Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: epson probleem  (gelezen 1684 keer)

Offline vinum

  • Lid
epson probleem
« Gepost op: 2016/12/29, 19:59:41 »
ik heb een printer "Epson Stylus SX110" die geen zwart-wit wil afdrukken.
om de inktniveaus te controleren sluit ik hem aan op windows.
de inkt is oké, na het reinigen van de spuitkanaaltjes wil hij nog steeds geen zwart-wit drukken.
ik heb nu een "Epson Workforce WF-2760DWF" aangesloten: zelfde resultaat.
op de website van Epson vind ik wel een link naar een linux-driver, maar "The page you requested is unavailable".
wat nu gedaan?



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/29, 21:18:24 »
Hallo Vinum,

Die Epson zou het goed moeten doen volgens Openprinting.

Wat doet de printer als je een testpagina laat afdrukken? En wat gebeurt er als je iets kopieert in zwartwit? Gewoon iets kleins is genoeg.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: epson probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/29, 22:19:30 »
ik heb een printer "Epson Stylus SX110" die geen zwart-wit wil afdrukken. [...] ik heb nu een "Epson Workforce WF-2760DWF" aangesloten: zelfde resultaat.
Wat drukken ze beide dan wel af: niets of kleur?

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/30, 07:46:29 »
de nieuwe printer doet net hetzelfde als de eerste: de eerste regel is grijs ipv zwart, en de volgende vervagen tot  tekst relatief snel verdwenen is.
als ik via windows de oude printer controleer(kan niet in ubuntu), geeft hij wel de inktniveaus, maar bij het afdrukken van een testpagina enkel kleur, geen zwart, de cartridge die net vervangen is, ook niet na 3 keer "spuitkanaaltjes reinigen"
de nieuwe heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik straks doen, eerst koffie drinken ;-))

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/30, 10:38:41 »
de nieuwe printer (wf-2760) drukt wel een testpagina correct af, maar geen .odt-document met enkel platte tekst, zelfs geen kleur.
scanne en kopiëren doet hij ook perfect.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/30, 10:48:36 »
Hoi Vinum,

Die oude printer lijkt mij een geval van een uitgedroogde inktpatroon in de beginfase. Zet die maar in een bak goed warm water in een plastic boterhamzakje en laat hem opwarmen. Dan nog eens spuitkanaaltjes cleanen. Je kan er ook wat druk opzetten.

Ik ben weleens tot 6 bar gegaan, maar doe dat niet binnenhuis. Die inktpatroon deed het toen, maar het mooi was er nogal af. Maar dat was ook puur om het experiment.

Nou is de hamvraag: waarom doet die nieuwe dat net zo? Of heeft die ook een tijdje stil gestaan?

groet,

Just

PS: op een goed moment had ik thuis drie printers staan. Alle drie prima navulbaar. Maar inmiddels staat er nog maar één, bij mij. Alle huisgenoten komen met hun spul naar mij en ik print het dan. Mijn printer blijft dus lekker bezig en ik hou hem uiteraard bij. Inktjetprinters zijn werkbijen is mijn conclusie. Die moeten werken anders gaan ze naar de bliksem. En bijvullen moet je zelf doen. Naar de bijvuller heeft weinig zin. Dan zijn ze al half ingedroogd voor je er naar toe kan gaan.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/30, 10:52:05 »
Hoi Vinum,

Probeer eens te printen buiten Libre Office om? Gewoon een tekstbestandje? Libre Office heeft zijn eigen printerinstellingen. Dat kan wellicht voor verwarring zorgen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/30, 14:37:28 »
ik had het gevoel dat de problemen begonnen toen ik heb opgewaardeerd van 16.04 naar 16.10, dus ben ik terug naar 16.04 gegaan.
een status rapport, door de printer zelf gegenereerd, drukt-ie wel correct af, maar bij een tekstbestand hoor ik de printkop wel heen en weer gaan, maar er komt toch een wit blad uit.
heb het geprobeerd in libreoffice-writer, in leafpad, en een (g-)mail proberen afdrukken: resultaat: nihil.
heb wel een driver gevonden voor linux, maar krijg het ding niet geïnstalleerd :-(

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/30, 16:14:29 »
Hoi Vinum,

Het lijkt me onzin, maar heb jij soms wellicht ergens als tekstkleur de kleur wit ingesteld? Je kan ook printen naar een pdf. Probeer dat eens? Daar zit geen inkt tussen, dus dat zou dan goed moeten gaan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/30, 17:32:06 »
heb deze keer de tekstkleur zwart ingegeven, hoewel ze standaard stond ingesteld.
ook naar pdf printen gaat, maar dit afdrukken dan weer niet.

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/30, 17:34:08 »
trouwens, de nieuwe printer komt uit de winkel, uit het rek, echter zonder inktpatronen erin.

Re: epson probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/30, 17:39:53 »
Ik heb ook een Epson Workforce staan, een WF3620. Werkte out of the box, werd door Ubuntu herkend tijdens het toevoegen van de printer via afdrukbeheer. Dat doet hij met die van jou niet?

Heb even gekeken naar de verschillende instellingsopties maar zie ook zo snel niet iets waar je mee geholpen bent.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/30, 18:53:47 »
Hoi Vinum,

Dit is echt een taaie. Zeg, de inktpatronen voor die nieuwe printer, had je die nog liggen dan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/30, 19:17:17 »
neen, de inktpatronen waren er bij geleverd.
ik heb trouwens een statusrapport kunnen afdrukken, maar dat is dan ook het enige dat lukt.

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/30, 19:38:52 »
heb het statusrapport ingescand (niét met mijn epson ;-))

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/30, 19:40:09 »
hier de rest, hoop dat je er iets mee kan doen, voor mij is een beetje chinees ;-)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/30, 19:40:42 »
Hoi Vinum,

Dan zou ik wellicht toch die nieuwe terugbrengen en garantie claimen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: epson probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/30, 19:51:17 »
Ik zie niks verkeerds in dit statusrapport. En als die printer dit kan printer is de cartridge voor zwart OK, lijkt mij. Dan is het toch een software probleem naar mijn idee. Maar wat dan, waar dan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vinum

  • Lid
Re: epson probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/31, 11:39:31 »
terug naar de winkel, geld terug, probleem opgelost