkt op: 2017/04/09, 15:53:05 door Ron »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline robertino

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/09, 18:53:44 »
Begin van post #2
Citaat
Nee, deze wordt blijkbaar niet gezien, sudo update grub heb ik ook reeds geprobeerd, maar het werkt blijkbaar niet. 
Let op het is: sudo update-grub, mét koppelteken! Zoals in post#1 van Ron staat. Best copiëer en plak je dit soort commando's. Verder: Ctrl-Alt-t en dan sudo os-prober knippen en plakken. In de terminal plakken gaat met ctrl-Shift-v
Ja, heb sudo update grub met koppelteken geprobeerd, alleen nu met schrijven er even uitgelaten...
sudo os-prober moet ik even uittesten, maar het is toch niet zo dat die dan alleen linux ziet staan, en geen windows-partities meer? want daar moet ik nog aankunnen hé?!
is het niet veiliger om op een correcte manier een nieuwe entry te maken via de file 40_custom? zie ook de bovenstaande posten...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/09, 19:15:53 »
Windows wordt ook gezien

Offline robertino

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/09, 21:59:59 »
Heb beide commando's nog eens uitgevoerd, echter zonder enig resultaat.
Sudo update-grub ziet mijn ubuntu en mijn windows, maar niet mijn usb-drive, en os-prober ziet blijkbaar enkel mijn windows, er wordt telkens niks veranderd aan mijn boot entry's.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/09, 22:39:54 »
Je zou ook kunnen proberen, om grub te installeren op je USB stick, je PC kan dan zelf onderscheid maken............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/10, 07:35:03 »
ik heb android geínstalleerd op mijn eeepc naast debian. Grub-2 in Debian herkent android niet. Door /etc/grub.d/40_custom aan te passen wordt android nu wel gezien.

Offline robertino

  • Lid
Re: Aanpassen Grub2 menu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/10, 09:35:44 »
ik heb android geínstalleerd op mijn eeepc naast debian. Grub-2 in Debian herkent android niet. Door /etc/grub.d/40_custom aan te passen wordt android nu wel gezien.

Hoe heb je de 40_custom file aangepast? Wellicht loopt het hier ergens fout bij mij..

Wat ik ook probeer via de 40_custom file, ik krijg, als ik de entry's probeer, telkens als melding "invalid efi file path". (De usb-drive is vermoed ik een fat-partitie)

« Laatst bewerkt op: 2017/04/10, 10:03:45 door robertino »