Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herkennen harddisk  (gelezen 5266 keer)

Gast

  • Gast
herkennen harddisk
« Gepost op: 2005/12/10, 15:07:49 »
Ik heb Ubuntu 5.1 uitgeprobeerd met de "live CD". Het ziet de harddisk wel, maar geeft aan dat die niet beschikbaar is. Klikken op 'avaible' heeft geen effect.
De CD writer en een externe disk(camera) wordt wel herkent. Hoe los ik dat op? :(

Bedankt voor hulp.
Ben

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
herkennen harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/10, 15:32:38 »
Bebruik je Breezy?
Is je harddisk sata of IDE? Noemt hij hda of sda bv?
Zou het kunnen dat de live-versie het schrijven naar de HD niet opzettelijk normaal onmogelijk maakt om er geen wijzigingen op aan te brengen? Ik werk zelf nooit met de live-cd, vandaar...

Gast

  • Gast
herkennen harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/11, 12:03:55 »
Helaas zegt Breezy mij niets. Ik heb versie 5.10.
De harddisk wordt hda genoemd. Hij wordt wel met merknaam en type herkent, maar is niet toegankelijk. Daardoor zijn mijn OpenOffice bestanden niet toegankelijk. (Ik gebruik al vrij lang OpenOffice) De CD-writer en de gehuegenkaart van mijn camera worden herkent en zijn toegankelijk. RaRa.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
herkennen harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/11, 13:31:38 »
Breezy is de 'codename' voor 5.10 :)
(Zie de poll rechts)
Je hebt dus een ide hd

Je schijven zijn WinXP schijven geloof ik? Je moet weten dat die in NTFS staan, een bestandsindeling. Je kan ervoor zorgen dat ze leesbaar zijn, maar, geloof mij, NIET AANGERADEN. Je mag nooit iets wijzigen in de NTFS-partitie of geloof mij, XP ZAL raar doen wanneer je die weer opstart. Je kan ze read-only mounten, maar vermits het een life cd is, moet je alle bewerkingen steeds opnieuw doen...

Ik raad u aan:
-Of intalleer Ubuntu en XP samen, dual boot en maak een 'gedeelde verzameling partitie' in fat 32
-Of zet die bestanden op schijf/usb

Offline bwog

  • Lid
herkennen harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/11, 21:27:40 »
Zappa bedoeld dat je (voorlopig nog) niet naar de ntfs partitie kan schrijven. Lezen kan wel, dan moeten de partities gemount worden. Dat staat hier: http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html#fg-windows-partitions

Ook CDs moeten gemount worden. Na installatie kan dat automatisch.

Lezen van ntfs is niet gevaarlijk.

Gast

  • Gast
herkennen harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/13, 17:49:51 »
Ik zal het advies van bwog opvolgen. Ik werk overigens, naar tevredenheid ,met Windows 98.

Gast

  • Gast
herkennen harddisk
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/13, 18:08:25 »
Ik heb het advies van bwog opgevold en de betreffende help advies opgevolgd. Helaas, dat alles is voor een simpele gebruiker als ik ben abracadabra!
Jammer!

Ben :(

herkennen harddisk
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/13, 19:11:19 »
'Niet Beschikbaar'? wie of wat zegt dat? (een screenshot doet wonderen :))

Gast

  • Gast
herkennen harddisk
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/17, 15:31:37 »
Ik heb hetzelfde probleem (zie screenshot). Ik kan wel in de NTFS-schijf via systeem/beheer/schijfstations maar als ik de schijf probeer te openen krijg ik een foutmelding "U hebt niet de benodigde rechten om de inhoud van "hdb1" te bekijken."

(Ik heb een screenshot van het probleem, maar kweet niet hoe ik die hier invoeg...

herkennen harddisk
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/17, 18:23:29 »
Ah, dat is bekend (en gewoon dom van ubuntu, bug is bekend), plak je /etc/fstab eens mee