Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude laptop  (gelezen 1255 keer)

oude laptop
« Gepost op: 2007/02/03, 14:46:23 »
Hallo,

Ik heb hier een oude laptop waarop windows 98se stond.
Nu is windows 'kapot' (telkens explorer errors bij opstarten, je komt er niet in) en ik zou er liever linux opzetten.
M'n familie is hier niet zo'n voorstander van, maar als ik hem goed installeer (en alles instel voor hun, mail,...) moet dat lukken.
Nu heeft hij wel maar 64mb ram en een 600mhz processor.
Vanzelfsprekend prefereer ik ubuntu, dat gebruik ik al zo lang en ben er tevreden over.
Maar 64mb ram lijkt me nogal weinig. Gebruikt Xubuntu beduidend minder geheugen? Dan is dat misschien een uitkomst.
Nog een reden waarom ik ubuntu prefereer is de hardwareondersteuning. Hij gebruikt namelijk een pcmcia-kaartje om verbinding te maken met mijn draadloos netwerk.
Toen ik dsl-livecd erin stopte werkte dat niet, maar met ndiswrapper valt daar misschien een mouw aan te passen?
Wat zou ik best doen?

Offline Ruben

  • Lid
oude laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/03, 14:51:29 »
Ubuntu zal zeker niet snel draaien op die pc, xubuntu al wel wat sneller. Misschien is fluxbuntu een idee (niet officieel ondersteund door Canonical). Of BeaFanatix, dan heb je wel de vertrouwde gnome omgeving en je hebt een mini-ubuntu.

oude laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/03, 15:49:15 »
Kan je er ook precies het zelfde mee.?
Ik heb hier namelijk een 500 mhz en 128 mbram pc.
die draaid wel op ubuntu maar ook niet echt snel.
Kan ik dan beter xubuntu installeren(vraagt dat minder van de pc?)
Of moet ik meer gaan denken aan fluxbuntu?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Ramana

  • Lid
oude laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/03, 15:50:04 »
Nu moet ik even oppassen.... :) : op een oude PC (800Mhz, 128Mb) heb ik hele goede resultaten met PCLinuxOS
Met de Livecd van (k)ubuntu liep het systeem vast op het beperkte geheugen, met de alternate moest het wel lukken, maar werd de hardware niet goed herkend. Ik heb een mini-linux gebrobeerd, ging prima, maar zag er niet uit. Todat ik PCLinuxOS probeerde. Ondanks de slechts 128Mb geheugen startte het systeem prima op en verliep de installatie vlekkeloos. KDE (van PCLOS) is vandaag de dag net zo snel als de anderen... Zeker voor familie, die niet onder de motorkap van Linux willen kijken, is PCLinuxOS misschien een goed keus (vooral de 2007-test versie).

64Mb is erg weinig. Er is ook een PCLinux-variant met XFCE dacht ik. Kijk eens op www.distrowatch.com), maar misschien lukt het ook om naderhand een lichtere windowmanager te installeren.

Offline Ruben

  • Lid
oude laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/03, 16:00:09 »
Met 64mb RAM lijkt me echt niet dat je fatsoenlijk kde kunt draaien, dat kun je wel vergeten. Als je het er nog fatsoenlijk uit wil zien hebben, kun je het beste dan iets Xfce nemen, of enlightenment (Elive)

oude laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/03, 16:58:13 »
Wat zijn de systeem eisen van ubuntu en de systeem eisen van Xubuntu.?
Met andere woorden wat is beter voor een 128mbram en 500mhz?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
oude laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/03, 17:19:14 »
XFCE, E16/E17 of Fluxbox (Xubuntu, Zenwalk, Dreamlinux of Elive)

Ik heb XFCE op een oude Toshiba Sattelite laten draaien op een Celeron 350mhz met 128mb geheugen en dat gaat goed.
Ubuntu wilde hierop niet, wel geprobeerd en het werkt wel, maar niet vooruit te branden, denk tekort geheugen.

gr.
Amp

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
oude laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/03, 22:42:09 »
Dezelfde ervaring hier ..... minimaal 128MB voor Xubuntu.
En geheugen kost niet veel :lol:

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

oude laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/04, 09:59:02 »
Citaat van: r0n.
Dezelfde ervaring hier ..... minimaal 128MB voor Xubuntu.
En geheugen kost niet veel :lol:

Ron
mja dan gebruik ik wel dsl(-n) die draait namelijk wel goed zelfs vanaf de livecd.
iemand enig idee of ik dan de netwerkkaart (pcmcia santis wlan) aan de praat krijg?
ik heb geen drivers gevonden op de site van siemens :(

Offline Jelle

  • Lid
oude laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/05, 13:35:26 »
Ik heb gister Xubuntu geïstalleerd op een Celeron 400 met 64MB.
Uiteraard van de Alternate cd. De installatie ..............duurde................ wat .............langer  dan op een modern systeem, maar alles werkt wel.

Is er trouwens ook ergens een handleidinkje voor het plaatsen van icoontjes op de starterbalk en/of de desktop? Gewoon uit het startmenu slepen, zoals in Gnome, dat werkt niet.