Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beginnend Ubuntu Server gebruiker  (gelezen 3501 keer)

beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Gepost op: 2010/02/28, 20:46:53 »
Beste mensen,

Ik ben bezig met het opzetten van een server met Ubuntu. De bedoeling van mijn server is het lokaal delen van mappen met SAMBA, een lamp server en een ssh server aangezien ik de server op afstand bestuur. De webserver moet ajaxplorer (http://www.ajaxplorer.info/) of een soortgelijk programma gaan hosten dat ik op school bestanden van mijn server kan halen en weer kan uploaden, liefst via een https verbinding.

Het meeste is al gelukt: Ik heb een werkende samba server en kan op afstand inloggen via ssh. ajaxplorer ben ik nog niet aan begonnen, wil graag eerst onderstaande zaken voor elkaar hebben.

Heb met samba mappen gedeeld op het lokale netwerk, ook kunnen alle gebruikers op de server bij hun persoonlijke documenten komen. Het vreemde is alleen dat ik met mijn username / password ook in kan loggen op een persoonlijke map van een andere gebruiker en andersom. Hoe zorg ik ervoor dat ik alleen in mijn map kan komen??

Tevens wil ik graag gebruik maken van een sleutel voor ssh in plaats van een wachtwoord. Heb onderstaande tutorials gevolgd maar ben er niet veel wijzer uit geworden. Het is me gelukt een sleutelpaar te maken (met wachtwoord) . Deze staan nu in mijn persoonlijke map op de server, maar waar moet ik deze dan in de client´s neer zetten (ubuntu en Windows met Putty)? Of moet ik eerst nog bepaalde zaken op de server configureren?


Vriendelijke Groeten,
Jeff

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/28, 21:39:03 »
Heb met samba mappen gedeeld op het lokale netwerk, ook kunnen alle gebruikers op de server bij hun persoonlijke documenten komen. Het vreemde is alleen dat ik met mijn username / password ook in kan loggen op een persoonlijke map van een andere gebruiker en andersom. Hoe zorg ik ervoor dat ik alleen in mijn map kan komen??

Andere gebruikers kunnen je persoonlijke map lezen, niet wijzigen. Dit is de standaard instelling van Ubuntu.

Is de standaard instelling niet je gewenste instelling kun je andere gebruikers de leesrechten ontnemen bijvoorbeeld met de opdracht:
chmod o-r /home/jeff
In deze chmod opdracht is:
o overige gebruikers
-r minus leesrechten
/home/jeff de persoonlijke map van gebruiker jeff

Iedere gebruiker kan deze opdracht desgewenst zelf geven. Als je je bedenkt kunnen andere gebruikers weer leesrechten krijgen met de opdracht:
chmod o+r /home/jeff

of wat je gebruikersnaam ook is in plaats van jeff.

Hebben andere gebruikers alleen samba toegang kan je als "beheerder" de leesrechten voor andere gebruikers instellen door sudo te gebruiken. Bijvoorbeeld:
sudo chmod o-r /home/laura
Klik links bovenin op Documentatie

Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/01, 09:53:47 »
@ testcees:
Bedankt voor je tip, het werkt!

Alleen het vervelende is nu dat Windows standaard wachtwoorden onthoudt. Dus wanneer ik inlog op '\\server\jefflentjes91' en mijn wachtwoord invoer, waarna ik vervolgens inlog op \\server\jetlentjes dan onhoudt hij het wachtwoord van 'jefflentjes91' waardoor ik nu dus helemaal niet meer in die map kan komen. Weet je misschien hoe ik Windows wachtwoorden kan laten 'vergeten' (ik druk niet op wachtwoord onthouden)?

Groet,
Jeff

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/01, 10:38:43 »
Inloggen via SSH geeft je altijd gelijk leesrechten op 'bijna' alle mappen... Gezien het alleen leesrechten zijn maakt dat niet zoveel uit. Maar als je nog meer wilt afschermen raad ik je aan om een SFTP server op te zetten. Dan kunnen mensen alleen in de map waarop ze inloggen.
Of dat ajaxplorer...

Een sleutelpaar genereer je op de client. Vervolgens stuur je de publieke sleutel van je client naar de server met ssh-copy-id. Zie daarvoor onze wiki pagina erover: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server#SshSleutels
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/01, 15:45:47 »
Inloggen via SSH geeft je altijd gelijk leesrechten op 'bijna' alle mappen... Gezien het alleen leesrechten zijn maakt dat niet zoveel uit. Maar als je nog meer wilt afschermen raad ik je aan om een SFTP server op te zetten. Dan kunnen mensen alleen in de map waarop ze inloggen.
Of dat ajaxplorer...

Samba gebruik ik alleen voor gebruik binnen het lan netwerk, en dat werkt nu goed. Aangezien windows computers ook met de server moeten kunnen communiceren vind ik SAMBA handiger.

Op school wil ik ook graag documenten kunnen raadplegen. Het nadeel is dat het op een schoolnetwerk niet mogelijk is dingen te installeren, vandaar dat ik gewoon in een browser-scherm wil werken. Later kan ik misschien alsnog een sftp verbinding opzetten en als client Putty gebruiken, die je niet hoeft te installeren maar  direct vanaf een USB stick (het .exe bestand) kan uitvoeren.

Citaat
Een sleutelpaar genereer je op de client. Vervolgens stuur je de publieke sleutel van je client naar de server met ssh-copy-id. Zie daarvoor onze wiki pagina erover: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server#SshSleutels
Bedankt voor je tip. Zat verkeerd na te denken en heb inderdaad het sleutelpaar gemaakt op de server. Ga me hier weer even opnieuw in verdiepen en als ik nog vragen heb dan post ik ze hier wel

Bedankt voor alle tips,
Groeten,

Jeff


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/01, 15:51:51 »
Samba gebruik ik alleen voor gebruik binnen het lan netwerk, en dat werkt nu goed. Aangezien windows computers ook met de server moeten kunnen communiceren vind ik SAMBA handiger.

Op school wil ik ook graag documenten kunnen raadplegen. Het nadeel is dat het op een schoolnetwerk niet mogelijk is dingen te installeren, vandaar dat ik gewoon in een browser-scherm wil werken.
Groot gelijk.
SFTP raad ik pas aan als je anderen toelaat op je computer, mensen die je misschien niet 100% vertrouwt. Anders is het makkelijker om gewoon via SSH in te loggen en bestanden overzetten.
Gezien je niets kan installeren is dat ajax geval het makkelijkst ja. Succes!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/06, 17:59:00 »
Bedankt voor alle reacties.

Heb nog even een vraagje, wanneer ik inlog via een Windows PC op de samba-server ging dat eerst probleemloos, kon gewoon met mijn username/password inloggen waarna ik de /home/user directory te zien kreeg.

Echter, Nu wilt het niet meer werken. Ik krijg steeds deze foutmelding:
Meerdere verbindingen met een server of een gedeelde bron van een gebruiker die meerdere gebruikersnamen gebruikt, zijn niet toegestaan. Verbreek alle eerdere verbindingen met de server of de gedeelde bron en probeer opnieuw.
Ik heb meerdere gebruikers op mijn server staan. Aan de server hangen 3 pc's, Windows 7 32-bit, Windows 7 64-bit en een Windows XP machine. Via Ubuntu Linux kan ik wel zonder problemen inloggen

Sinds vandaag heb ik er last van, sinds er een nieuwe Windows 7 PC in het netwerk is bijgekomen.

De public map zonder password is overigens wel gewoon bereikbaar.

Groeten,
Jeff
« Laatst bewerkt op: 2010/03/06, 18:50:51 door Jeff Lentjes »

Offline desmond

  • Lid
Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/09, 23:57:42 »
Citaat
Weet je misschien hoe ik Windows wachtwoorden kan laten 'vergeten' (ik druk niet op wachtwoord onthouden)?

op de command line:
net use <driveletter> /delete
wil je eerst weten welke Windows allemaal onthouden heeft:
net use

Re: beginnend Ubuntu Server gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/10, 20:04:11 »
Citaat
Weet je misschien hoe ik Windows wachtwoorden kan laten 'vergeten' (ik druk niet op wachtwoord onthouden)?

op de command line:
net use <driveletter> /delete
wil je eerst weten welke Windows allemaal onthouden heeft:
net use

Heb ik gedaan en het werkt als je in Windows uitlogt en vervolgens weer opnieuw inlogt (dan is het wachtwoord weg). Maar Windows slaagt er nog steeds in om wachtwoorden gewoon te onthouden. Wanneer ik het command net use gebruikt staat de netwerkmap inderdaad niet meer in de lijst, maar als ik een nieuwe verbinding aanmaakt, probeert windows weer vrolijk met het oude wachtwoord in te loggen.

pfff....waarom doet Windows toch altijd zo moeilijk :-(