Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?  (gelezen 8117 keer)

Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Gepost op: 2009/03/30, 21:18:05 »
Het promotiemateriaal voor de Jaunty Parties gaat binnenkort naar de drukker. Ik heb me zo goed mogelijk geïnformeerd (google) hoe het zo af te leveren dat de drukker er mee aan de slag kan. Maar ik heb er niet echt verstand van. Dus als er hier iemand is die wel verstand van drukwerk heeft, graag even kijken of ik het zo goed doe. Dit zijn de eisen van de drukker:

Citaat
Voor al het drukwerk kunt u aanleveren in de volgende Mac / PC bestanden:
JPG ( 300 DPI, certified ), PDF, TIFF, EPS / AI ( tekst omzetten naar lettercontouren/outlines en bestand gecomprimeerd naar ZIP of SIT versturen )
3 mm afloop aan alle zijden
Kaders worden alleen gedrukt met schriftelijk goedkeuring
Tekst moet 5 mm van de snij rand af staan (8mm incl. afloop)
Alle fonts omzetten naar lettercontouren
Uw afbeeldingen in CMYK (eurostandard coated) met resolutie van 300 dpi
PDF bestanden opslaan als PDFX1a. PDFX-3 bestanden kunnen niet worden verwerkt
Bij het maken van PDF bestanden moeten de fonts 100 % ingesloten zijn en beeld- en lijn compressie uitgezet zijn ( zie ook de werktekening )
Transpartransparanties die worden gebruikt in documenten dienen samengevoegd te worden tot 1 laag of omgezet te worden naar een BITMAP. Bestanden mogen niet in lagen worden aangeleverd maar als 1 laag. In uw opmaakprogramma dient u uw bestand als pdf om te zetten naar pdf-x1a(2001). Maakt u gebruik van eps dan dient u deze in Adobe Distiller om te zetten naar pdf-x1a(2001).

Transparanties, lagen en effecten die worden gebruikt in Adobe CS1, CS2 en CS3 worden nog niet goed ondersteunt door postscript printers, belichters of CTP´s. Om dit probleem deels te verhelpen dient u zich te houden aan de aangegeven richtlijnen. [/li][/list]

De ontwerpen staan in Scribus, met drie mm afloop toegevoegd. Scribus kan geen pdf-x1a(2001) maken, dus inleveren in pdf formaat gaat niet lukken. Scribus kan volgens mij ook geen CMYK jpg exporteren. Wat ik doe is een RGB jpg exporteren in scribus van 300 DPI. Vervolgens zet ik deze met imagemagick om naar een CMYK jpg bestand. Hiervoor gebruik ik twee icc profielen, één voor RGB en één voor CMYK. De drukker vraagt om eurostandard coated, en ik heb voor de RGB kleurenruimte een adobe profiel gebruikt. Dit zijn de profielen:

RGB: AdobeRGB1998.icc
CMYK: EurostandardCoated15v1.icc

Ik gebruik nu het volgende commando om een jpg gemaakt met de export functie van Scribus om te zetten naar CMYK:

convert Ubuntu_oss_Install_Party_RC.jpg -profile ./AdobeRGB1998.icc -profile ./EurostandardCoated15v1.icc cmyk_file.jpg
Dit levert inderdaad een CMYK jpg op. Is dit wat de drukker wil? Is het RGB profiel de goede?

Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/30, 23:52:34 »
Hoi,

Ik heb geen flauw idee of het ontwerp drukker vriendelijk is. Welke drukker heb je nou gekozen voor al het drukwerk? Ik had ook al een topic gestart voor de poster in Oss. Eventueel moet deze dus ook aangepast worden voor die drukker.

Kan de drukker het ontwerp eventueel aanpassen? Dan hoeven we dat zelf niet meer te doen  :|
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/31, 08:18:30 »
Hoi,

Ik heb geen flauw idee of het ontwerp drukker vriendelijk is. Welke drukker heb je nou gekozen voor al het drukwerk? Ik had ook al een topic gestart voor de poster in Oss. Eventueel moet deze dus ook aangepast worden voor die drukker.

Kan de drukker het ontwerp eventueel aanpassen? Dan hoeven we dat zelf niet meer te doen  :|
Hallo Chaukar,
de poster van Oss kan ik eenvoudig aanpassen vóór deze naar de drukker gaat. De drukker het een en ander laten aanpassen kost een behoorlijke duit, dus dat doe ik liever zelf, ons budget is beperkt.

Offline siaman

  • Lid
    • Bits of Freedom
Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/01, 23:22:13 »
Is die jpg uit GIMP, want die heeft geen CMYK-kleurmodus. (een behoorlijke tekortkoming vind ik als DTP-er)

De kleuren zullen in het beste geval geconverteerd worden van RGB naar CMYK en dat geeft nogal eens kleurafwijkingen.
Verder moet de tekst niet in de jpg staan, daar is de resolutie van een jpg te laag voor.

Ik ben als beginner nog niet op de hoogte met de linux-programma's, maar in een Xpress of InDesign bewaar je je bestand als PostScript en dan door de AdobeDistiller. In die distiller kun je ook een pdf certificeren naar pdf-x1a

Hier heb je het hele verhaal over die certificatie:
 
http://www.cmbo.nl/activiteiten/kenniscentrum/certified-pdf/
« Laatst bewerkt op: 2009/04/01, 23:50:27 door siaman »
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/02, 10:42:17 »
Is die jpg uit GIMP, want die heeft geen CMYK-kleurmodus. (een behoorlijke tekortkoming vind ik als DTP-er)

De kleuren zullen in het beste geval geconverteerd worden van RGB naar CMYK en dat geeft nogal eens kleurafwijkingen.
Verder moet de tekst niet in de jpg staan, daar is de resolutie van een jpg te laag voor.

Ik ben als beginner nog niet op de hoogte met de linux-programma's, maar in een Xpress of InDesign bewaar je je bestand als PostScript en dan door de AdobeDistiller. In die distiller kun je ook een pdf certificeren naar pdf-x1a

Hier heb je het hele verhaal over die certificatie:
 
http://www.cmbo.nl/activiteiten/kenniscentrum/certified-pdf/
Ik heb al geprobeerd het een en ander te vinden over hoe dit met Ubuntu te doen. Dat gaat geloof ik niet lukken.
Ik heb net even met de drukker gebeld, maar het is ook mogelijk om een pdfx-3 in te leveren, mits ik er voor zorg dat de plaatjes die in dat document staan CMYK zijn. Dat moet wel lukken, deze kan ik met imagemagick omzetten, en scribus ondersteunt CMYK plaatjes goed.

Offline Dave

  • Lid
Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/02, 11:32:36 »
Citaat
Ik heb al geprobeerd het een en ander te vinden over hoe dit met Ubuntu te doen. Dat gaat geloof ik niet lukken.

Dat doe je me toch niet aan he, om de posters voor een release party in windows te gaan maken  :evil:

Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/02, 13:31:12 »
 :D
Neeuhh.. net nog even met de drukker gebeld.. ik geloof dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft. Een installparty flyer is geen replica van een Mondriaan. Ik ga gewoon pdfx3 vanuit Scribus inleveren, ze kijken het toch even na. Als er problemen zijn hoor ik het wel.

En voor het drukken van de posters.. Ik denk erover om hier in de omgeving eens te kijken of er niet een copyshop is waar ik gewoon een boel A3 posters kan printen. Dan zie ik meteen hoe het eruit komt.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/02, 13:33:44 door tommie74 »

Offline siaman

  • Lid
    • Bits of Freedom
Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/02, 14:14:12 »
:D
Neeuhh.. net nog even met de drukker gebeld.. ik geloof dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft. Een installparty flyer is geen replica van een Mondriaan. Ik ga gewoon pdfx3 vanuit Scribus inleveren, ze kijken het toch even na. Als er problemen zijn hoor ik het wel.

En voor het drukken van de posters.. Ik denk erover om hier in de omgeving eens te kijken of er niet een copyshop is waar ik gewoon een boel A3 posters kan printen. Dan zie ik meteen hoe het eruit komt.

De copyshop is indd de beste oplossing, heb je ook niks geen toestanden met kleurscheidingen, cmyk enz.
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/02, 22:19:42 »
Grrrrr.... Scribus...

Weigert het licht gekleurde plaatje op de achtergrond achter de tekst in een pdf te stoppen. Geen idee waarom niet. Om het makkelijk te houden laat ik gewoon een 300 dpi jpeg flyer drukken. Voor degenen met nog heeeel jonge ogen is dat misschien minder, maar de software laat me in de steek..

Offline brunod

  • Lid
Re: Scribus ontwerp naar de drukker, zo goed?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/10, 21:00:56 »
Grrrrr.... Scribus...

Weigert het licht gekleurde plaatje op de achtergrond achter de tekst in een pdf te stoppen. Geen idee waarom niet. Om het makkelijk te houden laat ik gewoon een 300 dpi jpeg flyer drukken. Voor degenen met nog heeeel jonge ogen is dat misschien minder, maar de software laat me in de steek..
Ik kom zeldens, maar toch een woordje als het iemand kan helpen...
Als men transparentie gebruik is het niet ondersteund door pdf 1.3, men moet minimum 1.4 gebruiken. Maar pdf/X-3 bestaat op 1.3 versie... Nu is er pdf/X-1, -3 en -4 in Scribus 1.5.0
Voor cmyk te handelen is er een plug in voor Gimp, maar werkt niet perfekt. Het beste is steeds Krita.
Het zelfde voor vector tekening met Inkscape : ook geen cmyk, maar XaraLx doet het wel.
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...