Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AMD of INTEL platform ?  (gelezen 2606 keer)

AMD of INTEL platform ?
« Gepost op: 2007/04/01, 09:07:31 »
Ik zit al een tijdje met dit dilemma en heb reeds vele reviews gelezen over deze vraag. Ook op het engelstalig forum lopen de meningen nogal uiteen.
Wie wil er zijn ervaringen hierover geven ?
Graag julie gewaardeerde meningen ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Azalin

  • Gast
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/01, 10:32:53 »
Mijn vriendin draait naar alle tevredenheid een Intel systeem... ze draait het met Dapper overigens. Ik draai een redelijk nieuw AMD systeem (hoewel, ook al weer een beetje gedateerd aangezien het een AMD Athlon 64 2200+ is) op Edgy en dat draait uitermate stabiel. Ik had hiervoor al een AMD systeem maar dat liep steeds vast... toen ik er achter kwam dat dat niet door de processor keuze maar door een leeglopende condensator op mijn moederbord kwam, kon ik de schuld aan mijn moederbord geven en dus een hele nieuwe pc kopen. Immers: een oud moederbord vervangen, dan past de CPU dus niet, het geheugen vaak ook niet of is dan niet echt optimaal en dus: nieuwe PC :)

Het is maar net wat je gewend bent, en ik denk dat het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt.

Offline mcgyver

  • Lid
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/01, 10:55:04 »
Waarom heb je niet een nieuwe condensator er op gesoldeerd?

budster

  • Gast
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/01, 11:07:03 »
Laat ik het zo zeggen.... ik denk als iemand een AMD bord heeft en wordt door gelijkwaardig Intel bord vervangen dan zal dat persoon het hooguit doorhebben bij opbooten omdat het dan op het scherm staat. verder helemaal nergens aan.

Vandaar al die tegenstrijdige berichten, er zijn gewoon geen noemenswaardige verschillen, er zijn alleen mensen die voor zichzelf hun eigen aankoop goed willen praten. Gewoon 1 pot nat. zoek gewoon een leuke computer ongeacht intel of AMD

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/01, 11:17:06 »
Intel is wel gaaf, omdat die zeer Linuxvriendelijk is. Alle drivers van Intel zijn open-bron. Daarom heb je met Intel videokaartjes en Intel draadloze kaartjes nooit problemen in Linux: werken meteen, uit-de-doos.
Zo hoort het!

Offline siegi

  • Lid
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/01, 11:47:47 »
Voor een laptop zou ik persoonlijk intel's centrino core 2 duo kiezen.  Zoals pjotr123 zegt de open bron drivers spreken me sterk aan.
Voor amd processors is er nu een moederbord met een open source bios dat is ook altijd intressant he.  
Normaal gezien staat intel nu iets voor op processors met hun core 2 duo's maar het is altijd een afwisselde strijd he.

CrazyCentaur

  • Gast
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/01, 13:37:50 »
Dat zijn wel twee verschillende dingen.

Qua hardware en de installatie van Linux en XP er op gebruik ik al jaren allebei, en ik heb nog nooit problemen gehad.

Qua ondersteuning en mentaliteit heeft AMD inderdaad nog wel wat te winnen. Maar, hé, Intel heeft jarenlang het grootste deel van de markt gehad en AMD moest er tegen in vechten. Mijn eeuwige keuze voor de underdog :)

blubber

  • Gast
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/01, 14:07:48 »
Momenteel heeft Intel de snelste spulletjes (tot ze in de 2de helft van dit jaar door de quad core van AMD worden ingehaald (hoop ik (ja, ik ben een AMD fanboy))). Nu zou ik een Intel C2D halen. Of even wachten en een midklasse AMD halen, want:
http://tweakers.net/nieuws/46868/?highlight=amd

Azalin

  • Gast
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/01, 14:24:06 »
Citaat van: mcgyver
Waarom heb je niet een nieuwe condensator er op gesoldeerd?
Grapjurk ... het is wel écht 1 april vandaag ... ik merk het :)

Offline mcgyver

  • Lid
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/01, 17:24:44 »
Geen grap, ik doe het met regelmaat. Gaat in ong 80 tot 90% van de gevallen goed.

Als je het moederbord nog hebt en je weet welke condensator het is, doe ik het een keer voor je. Condensator kost ong. € 0,75. Als de electronicaboer me binnen ziet komen vraagt ie steevast: "Hoeveel keer negen moet u deze keer hebben". (de moederborden die ik meestal repareer zitten met zijn negen-en om de proc)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/01, 17:30:27 »
Citaat van: mcgyver
Geen grap, ik doe het met regelmaat. Gaat in ong 80 tot 90% van de gevallen goed.

Als je het moederbord nog hebt en je weet welke condensator het is, doe ik het een keer voor je. Condensator kost ong. € 0,75. Als de electronicaboer me binnen ziet komen vraagt ie steevast: "Hoeveel keer negen moet u deze keer hebben". (de moederborden die ik meestal repareer zitten met zijn negen-en om de proc)
Tjonge. En ik vond mezelf nog wel zo'n handige jongen, omdat ik wel eens een processor of een moederbord vervang... Petje af!

Azalin

  • Gast
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/02, 10:17:34 »
Citaat van: mcgyver
Geen grap, ik doe het met regelmaat. Gaat in ong 80 tot 90% van de gevallen goed.

Als je het moederbord nog hebt en je weet welke condensator het is, doe ik het een keer voor je. Condensator kost ong. € 0,75. Als de electronicaboer me binnen ziet komen vraagt ie steevast: "Hoeveel keer negen moet u deze keer hebben". (de moederborden die ik meestal repareer zitten met zijn negen-en om de proc)
Mmm, niet duur en ik zou graag je aanbod aannemen, al was het alleen maar om dan weer een oud beessie opnieuw leven in te roepen, maar er is allemaal rotzooi uit die condensator gelopen over het moederbord en op die plek is het gaan oxideren... Nee, dat moederbord heeft zijn beste tijd gehad... mag ook wel na ruim 7 jaar trouwe bijna 24 uurs dienst :) ...

Offline Dave

  • Lid
AMD of INTEL platform ?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/02, 11:36:26 »
Citaat van: budster
Laat ik het zo zeggen.... ik denk als iemand een AMD bord heeft en wordt door gelijkwaardig Intel bord vervangen dan zal dat persoon het hooguit doorhebben bij opbooten omdat het dan op het scherm staat. verder helemaal nergens aan.

Vandaar al die tegenstrijdige berichten, er zijn gewoon geen noemenswaardige verschillen, er zijn alleen mensen die voor zichzelf hun eigen aankoop goed willen praten. Gewoon 1 pot nat. zoek gewoon een leuke computer ongeacht intel of AMD
er zijn nog andere redenen waarom velen geen intel aanschaffen.
dat heeft meer te maken met de achterkamer afspraken van "wintel"
denk ook eens aan de spyware in de pentium 1 die beslist terug komt enz.
vergelijkbaar waarom velen geen microsoft producten willen, niet om het zichzelf makkelijker te maken of omdat het alternatief gratis is.

kwalitatief is het 1 pot nat. dan loopt de ene weer wat voorop en dan de andere weer met hun topmodel.