Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grote Bug van Linux weg?  (gelezen 2931 keer)

Grote Bug van Linux weg?
« Gepost op: 2021/10/08, 15:27:07 »
Deze serieuze vraag staat nog open. Graag inhoudelijke en ontopic antwoorden.

Linux Ubuntu. Snel en stabiel. En schoon want er blijft zo weinig rommel achter. ... zegt men altijd.
De meesten hier weten dat er toch altijd wel kernels en installatiezooi bleven staan, wat met tijd en wijle opgeschoond moest worden met het welbekende vaakgenoemde commando. Omdat er anders nog wel eens wat prestatie-hinderende conflictjes konden onstaan.

Buiten dat ik zeer te spreken ben over linux vond ik dat nog een tekortkoming. Net niet irritant te noemen maar wel wat ongemak, en binnen de algmene linux prestaties vond ik dat nog een zwakte. Waarbij ik spreek vanuit verbetering binnen Ubuntu 16 en daarvoor, maar meteen ook relevant voor onze versies daarna, en naar ik vermoed ook voor de andere repro' s.

Een tijdje geleden dacht ik het al te zien. Bij updates werden ineens oude kernels verwijderd en opgeschoond.
En de laatste tijd wordt er bij het opschonen met het welbekende commando ook amper zooi opgeruimd, en verouderde kernels eigenlijk vrijwel niet meer. Dat zou ik zien als een goede stap vooruit.
Als ik het goed inschat is er dus een lang bestaande oude linux bug weg gescript?? Klopt dat?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/08, 15:34:39 »
Wat mij altijd opviel was dat als ik een pakket installeerde wat bv 5 afhankelijkheden nodig had die dan mee geïnstalleerd werden, dat bij het verwijderen van dat pakket de afhankelijkheden niet verwiderd werden. Niet allen bij de Ubuntu flavors maar ook bij Linux Mint en Debian.
Bij Mint zit er een optie in de updater om kernels te bekijken, installeren? en te verwijderen.
Oude kernels worden automatisch verwijderd na ong een week. Huidige en 1 oude blijven geïnstalleerd

Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/08, 15:37:39 »
Weet je ook hoe dat in de ubuntu's zat en zit?
Want ik heb volgens mij echt gezien dat er voortaan verwijderd wordt in de update (maar ik open dan de terminal niet altijd), en dat wordt eigenlijk bevestigd doordat er met het opruimcommando 'geen' kernels meer verwijderd worden.

Als dit inderdaad verbeterd is zou ik dat graag weten, want dan weet ik dat ik het opruimcommando minder strikt hoef te doen omdat dit minder noodzakelijk is.

Na wat updates, en een tijdje niet gedaan, hier de huidige schoonmaak resultaten..
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 3 niet opgewaardeerdNormaal werd daar 'altijd' wel e.e.a. opgeruimd waaronder kernels.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/08, 15:40:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/08, 15:50:44 »
Ubuntu gebruik ik al een poos niet meer*. Toen ik het nog wel gebruikte bleven mee geïnstalleerde afhankelijkheden staan, bij Mint trouwens ook.
Bij Mint worden oude kernels op de achtergrond verwijderd

* soms zet ik wel een alpha of tussenversie op 1 van de computers om te kijken wat er aan gaat komen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/08, 15:55:07 »
Voor zover ik het heb ervaren, werd er bij het verwijderen van een programma niets verwijderd en bleven er inderdaad vaak LIB files achter.
Gaf je in en terminal de opdracht: sudo apt autoremove dan werden niet (meer) gebruikte LIB files verijderd en bleven alleen de nieuwste 2 kernels aanwezig.
Updaten doe ik niet met de bestaande programma's maar met een bash file:#!/bin/bash
sudo apt --fix-broken install
sudo rm /var/lib/apt/lists/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock-frontend
sudo fstrim -v /
sudo apt-key update
sudo apt-key net-update
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt dist-upgrade
sudo apt autoremove
sudo apt clean
Er staat nog meer in, maar dat valt buiten dit onderwerp..........
De file heet simpeweg up en staat in de map /home/ron/bin waardor het is opgenomen in het path.
Het simpelweg intikken van up in voldoende, maar een starter maken kan natuurlijk ook.

ps: ik gebruik Xubuntu, maar dat mag en zal geen verschil uitmaken.

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/08, 15:56:31 »
Voor zover ik het heb ervaren, werd er bij het verwijderen van een programma niets EXTRA verwijderd en bleven er inderdaad vaak o.a. LIB files achter.
Gaf je in en terminal de opdracht: sudo apt autoremove dan werden niet (meer) gebruikte LIB files verwijderd en bleven alleen de nieuwste 2 kernels aanwezig.
Updaten doe ik niet met de bestaande programma's maar met een bash file:#!/bin/bash
sudo apt --fix-broken install
sudo rm /var/lib/apt/lists/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock-frontend
sudo fstrim -v /
sudo apt-key update
sudo apt-key net-update
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt dist-upgrade
sudo apt autoremove
sudo apt clean
Er staat nog meer in, maar dat valt buiten dit onderwerp..........
De file heet simpeweg up en staat in de map /home/ron/bin waardoor het is opgenomen in het path.
Het simpelweg intikken van up is voldoende, maar een starter maken kan natuurlijk ook.

ps: ik gebruik Xubuntu, maar dat mag en zal geen verschil uitmaken.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/08, 15:58:02 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline atomos

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/09, 11:30:18 »
Bedankt voor dat lijstje... top
Heb wel even die trim uitgezet omdat deze bij mij op elke week staat. ;)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline h2o

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/09, 20:49:34 »
Voor zover ik het heb ervaren, werd er bij het verwijderen van een programma niets verwijderd en bleven er inderdaad vaak LIB files achter.
Gaf je in en terminal de opdracht: sudo apt autoremove dan werden niet (meer) gebruikte LIB files verijderd en bleven alleen de nieuwste 2 kernels aanwezig.
Updaten doe ik niet met de bestaande programma's maar met een bash file:#!/bin/bash
sudo apt --fix-broken install
sudo rm /var/lib/apt/lists/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock-frontend
sudo fstrim -v /
sudo apt-key update
sudo apt-key net-update
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt dist-upgrade
sudo apt autoremove
sudo apt clean
Er staat nog meer in, maar dat valt buiten dit onderwerp..........
De file heet simpeweg up en staat in de map /home/ron/bin waardor het is opgenomen in het path.
Het simpelweg intikken van up in voldoende, maar een starter maken kan natuurlijk ook.

ps: ik gebruik Xubuntu, maar dat mag en zal geen verschil uitmaken.

Bij Debian (wat ik gebruik) doe ik het op een vergelijkbare manier:
#!/bin/sh
sudo rm -r /var/lib/apt/lists/*
sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt dist-upgrade -y && sudo apt >
sudo journalctl --vacuum-size=100M && sudo df -h
sudo fstrim -av
echo klaar...
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/10, 15:50:00 »
Voor zover ik het heb ervaren, werd er bij het verwijderen van een programma niets verwijderd en bleven er inderdaad vaak LIB files achter.

Mooi lijstje Ron.
Je spreekt hier in verleden tijd. Weet je ook of Ubuntu vandaag de dag wel verwijderd bij de update?
Dan kun jij ook je een na laatste regel voortaan verwijderen uit je script.

Ik zal overigens zelf volgende updates fanatieker gaan volgen om te kijken of ik het zelf nog kan constateren. Maar mijn kennis hierin is waarschijnlijk niet volledig toereikend.  :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/10, 16:23:48 »
Weet je ook of Ubuntu vandaag de dag wel verwijderd bij de update?
Geen idee, ik werk nu al 5 maanden met Xubuntu 21.10 en controleer met dit script 3x per dag.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/10, 17:07:01 »
Zolang niemand het kan bevestigen of weerleggen kan zal ik het zelf in de gaten moeten houden.  ^-^ Kom er op terug.
Zou wel mooi zijn in elk geval, toch?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/10, 17:24:42 »
Zou wel mooi zijn in elk geval, toch?
Het zou in ieder geval een verbetering zijn, waardoor een systeem niet snel in grootte kan toenemen.
Dat heet vooruitgang :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/18, 17:43:06 »
Ook ik ben onder de indruk van 'Ron's lijstje', maar ben net niet voldoende technisch onderlegd om in te schatten wat er allemaal gebeurt bij gebruik van dit script. Is het veilig in gebruik? Sloop ik m'n systeem niet om het maar even zwaar uit te drukken? Het is voor het betere opruimwerk?

Klopt het dat je met 'sudo apt dist-upgrade' naar een nieuwere distributie gaat?
Een boek doet het altijd...

Offline ajjp

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/10/18, 18:34:01 »
Citaat
Klopt het dat je met 'sudo apt dist-upgrade' naar een nieuwere distributie gaat?
Nee, dat klopt niet. Het voegt geen programma's toe die wel in een nieuwere distributie zitten. Voor wat betreft wat wel, een duidelijk artikel: https://linuxhint.com/apt_get_upgrade_dist_upgrade/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/10/18, 21:25:09 »
"dist-upgrade" is een meer agressieve, ingrijpende form van bijwerken dan "upgrade". Het heeft alvast geen zin eerst "upgrade" dan "dist-upgrade" te doen, want "dist-upgrade" alleen zal minstens doen wat ook "upgrade" doet.

Naar een nieuwe editie gaan gebeurt met do-release-upgrade.

Verder zal Ron's lijstje je systeem niet echt slopen  :evil: Wel zou ik die fstrim operatie niet telkens laten meelopen: te veel een ssd trimmen is niet nodig en geeft extra slijtage. Standaard wordt trim door een Ubuntu systeem één keer per week uitgevoerd, en ik zou dat zo laten. (argument vervalt natuurlijk als je het script maar één keer per maand zou lopen  ^-^ )

De vier eerste commando's
sudo apt --fix-broken install
sudo rm /var/lib/apt/lists/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock
sudo rm /var/lib/dpkg/lock-frontend

zijn enkel nodig als er een probleem is, en zou ik ook niet in een script voor routineonderhoud steken. Een systeem waar je geen gekke dingen mee doet, zal deze commando's zelden nodig hebben.

Citaat van: Ron
Er staat nog meer in, maar dat valt buiten dit onderwerp..........
Now, Ron, nu maak je me écht nieuwsgierig!  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/10/18, 22:01:20 »
"dist-upgrade" is een meer agressieve, ingrijpende form van bijwerken dan "upgrade".
Het heeft alvast geen zin eerst "upgrade" dan "dist-upgrade" te doen, want "dist-upgrade" alleen zal minstens doen wat ook "upgrade" doet.
dist-upgrade doet soms meer, maar meestal niets na een "gewone" upgrade.
Verder mijn hartelijke dank voor je uitleg en waarschuwing.
Citaat van: Ron
Er staat nog meer in, maar dat valt buiten dit onderwerp..........
Now, Ron, nu maak je me écht nieuwsgierig!  =D
Deze:sudo chmod u+s /usr/sbin/hddtemp
sudo journalctl --vacuum-size=50M
sudo sed -i 's/#SystemMaxFiles=100/SystemMaxFiles=7/g' /etc/systemd/journald.conf
sudo fstrim -av
sudo rm -rf ~/.cache/thumbnails/*
Ooit mijn hoofd gestoten, en dat was hiermee opgelost, baat het niet, dan schaadt het niet.  :laugh:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/10/18, 23:00:23 »
Verder mijn hartelijke dank voor je uitleg en waarschuwing.
Het was zeker geen waarschuwing: op zich kan het geen kwaad, maar brengt niets op.

Bedankt om ook nog die andere lijntjes te tonen! Er zitten wel een paar éénmalige instellingen in (type "Direct na installatie") maar weerom, die telkens opnieuw uitvoeren kan op zich geen kwaad, behalve dan voor het milieu (stroomverbruik en sleet  :evil: ).

Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #17 Gepost op: 2021/10/19, 13:37:43 »
Toevallig ook nog iemand iets ontdekt in het kader van de vraag "Grote Bug van Linux weg?"
Ik nog niet. Nog geen kernel update gehad tot nog toe (U18. Nog niet achter de U16 gezeten).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #18 Gepost op: 2021/10/19, 14:34:26 »
Vandaag een update gehad van 5.4.0-88 naar 5.4.0-89
Linux Mint 20.2

Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #19 Gepost op: 2021/10/19, 15:50:47 »
Ajjp, Vanadium en Ron, bedankt voor de duidelijke uitleg! Aan Ron's vervolglijsje waag ik me voorlopig maar niet ;-).
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #20 Gepost op: 2021/10/19, 18:42:43 »
Vandaag een update gehad van 5.4.0-88 naar 5.4.0-89
Linux Mint 20.2
Ook in Xubuntu 20.04.3
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #21 Gepost op: 2021/10/20, 10:27:45 »
Terug naar de oorspronkelijke vraag: ruimt Ubuntu zijn oude kernels nu automatisch op?
In Xubuntu 20.04 niet, in elk geval.
Gisteren werd bij updates een nieuwe kernel aangeboden: 5.4.0-89. Laten installeren, en daarna een herstart. Vervolgens in de terminal "sudo apt autoremove" ingegeven. Er werd, zoals vanouds, aangeboden om de versie 5.4.0-86 op te ruimen met 378 MB aan vrijkomende ruimte.
Mijn conclusie -en ik verschil hierover dus van mening met de TS: opruimen van oude kernels gebeurt gelukkig nog steeds niet automatisch, maar de gebruiker blijft de baas en kan dit simpel zelf doen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #22 Gepost op: 2021/10/20, 11:09:26 »
Ik neem aan dat ze altijd een aantal recente versies laten staan voor het geval dat je problemen krijgt met de nieuwe versie.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #23 Gepost op: 2021/10/20, 11:31:06 »
Oude systeem kernels laat ik automatich verwijderen. https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-ubuntu.html#ID5
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #24 Gepost op: 2021/10/20, 15:10:55 »
Citaat
Ik neem aan dat ze altijd een aantal recente versies laten staan voor het geval dat je problemen krijgt met de nieuwe versie.
Denk jij méér dan alleen de voorlaatste, zoals autoremove het doet?
Ik zal eens meer oudere versies laten staan en dan kijken wat er gebeurt. Maar dat zal wel even duren. Ik heb het idee -maar meer dan een idee is het niet- dat er tegenwoordig minder vaak kernelupdates verschijnen dan pakweg twee, drie jaar geleden.