Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?  (gelezen 3131 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Gepost op: 2016/04/30, 14:28:43 »
Dit is misschien een domme vraag van een oude man.
Maar het blijft iedere keer dat ik wil opstarten van een USB-stick of CD een avontuur of het wil lukken.

Als ik mijn PC opstart verschijnt (heel even) de melding onderin <F12> voor opstart-menu.
Mijn vraag: Hoe gebruik ik die toets? 
Moet ik hem 1 x indrukken; moet ik hem meerdere keren indrukken of moet ik hem blijven vasthouden ?

Soms lukt het om van de stick te starten, een andere keer wandelt de PC er overheen en start dan toch weer van de harde schijf.
Soms verschijnt wél het keuzemenu waar ik kan kiezen, maar dan blijft het scherm vast staan op de <Floppy>-stand en kan ik niets anders meer doen dan met de <Power>-knop de PC afsluiten.  :'(

De opstart-volgorde instellen in de BIOS heb ik geprobeerd, maar dat werkt ook niet feilloos en om te voorkomen dat ik helemaal niet meer kan opstarten ga ik dáár liever niet experimenteren.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/30, 15:12:47 »
In theorie moet je die één keer indrukken op een precies moment, ik denk net voordat de bios geladen is (en terwijl eventueel dat bericht verschijnt). Gaat in de praktijk, zoals je zelf ondervindt, niet zo gemakkelijk. Ik probeer het altijd door tijdens de opstart de toets zowat drie tot vier keer per seconde in te drukken. Dan pakt hij hem wel op.

Offline Suns

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/30, 19:16:21 »
Ik druk toets F12 in als ik het piepje hoort dan is 1 keer indrukken genoeg.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/30, 21:16:20 »
Ik druk toets F12 in als ik het piepje hoort dan is 1 keer indrukken genoeg.
Ik krijg helemaal geen piepje te horen.  :'(

Na 6 keer proberen is het me één keer gelukt van de stick op te starten.
Ik begon met  "ritmisch"  klikken op F12 direct na het starten al vóór dat er opstart-tekst op mijn scherm verscheen.

Wel kan ik hier verheugd vermelden dat het toen ook is gelukt om van die stick "LinuxMint 17.3 "Rosa"release amd 64" te installeren waarmee ik nu dit bericht in het forum plaats.  ;)  =D  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/30, 22:18:43 »
Om het gemakkelijker te maken,
in je bios gaan,
quickboot uitzetten,
logo uitzetten,
soms heb je nog iets met grafische weergave van de knoppen(zichtbaar in beeld) die je kunt drukken en hier aan verbonden wachttijd, dat zichtbaar is.
Nu heb je meer inzicht in storingen en je ziet wat er gebeurd in je bios, en je weet wanneer je kunt drukken.

Vaak is vasthouden f12, dan werkt het vaak niet.
Af en toe drukken, niet te snel , werkt vaak goed.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/30, 23:27:03 »
Om het gemakkelijker te maken,
in je bios gaan,
quickboot uitzetten,...Wat is dat?......Hoe doe ik dat?
logo uitzetten,.....Wat is dat?.......Hoe doe ik dat?
soms heb je nog iets met grafische weergave van de knoppen(zichtbaar in beeld) die je kunt drukken en hier aan verbonden wachttijd, dat zichtbaar is.
Nu heb je meer inzicht in storingen en je ziet wat er gebeurd in je bios, en je weet wanneer je kunt drukken.
Met alle respect Jan, dit gaat mijn kennis te boven. :'( :'(
Vaak is vasthouden f12, dan werkt het vaak niet.
Af en toe drukken, niet te snel , werkt vaak goed.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

youpie123

  • Gast
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/01, 01:00:30 »
Helemaal geen domme vraag hoor. Het is vrij lastig te bepalen wanneer je nu op F12 of een andere knop moet drukken. Veel mensen vergeten daarbij dat je ook nog een pauze toets op je PC hebt.  Daarmee kon ik zien dat ik niet op F12 maar op F10 of F11 moest drukken. Ben het nu alweer vergeten  =D

Maar het is je gelukt dus!!! Veel plezier in Linux Mint  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/01, 07:57:56 »
Om het gemakkelijker te maken,
in je bios gaan,
quickboot uitzetten,...Wat is dat?......Hoe doe ik dat?
logo uitzetten,.....Wat is dat?.......Hoe doe ik dat?
soms heb je nog iets met grafische weergave van de knoppen(zichtbaar in beeld) die je kunt drukken en hier aan verbonden wachttijd, dat zichtbaar is.

Dit zijn instellingen in je bios/uefi (uefi is de nieuwe versie van de bios).
Dus pak je bios handleiding/of download van het internet.
Daar vind je de instellingen.

-Moderne pc's zijn zo ingesteld dat ze snel opstarten, en dat je bijna niet ziet of weet wanneer je moet drukken.
Door quickboot(instelling in de bios), uit te zetten, gaat opstarten langzamer.
-Biossen die een logo laten zien tijdens opstarten, ziet leuk uit, maar je ziet niks van wat er gebeurd op de achtergrond, bijv storing zie je niet, maar ook misschien de f12-f2-f10 -f9 (of andere) zie je ook niet, dus logo ook uit zetten.
-Dan heb je nog, en dit is heel verschillend per bios, dat je de f12 helemaal visueel uit kunt zetten, dus kijk of je dit aan kunt zetten, vaak kun je ook nog hier de tijd verhogen dat de pc wacht op je f12 drukken, dit is wel per bios verschillend, deze instelling is dus ook in je bios te vinden.

De eerste 2 instellingen moeten er zijn, dus goed zoeken. De 3e instelling hoeft er niet te zijn.
Biossen of uefi kunnen tav instellingen zeer verschillend zijn.

Als je de hd's in je bios(tijdens opstarten) ziet voorbij komen, dan zou je f12 moeten drukken,
meestal doe ik 3 of 4 keer drukken, dus 1x even wachten 2x drukken etc.
Vaak weet ik ook welke knop ik moet drukken, omdat elke bios weer anders is, dus dan druk ik f2 f9 f10 f11 f12 del, alles indruk, dan komt er meestal iets tevoorschijn.
Het is echt waardeloos dat de moederbord firma's niet alle knoppen drukke niet gelijk trekken.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/01, 08:03:29 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik de opstart-toets F12 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/01, 16:50:18 »
Maar het blijft iedere keer dat ik wil opstarten van een USB-stick of CD een avontuur of het wil lukken.

Als ik mijn PC opstart verschijnt (heel even) de melding onderin <F12> voor opstart-menu.
Mijn vraag: Hoe gebruik ik die toets? 
Moet ik hem 1 x indrukken; moet ik hem meerdere keren indrukken of moet ik hem blijven vasthouden ?

KeesS, vergeet al die voor jou moeilijke instructies over BIOS-instellingen  ;) en doe het op de (in mijn ogen) makkelijkste manier: wanneer de pc opstart ritmisch (dus tik-tik-tik-tik enz....) de F12-toets (want die wordt bij het opstarten immers genoemd op je beeldscherm) indrukken, net zolang tot er een venstertje verschijnt waarin je kunt kiezen dat je vanaf usb wilt opstarten.  :)