Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot - Vista na update niet meer te zien in grub.  (gelezen 901 keer)

Offline ArjenD

  • Lid
Dual boot - Vista na update niet meer te zien in grub.
« Gepost op: 2010/08/27, 13:00:44 »
[Moderator-Edit]
Topic afgesplitst van:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/dual-boot-58012/
[Moderator-Edit]


Als ik even mag inhaken, Ik krijg bijvoorbeeld wel het keuzescherm, maar windowsvista is met de laatste (kernel) update uit de lijst verdwenen. Nu had ik eerder nooit last van dit soort problemen, pas sinds 10.04. Zo had ik enkele weken terug een soortgelijk probleem dat de rootpartitie (dat is bij mij een losse HDD) 'kwijt' was.

Weet iemand hoe dit te voorkomen is?

« Laatst bewerkt op: 2010/09/01, 11:18:59 door heir4c »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot - Vista na update niet meer te zien in grub.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/27, 14:57:54 »
Als ik even mag inhaken, Ik krijg bijvoorbeeld wel het keuzescherm, maar windowsvista is met de laatste (kernel) update uit de lijst verdwenen. Nu had ik eerder nooit last van dit soort problemen, pas sinds 10.04. Zo had ik enkele weken terug een soortgelijk probleem dat de rootpartitie (dat is bij mij een losse HDD) 'kwijt' was.

Weet iemand hoe dit te voorkomen is?

Hmmm... mogelijk gerelateerd aan het feit, dat Ubuntu op een losse (USB?) harde schijf staat. Dat is technisch een minderwaardige oplossing: een besturingssysteem hoort op een interne schijf... Installeer Ubuntu eens als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline ArjenD

  • Lid
Re: Dual boot - Vista na update niet meer te zien in grub.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/01, 11:05:17 »
Als ik even mag inhaken, Ik krijg bijvoorbeeld wel het keuzescherm, maar windowsvista is met de laatste (kernel) update uit de lijst verdwenen. Nu had ik eerder nooit last van dit soort problemen, pas sinds 10.04. Zo had ik enkele weken terug een soortgelijk probleem dat de rootpartitie (dat is bij mij een losse HDD) 'kwijt' was.

Weet iemand hoe dit te voorkomen is?

Hmmm... mogelijk gerelateerd aan het feit, dat Ubuntu op een losse (USB?) harde schijf staat. Dat is technisch een minderwaardige oplossing: een besturingssysteem hoort op een interne schijf... Installeer Ubuntu eens als volgt:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Nee dat is niet het geval. Ik heb beiden op de interne HDD van mijn laptop staan. Het is gewoon alsof ik de schijf weer moet mounten. Alleen in Dolphin 'ziet' hij de partities wel. Ik ben nu druk bezig om het probleem opgelost te krijgen en ik zal posten wanneer ik het probleem heb verholpen.

Offline ArjenD

  • Lid
Re: Dual boot - Vista na update niet meer te zien in grub.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 17:28:28 »
Ik ben erachter wat mijn probleem is/was. Tenminste dat denk ik.

In eerste instantie dacht ik dat mijn NTFS 3g driver de boosdoener was. Ik las op internet dat mensen met versie 2010.3.6. dezelfde problemen ervoeren als ik beschreef.

Helaas bleek het niet opgelost na de her-installatie van de vorige driver. Wat wel problematisch bleek een beschadigd NTFS. Slechts één partitie kon goed worden gelezen. Komt bij dat het bestandssysteem wellicht beschadigd raakte na een tijdje een nieuwe virusscan te hebben gedraaid onder Windows. Ik kan dit niet bewijzen, maar ik had al eerder problemen met een product van dit merk.

Ik heb gelukkig een backup liggen van mijn Windows install, maar helaas niet van Kubuntu. Ik ga me nu eens bezinnen hoe dat op te lossen. Ik heb namelijk beiden op 1 fysieke HDD staan, de Backup schijf terugplaatsen in mijn laptop is een idee. Dit is namelijk mijn oude, kleinere hardeschijf.