Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org  (gelezen 11785 keer)

[Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Gepost op: 2010/11/10, 13:33:23 »
Ik ben al een tijdje aan het tobben met het maken van adreslabels vanuit een OpenOffice document. Bestaande Topics bieden geen uitkomst. Ik heb een database gemaakt met Calc (rekenblad) van OpenOffice en als ik daar via Bestand > Etiketten selecteer kan ik de database niet selecteren. In het keuzevak verschijnen 2 keuzes: EvolutionLocal en Bibliography. Ander invoer is niet mogelijk. Hoewel ik mijn Evolution heb ingesteld en het adresboek daar is te zien, wordt er geen verbinding gemaakt. Een ander programma uit het software centrum gLabels Labels Designer krijg ik ook niet gekoppeld en het databaseprogramma van OpenOffice dat via het softwarecentrum is gedownload, daar kom ik ook niet verder mee.
Hoewel ik dit soort dingen vroeger in Windows makkelijk kon oplossen en al een tijdje erg tevreden ben met Ubuntu stelt dit me teleur.
Wie kan mij ook op dit punt blij maken met de mogelijkheden die Ubuntu biedt?

Mvg Jan
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 11:40:31 door janvdwerke »
Jan van der Werke

Offline glupper68

  • Lid
Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/10, 17:32:34 »
1. Start Open Office. Ga naar het menu "Bestand", klik op "Nieuw" en kies vervolgens "stickers." De "labels" dialoogvenster zal verschijnen.

2. Klik op de "Etiketten" tabblad. Typ het adres moet worden afgedrukt op een label binnenin de "Label Tekst" box. Druk op de toets "Enter" na elke regel. Klik op "Sheet" in de "Formaat" sectie.

3. Selecteer "Avery" in de "Brand" drop-down menu. In het "Type" drop-down, selecteert u "5160." Als u gebruik maakt van een ander merk of grootte van etiketten, selecteer de gewenste merk en de grootte van de lijsten.

4. Ga naar de "Options" tab van het dialoogvenster. Selecteer "Single Label" in de "Verspreid" sectie.

5. Klik op de "Nieuw Document" knop. Een nieuw document wordt geopend met de single label. Druk op het label papier.

Maak een pagina van adresstickers

1. Start Open Office. Ga naar het menu "Bestand", klik op "Nieuw" en kies vervolgens "stickers." De "labels" dialoogvenster zal verschijnen.

2. Klik op de "Etiketten" tabblad. Typ het adres te worden afgedrukt op de pagina van de etiketten in de "Label Tekst" box. Druk op de toets "Enter" na elke regel. Klik op "Sheet" in de "Formaat" sectie.

3. Selecteer "Avery" in de "Brand" drop-down menu. In het "Type" drop-down, selecteert u "5160." Als u gebruik maakt van een ander merk of grootte van etiketten, selecteer de gewenste merk en de grootte van de lijsten.

4. Ga naar het tabblad 'Opties'. Selecteer de "hele" radio-knop en de "Synchroniseren Inhoud" vakje. Klik op de "Nieuw Document" knop. Een pagina van adres etiketten wordt geopend als een nieuw document.

5. Formaat en maak eventuele wijzigingen in het eerste etiket op de pagina. Als het goed is opgemaakt, klik op de "Etiketten synchroniseren" knop om de inhoud van de pagina update. Afdrukken op etiket papier.


 
« Laatst bewerkt op: 2010/11/10, 19:47:35 door glupper68 »
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/10, 19:52:48 »
1. Start Open Office. Ga naar het menu "Bestand", klik op "Nieuw" en kies vervolgens "stickers." De "labels" dialoogvenster zal verschijnen.

2. Klik op de "Etiketten" tabblad. Typ het adres moet worden afgedrukt op een label binnenin de "Label Tekst" box. Druk op de toets "Enter" na elke regel. Klik op "Sheet" in de "Formaat" sectie.

3. Selecteer "Avery" in de "Brand" drop-down menu. In het "Type" drop-down, selecteert u "5160." Als u gebruik maakt van een ander merk of grootte van etiketten, selecteer de gewenste merk en de grootte van de lijsten.

4. Ga naar de "Options" tab van het dialoogvenster. Selecteer "Single Label" in de "Verspreid" sectie.

5. Klik op de "Nieuw Document" knop. Een nieuw document wordt geopend met de single label. Druk op het label papier.

Maak een pagina van adresstickers

1. Start Open Office. Ga naar het menu "Bestand", klik op "Nieuw" en kies vervolgens "stickers." De "labels" dialoogvenster zal verschijnen.

2. Klik op de "Etiketten" tabblad. Typ het adres te worden afgedrukt op de pagina van de etiketten in de "Label Tekst" box. Druk op de toets "Enter" na elke regel. Klik op "Sheet" in de "Formaat" sectie.

3. Selecteer "Avery" in de "Brand" drop-down menu. In het "Type" drop-down, selecteert u "5160." Als u gebruik maakt van een ander merk of grootte van etiketten, selecteer de gewenste merk en de grootte van de lijsten.

4. Ga naar het tabblad 'Opties'. Selecteer de "hele" radio-knop en de "Synchroniseren Inhoud" vakje. Klik op de "Nieuw Document" knop. Een pagina van adres etiketten wordt geopend als een nieuw document.

5. Formaat en maak eventuele wijzigingen in het eerste etiket op de pagina. Als het goed is opgemaakt, klik op de "Etiketten synchroniseren" knop om de inhoud van de pagina update. Afdrukken op etiket papier.


Handig! Dank voor de prima uitleg.  :)

Offline glupper68

  • Lid
Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/10, 23:55:54 »
Het loont nog wel eens om gewoon te googlen,  knippen en plakken.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/11, 00:27:42 »
Het loont nog wel eens om gewoon te googlen,  knippen en plakken.

Dan nog is het verdienstelijk om het hier te plaatsen, hoor.... Doe ik trouwens ook vaak zo.  :)

Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/11, 01:18:55 »
Bedankt voor jullie reactie. De aangeboden handleidingen had ik al uitgeprobeerd. Heb net nog even stiekum met OpenOffice onder W7 geprobeerd en ook daar kom ik en blijf ik vastlopen op het einde van de aangeboden handleidingen. Bij regel 5 staat: Formaat... etc. Ik heb dan een A4 formaat voor me met daarin 3 kolommen van 7 etiketten met in alle etiketten 3x7=21 de veldnamen:
<Voornaam> <tv> <Achternaam>
<Straat en nr.>
<PC>  <Woonplaats>
Deze veldnamen komen uit de Werkbladfile die ik in OpenOffice heb gemaakt. Wanneer ik op Etiketten synchroniseren druk gebeurt er niets. Er gaat kennelijk iets mis met de koppeling met de database.
Conclusie: het heeft niets met Ubuntu te maken en mogelijk wel met de nieuwe versie van OpenOffice of wat waarschijnlijker is: ik zie iets over het hoofd. Maar wat?
Jan van der Werke

Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/11, 05:26:35 »
Met een databasefile koppelt OOo het ganse document aan één regel van de database. Je zou dus wel 21 keer hetzelfde etiket kunnen krijgen op één blad via mail-merge.
Voor die adreslabels zal ik eerst eens zelf die handleiding volgen.

To be continued.

Edit:
er staan dus een hoop dingen niet in die handleiding...
Je hebt je rekenblad.
Open nu eerst OOo Writer en kies voor Invoegen --> Velden --> Andere ---> Standaardbriefveld.
Dat is de enige mogelijkheid die ik gevonden heb (zullen er wel andere zijn), om allereerst de database te kunnen registreren. In het venster dat nu verschijnt, kun je namelijk kiezen om een database toe te voegen. Je selecteert daar je rekenblad en de tabel.
Sluit die dialoog eens de naam van het rekenblad in het lijstje staat.
Volg nu de gegeven handleiding:
kies nieuw, kies Etiketten (tussenstap "sticker" kwam er niet bij mij), kies merk, kies formaat (L7160 geeft 3x7 etiketten per blad), kies hele, kies synchroniseren.
Op het tabblad "etiketten" vink je aan adres. Staan er al gegevens in dat venster, wis die allemaal. Kies aan de rechterkant voor database, selecteer je zopas geregistreerde rekenblad.
Kies daaronder de tabel, kies daar nog onder de kolom, klik op de naam van de kolom in het uitklapmenu. Met de pijl naar links voeg je die dan in.
Doe hetzelfde voor de andere kolommen. Lig er niet te veel van wakker dat die in een rommelige layout terechtkomen.
Als al je kolommen (velden) erin zitten, kies je voor nieuw document.
Dan kun je het eerste etiket volledig bewerken (layout, volgorde), en met de knop "synchroniseren" doet hij dan in één keer hetzelfde voor alle andere.
Kies nu voor afdrukken, dan vraagt hij of er gekoppeld moet worden, je zegt "ja" en je selecteert nogmaals de database, de tabel en de records. Printen maar.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 06:10:39 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/11, 11:05:30 »
Deze aanvulling van Prosper doet mij het licht weer zien (het was geen trein). Het werkt! Heel erg bedankt. Sommige termen zijn bij mij inderdaad anders: Stickers heten bij mij Enveloppen en Andere wordt bij mij als Overige weergegeven. Ik zal alles nog eens nalopen en stapsgewijs een samenvatting maken voordat ik deze Topic als Opgelost aanmerk. Heb sinds kort een beginnersgroepje en die geven goeie feedback om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Iedereen weer bedankt voor de fantastische hulp

Jan
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 12:00:47 door janvdwerke »
Jan van der Werke

Re: Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/11, 11:36:44 »
Soms wil je het wiel opnieuw uitvinden en dat kan heel leerzaam zijn, maar opeens kom ik een mooie WIKI in het NL tegen waar het helemaal duidelijk wordt beschreven: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/NL/Documentation/OOo3_User_Guides/Getting_Started/Printing_from_Writer
Een opmerking nog: let erop bij het benoemen van je veldnamen dat daar geen spaties of punten in staan, anders worden ze niet herkend.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 11:42:29 door janvdwerke »
Jan van der Werke

Re: [Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/11, 12:54:44 »
Blij dat het werkt. Zelf had ik het ooknog nooit gedaan, hoewel ik het al wel een keer had kunnen gebruiken. Zal dit in het achterhoofd houden voor volgend jaar september om logins en oorspronkelijke wachtwoorden af te drukken voor het schoolnetwerk. Kunnen dan in de agenda's worden gekleefd.

Die handleiding van hierboven heb ik gemarkeerd, maar het is juist de pagina "standaardbrieven afdrukken", waarnaar verwezen wordt, die voor de koppeling met de database moet zorgen. Dat was de ontbrekende schakel in de vorige verhalen. En jammer genoeg is bewuste pagina in die Wiki nog niet aangemaakt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline wowo

  • Lid
Re: [Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/11, 13:18:48 »
Die handleiding van hierboven heb ik gemarkeerd, maar het is juist de pagina "standaardbrieven afdrukken", waarnaar verwezen wordt, die voor de koppeling met de database moet zorgen. Dat was de ontbrekende schakel in de vorige verhalen. En jammer genoeg is bewuste pagina in die Wiki nog niet aangemaakt.
In de Engelse Wiki heb ik het volgende gevonden.
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_User_Guides/Writer_Guide/Using_Mail_Merge
Zal ik vast wel eens nodig hebben.  ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: [Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/11, 14:12:02 »
Steengoede wiki, nu nog iemand die tijd heeft om dat te vertalen en op de Nederlandstalige te zetten. Ben zelf veel te druk met handleidingen maken voor het schoolplatform...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dave

  • Lid
Re: [Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/11, 17:04:24 »
Dan maar beter gelijk voor symphony nu OOo gaat eindigen  :evil:

Offline wowo

  • Lid
Re: [Opgelost] Adreslabels maken met OpenOffice.org
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/11, 17:51:31 »
Dan maar beter gelijk voor symphony nu OOo gaat eindigen  :evil:
Denk het niet OO wordt toch "gewoon" LibreOffice.....
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS