Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Opstart USB Stick  (gelezen 3560 keer)

[Opgelost] Opstart USB Stick
« Gepost op: 2009/10/26, 20:18:11 »
Hallo,

Ik wil een opstart USB stick maken.
Lijkt me geen probleem. Ik kan dan de Ubuntu ISO file op de stick zetten.

Nu komt mijn vraag. Kan ik dan op de USB stick alles erbij installeren wat ik wil, en kan ik ook de nederlandse taal geheel toevoegen?

Op CD gaat dat niet, maar kan dat wel als het op USB staat?

mvg, Flip
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 15:26:26 door flipflipsen »

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 12:43:37 »
ja dat kan, je moet dan wel voor een persistent stick kiezen in het menu

Arie bedoel je dan dat je gewoon een Custom installatie USB stick hebt gemaakt? Dus dat je zegt ik wil dit dit en dat en de rest die normaal standaard erop gezet wordt weggelaten wordt?

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/27, 23:52:21 »
Hallo,

Het is me gelukt om een USB opstartschijf te maken. Ik heb alle updates en de taal geinstalleerd.
Dit is allemaal gelukt.

Nog een vraagje. Als ik de harde schijven van de computer wil benaderen moet ik middels een paswoord authenticeren.

Ik kan geen gebruiker aanmaken, en de root kan ik ook niet aanpassen. Wat is het paswoord, wat ik hiervoor moet gebruiken?

mvg, Flip

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/28, 00:20:20 »
Wat nou als je vanuit de terminal (Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster) het commando
sudo passwd ubuntu(Met het commandu sudo krijg je 'administrator' rechten, met passwd verander je het wachtwoord, en ubuntu is de gebruiker waar je het commando passwd op toepast, 'ubuntu' is de standaard gebruiker op de Live-CD en opstart-USB stick)
Als het goed is zou je dan het wachtwoord kunnen intikken wat je wilt instellen.. (Je ziet je wachtwoord niet staan tijdens het intikken, dus ook geen sterretjes) Je kan dus zelf een wachtwoord bedenken.

Probeer daarna eens die schijven te benaderen met het wachtwoord dat je met de vorige stap hebt ingesteld ;)

Anders kan je het volgende proberen;
Het is maar een idee hoor, maar kan je niet vanaf de CD installeren en dan tijdens het installeren (stap 4 volgens mij, bij de schijfindeler), je USB stick aankruisen in plaats van je harde schijf?
Dan kan je als het goed is gewoon met deze USB stick opstarten, en het wachtwoord gebruiken dat je hebt ingevuld bij de installatie..

Het nadeel is dan wel dat je een USB stick van minstens 4gb nodig hebt..
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 00:24:32 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/28, 10:59:25 »
Hoi Sjoerd,

Ja, daar heb ik ook al over nagedacht.

Maar volgens mij wordt dan altijd van USB opgestart. En ik wil de USB stick juist gebruiken om hem overal mee naar toe te kunnen nemen.
Als de schijf dus niet aangesloten is op mijn computer, dan werkt het GRUB menu toch niet meer, omdat hij standaard dan de USB schijf opstart.

mvg, Flip

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/28, 11:00:20 »
De live-gebruiker heeft geen wachtwoord, je kunt dus gewoon op Enter drukken.

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/28, 11:15:10 »
Het is me gelukt, met

sudo passwd ubuntu

Ik heb nu mijn eigen passwoord gegeven, en nu werkt het.

Bedankt.

Flip

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/28, 11:16:57 »
Het is me gelukt, met

sudo passwd ubuntu

Ik heb nu mijn eigen passwoord gegeven, en nu werkt het.

Bedankt.

Flip
Dat kun je voortaan ook gewoon doen via Systeem -> Voorkeuren -> Over mij ;)

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/28, 13:08:56 »
Hallo,

Ik heb via de CD Ubuntu geinstalleerd op de USB schijf (60GB).
Geen probleem, alles verloopt goed.

Echter, er is 1 probleem: Het grubmenu op de Computer wordt aangepast.
Dit betekend, dat als ik de USB schijf loskoppel, mijn geinstalleerde versie op de computer niet meer opstart.
Het grubmenu geeft een fout aan.

Maar geen probleem, via Grub restore het grubmenu weer hersteld.

Nu dus weer opgestart via USB, maar dan start het Gerestored grubmenu op en start de computer via de gewone harde schijf op.
Dus nu geen opstart van USB.

Kan ik op de een of andere manier de USB geinstalleerde versie op deze manier toch aan de praat krijgen?

Het eerste antwoord gaf aan, dat je voor een persistent stick moet kiezen in het menu.

Ik heb overal gezocht, maar ik heb geen idee, waar en in welk menu ik voor persistent stick moet kiezen.

mvg, Flip


Offline track

  • Lid
Re: Opstart USB Stick
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/28, 14:02:44 »
Hoi Flip,

als je het eerst vanaf de USB-stick wilt starten moet je dat in het BIOS instellen.
Anders zal hij uiteraard de daar ingestelde schijf aanspreken.
Je kunt ook in het grub- startmenu een menupunt voor de usb-stick erbij zetten,
maar dat was niet de bedoeling dacht ik.

track

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/28, 14:13:32 »
Hoi,

Ja, in het bootmenu staat USB ingesteld.

Eerst starte de USB schijf goed op, maar toen ik de USB schijf loskoppelde, kreeg ik een foutmelding in het Grubmenu.
Hij kende de optie niet meer om de harde schijf op te starten.

Ik heb toen via Grub restore het grubmenu weer terug gezet, zodat mijn harde schijf weer gewoon opstarte.
Dat is toen ook gelukt.

Als ik nu de USB schijf weer aansluit, en opstart van USB-Schijf, wordt toch het grubmenu opgestart, met alleen de optie van de harde schijf.

Ik wil de USB schijf gebruiken, om mee te nemen, zodat ik deze op elke computer kan aansluiten, en ook gewoon updates kan installeren en programma's toe voegen.

Dus op deze manier kan ik overal doen wat ik wil, en ook andere mensen laten kennismaken met Ubuntu.

Ik heb dus Ubuntu geinstalleerd op de USB-schijf, alleen heb ik nog een manier nodig, zodat ubuntu ook opstart vanaf die USB schijf, niet alleen op mijn eigen PC, maar op willekeurig welke PC dan ook.

mvg, Flip

Offline track

  • Lid
Re: Opstart USB Stick
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/28, 15:03:57 »
Oke, ik denk ik zie het punt.

De grub bestaat eigenlijk uit 3 onderdelen:
1. de startcode in de mbr (=de eerste sector van een schijf)
2. de grub-code zelf (stage2 enz.), onder /boot/grub   en
3. de /boot/grub/menu.lst

Nu moet je kijken dat hij de goede van de juiste schijf pakt.
En dat is blijkbaar een beetje mis gegaan.

Als er alleen de harde schijf is pakt hij alle drie onderdelen van die schijf, geen probleem dus.
En op de USB zit ook een grub in de mbr, anders zou hij niet opstarten.
Maar, die pakt nu blijkbaar de grub en menu.lst van de harde schijf.

Het eerst moet je weten hoe jouw ruwe stick heet:
sudo  fdisk -l(paswoord [enter] desgevraagd blind intikken..)
Als je vanaf de stick hebt opgestart zal die waarschijnlijk /dev/sda1 zijn,
anders moet je het hd-nummer  aanpassen !

Kijk het eerst dat er op die stick op /boot/grub/  alle bestanden en een goede menu.lst aanwezig zijn !
(met "root (hd0)"  enz. !)

Nu kun je het corrigeren via de grub- commandolijn:
track@ubuntu:~$  sudo grub
grub>  root (hd0,0)
grub>  setup (hd0)
grub>  quit
Dit stelt de mbr van de stick zodanig in dat hij nu de gegevens van de stick pakt.

Lukt het op die manier ?  (anders, welke foutmeldingen zijn er ?)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/28, 15:06:17 door track »

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/28, 18:43:37 »
Het is me gelukt, met

sudo passwd ubuntu

Ik heb nu mijn eigen passwoord gegeven, en nu werkt het.

Bedankt.

Flip
Dat kun je voortaan ook gewoon doen via Systeem -> Voorkeuren -> Over mij ;)
Ha, dat wist ik nog niet :D

Maar het was toch gelukt met dit bericht? (hieronder)
Citaat
Het is me gelukt, met

sudo passwd ubuntu

Ik heb nu mijn eigen passwoord gegeven, en nu werkt het.

Bedankt.

Flip

Het lijkt er dus op dat je hem alsnog op de USB hebt geïnstalleerd, dit werkt dus niet helemaal goed?
De computer werkt nu wel gewoon zoals het hoort nu, toch? (Behalve dan dat je niet vanaf de USB stick kan opstarten)..

Waarom maak je dan niet opnieuw een USB opstartschijf aan zoals in het begin? ;) (En dan het wachtwoord aanpassen als dat nodig is)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Opstart USB Stick
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/28, 22:31:49 »
Hallo,

Ik heb het nu goed gedaan.

Als je Ubuntu installeerd op een USB schijf, kun je bij het installeren aan het eind bij geavanceerd aangeven, dat het grubmenu op de USB schijf moet komen.

Dan blijft het grubmenu op je harde schijf intact, en er wordt een apart grubmenu geschreven p de USB schijf.

Als je nu opstart zonder USB schijf, start de computer gewoon via de harde schijf op.

Als je nu opstart vanaf USb, wordt het USB grubmenu gebruikt,

Precies wat ik wilde.

Bedankt allemaal.

mvg, Flip

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] Opstart USB Stick
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/29, 10:21:15 »
Edit: verkeerde topic.