Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu  (gelezen 1332 keer)

Offline wimstolk

  • Lid
macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu
« Gepost op: 2017/03/22, 18:22:37 »
Ik had mijn laCie harde externe harde schijf op mijn linux xubuntu machine aangesloten om wat bestanden over te zetten. Dat lukte niet omdat de rechten alleen maar lezen was. Ik sloot de schijf weer aan op de macbook maar nu herkent het macbook de schijf niet mee. nog wel op de xubuntu pc. Dat is erg vervelend, ik gebruik hem vooral voor muziek streamen.
Ik heb een backup van 95% maar daar heb ik nu niets aan iets aan als ik de harde schijf niet kan benaderen.
Iemand enig idee??
ik ben maar een simpele gebruiker, dus graag een simpele oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/22, 18:31:20 door wimstolk »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/22, 18:39:32 »
Ontkoppelen in Thunar, door te klikken op uitwerpen, geeft dat verbetering?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/22, 18:51:21 »
In welk bestandsformaat is die harde schijf geformatteerd? Je kan dat zien in de uitkomst van het commando "lsblk -f". Als je die partitie gebruikt op een macbook gebruikt, dan zal het wellicht vfat zijn. Macbook kan het windows bestandssysteem, ntfs, enkel lezen, terwijl een specifiek voor apple geformatteerde partitie dan weer niet op je xubuntu te lezen zou zijn zonder extra drivers.

Toch eigenaardig dan dat je enkel leesrechten had: een vfat partitie wordt normaal aangekoppeld met alle rechten open voor de huidige gebruiker.

Misschien een probleem met de integriteit van het bestandssysteem? Wordt die harde schijf ooit eens gechecked? Kan veilig op je xubuntu box, maar je moet de schijf eerst ontkoppelen.

- Bepaal de "device naam" van je externe USB. Hiervoor kijk je best in de uitvoer van het commando "mount". De devicenaam staat in het begin van de lijn. Dan volgt de folder waar de schijf aangekoppeld is: dat zal iets zijn in de zin van /media/gebruikersnaam/label_van_de_schijf. Stel dat  je externe harde schijf /dev/sdc1 is.

sudo umount /dev/sdc1
sudo fsck -a /dev/sdc1
Het eerste commando ontkoppelt je harde schijf. Het tweede commando is equivalent in wat we onder windows hadden als:  "chkdsk /f a:"

swake

  • Gast
Re: macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/22, 19:10:35 »
Van Mac ken ik zoveel niet , maarmisschien is dit wel nuttige info.
https://www.appletips.nl/os-x-schijfbevoegdheden-herstellen-bij-problemen/

swake

  • Gast
Re: macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/22, 20:42:39 »
Zoals ik reeds vermeld heb , is Mac niet echt mijn domein . Maar het lijkt me een identiek probleem zoals in Windows als je een externe harde schijf hebt aangesloten op een andere PC of laptop ook al was het eentje met windows .
Men moet dan wel aangemeld zijn met een account met computerbeheerdersrechten , en terug de nodige gebruikersrechten overdragen aan de gebruiker . Hoe de beheerdersrechten gebruiken bij een Mac weet ik niet .

Offline wimstolk

  • Lid
Re: macbook air herkend usb schijf niet meer na lezen op xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/23, 16:53:28 »
Dank jullie allemaal voor je reacties
De disk is HFS journaled dus vfat  geformatteerd
Ik heb hem regelmatig met ehbo gechecked. Het nieuwe osx checked trouwens zelf standaard. inmiddels is de disk qwel te lezen op de mac maar ik kan er verder niets mee doen, anders dan bestanden naar een andere schijf  kopieren.

Als ik fsck op xubuntu pc gebruik krijg ik de volgende msg

wim@wim-desktop:~$ fsck -a /dev/sdb1
'fsck' uit util-linux 2.27.1
fsck.ext2: Toegang geweigerd tijdens openen van /dev/sdb1
U dient r/w-toegang tot het bestandssyteem te hebben, of root te zijn.
wim@wim-desktop:~$ fsck -a /dev/sdb2
'fsck' uit util-linux 2.27.1
/dev/sdb2 is aangekoppeld.



**WAARSCHUWING**!!!  Het bestandssysteem is aangekoppeld!
    Als u doorgaat **ZAL** dit tot **ZWARE** beschadigingen leiden.


Wilt u echt doorgaan<n>?

Doorgaan heb ik maar niet gedaan.
Als ik disk ehbo van apple gebruik dan krijg ik te zien dat er een sequence error is.
en als diskutil gebruik met verifyvolume geeft hij dit ook aan met daarbij underlying error: 8: exec format error
repair volume helpt niet.