Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen optie "Ubuntu naast Windows installeren" bij installatie Ubuntu 11.10  (gelezen 2024 keer)

Offline WJH_1

  • Lid
Ik ben helemaal onbekend met Ubuntu en zou dit graag willen proberen.
Juist omdat ik hiermee onbekend ben wil ik Windows niet verwijderen. Een dual boot op mijn laptop van Windows 7 en Ubuntu 11.10 zou daarom ideaal zijn.

Ik heb de iso van Ubuntu 11.10 gedownload en gebrand.
Volgens de instructies op onderstaande site zou ik vrij eenvoudig Ubuntu naast Windows moeten kunnen installeren.


https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Installeer-niet-binnen-Windows-Wubi


Ik krijg echter niet de optie “Ubuntu naast Windows installeren”, maar alleen de opties “Windows door ubuntu vervangen” of “Iets anders”.

Zoeken op dit forum maakt het voor mij niet duidelijker, omdat ik allerlei zaken lees over 4 partities en GRUB etc. Nu weet ik hoe ik in Windows verschillende partities aan kan maken, maar GRUB zegt mij helemaal niets

Ik gebruik nu Windows 7, home premium 64-bit.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Ubuntu newbie

Heb je voldoende vrije ruimte op de harde schijf gemaakt? En nog een vraag hoeveel primaire partities heb je al? Er kunnen maar 4 primaire partities op een harde schijf. Wil je meer moet je van 1 primaire partitie, een extended partities maken waar Ubuntu op kan.
Dan de laatste vraag welke iso, heb je gedownload en waar?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wat informatie over de schijf indeling en gebruik zou wel handig zijn.

Start de computer met de live-cd. (Dus Ubuntu uitproberen.)
Open dan een terminal venster en geeft het commando:
sudo fdisk -l (De laatste l is een kleine L)
Plaats de uitkomst hier op het forum. (Je kan de tekst uit de terminal kopiëren en elders plakken.)

Verder het verhaal van de 4 partities.
Een harddeschijf kan maar 4 primaire partities hebben.
Als er dus al 4 primaire partities zijn kan Ubuntu hier geen partities meer bij plaatsen.
Een uitgebreide partitie is ook een primaire partitie, maar kan weer nieuwe (logische) partities in zich hebben.

Betreft GRUB.
Dit is een Linux boot loader. Het is de koppeling tussen de bios en het segment op je harde schijf waar de data staat om het besturings systeem op te starten.
Als de installatie goed is gegaan zal je aan het begin van het opstarten net na de BIOS een menu krijgen met welk systeem je wilt opstarten.
Dat is het GRUB menu.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Ik ben helemaal onbekend met Ubuntu en zou dit graag willen proberen.
Juist omdat ik hiermee onbekend ben wil ik Windows niet verwijderen. Een dual boot op mijn laptop van Windows 7 en Ubuntu 11.10 zou daarom ideaal zijn.

Ik heb de iso van Ubuntu 11.10 gedownload en gebrand.
Volgens de instructies op onderstaande site zou ik vrij eenvoudig Ubuntu naast Windows moeten kunnen installeren.


https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Installeer-niet-binnen-Windows-Wubi


Ik krijg echter niet de optie “Ubuntu naast Windows installeren”, maar alleen de opties “Windows door ubuntu vervangen” of “Iets anders”.

Zoeken op dit forum maakt het voor mij niet duidelijker, omdat ik allerlei zaken lees over 4 partities en GRUB etc. Nu weet ik hoe ik in Windows verschillende partities aan kan maken, maar GRUB zegt mij helemaal niets

Ik gebruik nu Windows 7, home premium 64-bit.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?


Als je naar iets anders gaat wat zie je dan? Je zou de partities moeten zien.
De kunt ook als je de live cd start. naar het programmaatje gparted zoeken en die openen. Dan zou je ook de partities zien. En eenvoudig een nieuwe ext4 partitie kunnen maken. Zoals anderen ook zeggen even de uitkomst hier neerzetten.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Veel nieuwe computers, waaronder ook onze HP laptops hebben standaard al 4 primaire partities in gebruik, in ons geval 2 voor windows 1 recovery en 1 met HP onzin.
4 primaire partities is het maxium.
Je zult dus 1 van deze partitie moeten verwijderen.
Om te beginnen kun je opstarten met de Ubuntu CD en kiezen voor uitproberen.
Klik dan in de icoon in de rechter linker boven hoek (dash) aan, type daar "gp" Je moet nu het programma gparted zien en kunnen starten.
Hier staan de partities van je schijf vermeld, als je die hier post weten we meer.

Je zou ook kunnen kijken naar een steunpunt bij je in de buurt, misschien in jouw geval nog beter
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 19:21:30 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Verhip.
Gparted ben ik helemaal vergeten in mijn verhaal.

,,,
Klik dan in de icoon in de rechter boven hoek (dash) aan, type daar "gp" Je moet nu het programma gparted zien en kunnen starten.
...
Moet dat niet de linker boven hoek zijn? ;)

Offline WJH_1

  • Lid
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb via computerbeheer gekeken en de harde schijf is inderdaad ingedeeld in 4 primaire partities, te weten:

C:, NTFS bestandssysteem. Met daarop uiteraard de windows installatie, grootte: 143 GB
D:, NTFS bestandsysteem. Met daarop persoonlijke documenten etc., grootte 151 GB
HP_TOOLS, FAT32, grootte 2 GB
SYSTEM NTFS indeling, grootte 199 MB

De iso heb ik gedownload op Ubuntu.nl, dezelfde site die via de optie Ubuntu.nl hier bovenin het forum te benaderen is.

Via de optie “iets anders” zie ik inderdaad de diverse partities, maar aangezien ik niet bekend ben met Ubuntu en niet wist wat de exacte gevolgen waren door hiervoor te kiezen heb ik het voorlopig achterwege gelaten.

Als ik het goed heb begrepen zou ik Ubuntu dus moeten kunnen installeren wanneer ik bijvoorbeeld de D: leegmaak en hier een extended partitie van maak?
Ubuntu newbie

De beide eerste partities heten die niet system en windows ?

Ik heb het op deze manier gedaan met G parted.
De partitie Hptools verwijderd daardoor krijg je een vrije ruimte.
Daarna de partitie waarvan jij zegt "met persoonlijke data"  verkleind
Inde ontstaande ruimte heb ik een nieuwe uitgebreide partitie aangemaakt
De uitgebreide partie kun je opsplitsen in tig andere partities
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 20:43:09 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline WJH_1

  • Lid
Dit zijn de namen van de partities zoals ik die te zien krijg via computerbeheer.
Is het noodzakelijk om de partitie HP-tools te verwijderen? Voor de 2 GB extra ruimte hoef ik het niet te doen, tenzij het wat uitmaakt, omdat er dan een primaire partitie minder is.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is of Ubuntu in een primaire of uitgebreide partitie geïnstalleerd moet worden.
In principe zou ik de complete D partitie voor Ubuntu kunnen reserveren, dus ruimte is het probleem niet.
Ubuntu newbie

Gaat niet om de ruimte maar om de partitie
Heb zelf ook een laptop van HP zie hier onder

Als je zeker bent dat op de D:schijf geen windows staat kun je deze verwijderen, maar dat betwijfel ik.
Heb jezelf ooit wat aan de partities veranderd?
Maakt niet uit waar Ubuntu geinstallleerd is Alleen de meeste Linux distro's gebruiken een swap partitie. dit is te vergelijken met het virtuele geheugen van Windows.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 21:12:41 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline WJH_1

  • Lid
Re: Geen optie "Ubuntu naast Windows installeren" bij installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/05, 21:42:58 »
Op de D partitie staat geen Windows, dat weet ik zeker want die heb ik destijds zelf aangemaakt.
Laptop werd geleverd met 1 zichtbare C-partitie en de twee andere genoemde partities. Deze zijn alleen zichtbaar via computerbeheer.

Ik zal jouw eerder genoemde optie eerst proberen door de D te verkleinen, HP_Tools te verwijderen en deze vrijgekomen ruimte te gebruiken voor Ubuntu.
Laat hier nog wel weten of het gelukt is.

Bedankt voor de hulp tot zover.
Ubuntu newbie

Re: Geen optie "Ubuntu naast Windows installeren" bij installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/05, 21:53:37 »
Als je deze D: partitie zelf aangmaakt hebt is er geen probleem om die te verwijderen en te gebruiken als Ubuntu partitie.
Als je zeker bent dat er geen belangrijke data op staat.

Je kun dan HPtools blijven laten bestaan
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline WJH_1

  • Lid
Re: Geen optie "Ubuntu naast Windows installeren" bij installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/07, 14:49:18 »
Het is gelukt.
Het was inderdaad een kwestie van de partitie verwijderen. Daarna opnieuw vanuit de probeerversie vanaf de CD de installatie gestart. Toen kreeg ik de optie wel te zien om naast windows te installeren.

Na installatie opnieuw opstarten en ik kreeg een scherm te zien met opstartkeuzes.

Ik zal nu eens proberen wegwijs te worden in Ubuntu. Kijken of het wat voor mij is en of ik voor de programma's die ik onder Windows gebruik een goed alternatief kan vinden.

Allemaal bedankt voor de hulp.
Ubuntu newbie