Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.  (gelezen 1043 keer)

Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Gepost op: 2017/01/17, 16:44:05 »
Ik zoek eigenlijk een kleine versie linux voor op oude pentiums 3 en 4
Ik ben wel redelijk bekend met de kleine distri's (puppy, bodhi, antix) maar zoek eigenlijk gewoon een to the point antwoord op mijn vragen.

1) Klein want voor oude pc's. Het moet wel lekker draaien.
2)met laten we zeggen 250mb intern en meer (500 en meer is ook goed maar dan liefst even vermelden)
3) liefst gewoon met een automatische installatie
4) Ubuntu achtig. Dat wil zeggen, met menu's en wat basic proggies voor surfen en mail en nog wat. Geen zwaar uitgeklede terminal versies e.d.
5) niet alles tegelijk gaan roepen aub waardoor ik nog geen overzicht krijg.

Puppy valt naar mijn mening af, want voor zover ik weet heeft deze geen install-menu.
Bodhi lijkt mij wel een goede kanshebber. 500mhz processor, 128MB of RAM, 4GB of drive space

Dus simpel gezegd, zo ubuntu uiterlijk en werking mogelijk, maar dan zo klein mogelijk.
Noem die ene die binnen mijn wensen past.  ^-^ (Geen onprettige discussie gaan voeren aub. Dat is niet het doel.)
« Laatst bewerkt op: 2017/01/17, 16:51:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/17, 18:22:45 »
Tsja, jouw eisen conflicteren eigenlijk met elkaar....  :|
En om eerlijk te zijn zou ik een P3 gewoon 'entsorgen'... bespaart je veel frustratie.  ;)

Maar je zou het eens met Pixel kunnen proberen:
https://www.raspberrypi.org/blog/pixel-pc-mac/

Oh, zie nu dat je maar 256MB RAM hebt... -> entsorgen!

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/17, 19:13:09 »
Puppy installeren vond ik bloedsimpel, ik heb het zelf naast Lubuntu gezet, met mijn minimale kennis. Draait als een speer op 512mb, onduidelijke processor, wel iets Pentiums. Het heeft dan geen klassiek installatiemenu, maar moeilijk vond ik het niet om het naar mijn zin te installeren. De boel op Nederlands zetten was even knoeien. Het zit tsjokvol programmaatjes, incl. surfen en mail.

Daarna wordt het wel een uitzoekerij, denk ik. Je krijgt er een oude Firefox bij, en ik heb nooit uitgezocht of je die kan upgraden, en hoe. Ik heb wel Spotify aan het werk gekregen, dat was nogal een gedoe met Flash.

Iets anders is er voor die specs en eisen denk ik niet. Bodhi dan, inderdaad. Maar dat vond ik meer werk om naar mijn zin in te stellen  dan Puppy.

Hoe dan ook blijf je met Firefox zitten, dat is altijd even zwaar. Een redelijk alternatief heb ik niet gevonden, Midori is onderhand net zo zwaar, en andere browsers die ik heb geprobeerd zijn wel erg basic.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/17, 19:20:55 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/17, 21:32:06 »
Oh, zie nu dat je maar 256MB RAM hebt... -> entsorgen!

Dat valt wel mee hoor Vuurvosje. Die 256 vraag is eigenlijk voor een oude laptop waar ik nog eens een keer mee wil gaan spelen.

Inmiddels heb ik bodhi al geprobeert. Op zich geinig inderdaad om mee te klooien op oude pc's. Of om zo'n oudje nog eens ergens voor te gebruiken (bv als nas of zo).
Maar voor het visuele hoef je het niet te doen, en voor de gemiddelde computergebruiker is het al helemaal geen beginnen aan denk ik.

Lubuntu16.04-64 draait inmiddels ook op mijn oude dualcore, maar die heeft ook wat andere specificaties dan wat ik hier vraag. ^-^ Dat werkt prima.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/17, 22:48:17 »
Ow ja. Is het bijvoorbeeld mogelijk om Puppy-linux vanaf een cd/dvd/usbstick/usbhdd te draaien?

Lijkt me soms wel handig.
Dan kun je deze bijvoorbeeld bij een backup zetten en kun je ook bij je backup-bestanden in een pc zonder linux.
Kan ook handig zijn om je datadrager in ext4 te formateren waardoor niet te benaderen van een niet-linux pc (toch?) maar met puppy er op kun jij er dan gewoon alles mee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline carbon

  • Lid
Re: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/18, 16:52:35 »
antiXie nix voor jou?
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline MKe

  • Lid
Re: Snelle versie voor Pentium 4 en 3.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/18, 17:05:05 »
256 mb is eigenlijk te weinig als je wilt internet browsen.
Ik heb ooit iemand geholpen met een celeron 1.5ghz en 512 MB geheugen en dat liep vooral slecht als hij ging internetten. Dit was ook met Bodhi, maar de vorige versie die na boot slechts 80mb in gebruik heeft. Mijn ondervinding is dat er niet echt een echt lichte browser bestaat, behalve dan de hele beperkte cli browsers als w3m.