Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10 [opgelost]  (gelezen 2727 keer)

Offline zaatlob

  • Lid
hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10 [opgelost]
« Gepost op: 2009/11/04, 13:34:34 »
Gister geprobeerd om van 9.04 naar 9.10 te upgraden.

Na opstarten bleef ubuntu in de prompt hangen.
Eerst verscheen er tekst, toen een bleek ubuntu scherm en vervolgens verscheen er weer tekst en schudde het scherm heen en weer. Uiteindelijk bleef het scherm in de prompt hangen.

Als ik in de veilige mode start krijg ik te zien:
 running dkms autoinstalation service kernel 2-6.27-15.gen
 FGLRX(8.543)....
   ..... FAIL!

aangezien ik de hardware report niet gegeneerd krijg heb ik maar in windows een schermprint gemaakt. Aangezien ie net te groot was heb ik hem maar in een album gezet.

deze is te vinden via:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LUF8RHP7

Zie dat ik de de processor ben vergeten uit te klappen
dit zijn 2 Intel(R) Core(TM)2 CPU    6400 @1.13 GHZ processoren

Iemand een suggestie hoe ik mijn ubuntu weer aan de praat krijg?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 19:02:44 door zaatlob »

zwaardmeester

  • Gast
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/04, 15:11:45 »
Ik vermoed dat de ATI videokaart-driver (FGLRX) de nieuwste versie van Ubuntu niet ondersteunt, en daarom een foutmelding geeft. Deze zal een update nodig hebben. Om het hele systeem weer aan de praat te krijgen kun je opstarten met de live-CD of na de foutmelding Ctrl-Alt-F1 drukken om naar een console te gaan.

Pas daarna het bestand /etc/X11/xorg.conf aan. Weet je hoe dit moet? Zo niet, zeg het gerust! De regel
Driver          "fglrx"moet veranderd worden in
Driver          "ati"om de driver FGLRX te veranderen in de open-source driver "ati". Om de Fglrx driver te herinstalleren of om ze compleet te verwijderen van het systeem, zie de engelstalige pagina's:
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI#Instructions%20for%20Ubuntu%209.04%20(Jaunty)

Voor de meeste toepassingen voldoet de open-source driver meer dan voldoende!

Offline zaatlob

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/04, 15:49:07 »
Ik heb geen driver "fglrx" zover ik kan zien.

De enige plek waar een driver staat is in:
Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
   Driver      "vesa"
EndSection

Moet ik deze wijzigen?

Offline zaatlob

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/04, 16:36:42 »
Denk dat ik de verkeerde xorg.conf probeerde aan te passen.

Ik heb de prompt voor mijn neus. Alt+ctl+f1 is volgens mij dan niet nodig.
 
Vervolgens probeer ik:sudo  sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
vraagt wachtwoord en vervolgens krijg ik de melding:
(gedit:3916) Gtk-warning**: connot open display

als ik vervolgens sudo edit /etc/X11/xorg.conf intyp krijg ik de volgende melding:
Warning: unknown mime-type for "/etx/X11/xorg.conf" --using "application/octet-stream"
Error: no "edit"mailcap rules found for type "applicotion/octet-stream"

 

Offline heir4c

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 23:34:43 »
In 9.10 is er geen xorg.conf.
Er is vanalles anders in 9.10. Ook grub is grub2 en dan zijn er nog andere veranderingen.
Waar alles nu staat zullen anderen je moeten uitleggen, heb me daar zelf nog niet inverdiept daar hier alles goed werkt met mijn grafische kaart.


Dus wat geduld.
Met vrienkelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 23:36:26 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rja

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/05, 01:05:26 »
Denk dat ik de verkeerde xorg.conf probeerde aan te passen.

Ik heb de prompt voor mijn neus. Alt+ctl+f1 is volgens mij dan niet nodig.
 
Vervolgens probeer ik:sudo  sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
vraagt wachtwoord en vervolgens krijg ik de melding:
(gedit:3916) Gtk-warning**: connot open display

als ik vervolgens sudo edit /etc/X11/xorg.conf intyp krijg ik de volgende melding:
Warning: unknown mime-type for "/etx/X11/xorg.conf" --using "application/octet-stream"
Error: no "edit"mailcap rules found for type "applicotion/octet-stream"
Voor dat gedit werkt zal toch X eerst moeten werken, wat een X applicatie is.

Geen idee, wat edit is.

Maar probeer het eens met : sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Ik zou persoonlijk, gewoon vi gebruiken, die moet je wel kennen natuurlijk.

Offline zaatlob

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/09, 21:36:36 »
Bedankt allemaal.
Heb het met laatste commando mijn xorg.conf kunnen aanpassen en nu doet ie het weer.

Nu nog mijn drivers goed zetten, zodat ik weer films op tv kan kijken maar met moet met de tips ook wel lukken.

Tof die snelle en goede hulp. Kunnen ze bij windows nog een puntje aan zuigen.

Offline Eddie

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/09, 23:16:21 »
Hallo Zaatlob,

Ik heb soortgelijke problemen gehad met de upgrade. Maar ik heb begrepen dat deze upgrade grub(1) blijft gebruiken en dat je daarna handmatig de omzetting naar grub2 moet doen. Of dat voordelen heeft weet ik niet. Misschien is het nodig voorafgaand aan een volgende upgrade. Ik deed vorige week 'repair grub' in het recovery mode menu en kwam er later achter dat er automatisch vanuit gegaan wordt dat grub2 geinstalleerd is. Die repair ging dus goed fout en ik kan me indenken dat dat bij een upgrade ook zo gaat.


M.vr.gr.
Eddie

Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/10, 12:55:05 »
Hallo,

ik heb een paar dagen terug Ubuntu 9.10 geinstalleert. Hij heeft het perfect gedaan, tot vannochtend. Ik zet mijn notebook aan maar dan moet hij ineens de CD-rom van Ubuntu hebben. Als ik deze erin doe kan ik alleen maar "Ubuntu proberen zonder te installeren". Als ik dezeoptie kies is hij vervolgends een kwartier bezig waarna hij gewoon weer opnieuw begint met opstarten (de notebook). Ook krijg ik geen venster meer te zien waarin ik kan kiezen of ik Ubuntu wil starten of Windows Vista, wat eerst wel het geval was. Kan iemand me helpen met dit probleem?
Ik baal er heel erg van en helemaal omdat hij het tot gister avond PERFECT heeft gedaan

Alvast heel erg bedankt!
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/10, 12:55:19 »
Zonder cd-rom blijfd hij hangen op dezelfde 2 schermen. Eerst een zwart scherm waarin komt te staan:

"BOOT from AHCI CD-ROM  :"

(na ongeveer 2 seconden komt er onder te staan: "GRUB loading"

hierna komt ik terug bij het eerste scherm wat je te zien krijgt (in grote letters SAMSUNG daaronder PRESS F2 FOR SETUP     PRESS F4 FOR DISCOVERY    en een laadblakje.

Hierna gaat hij weér terug naar het zwarte scherm.

Voorheen hoefde ik hem alleen maar aan te zetten, na ongeveer 10 seconden kiezen of ik Vista of Ubuntu wil starten en klaar. Ik snap er niks van ik heb ook niks verandert ofzo in het systeem.

Nogmaals bedankt
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Offline zaatlob

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/10, 13:01:45 »
Hallo Zaatlob,

Ik heb soortgelijke problemen gehad met de upgrade. Maar ik heb begrepen dat deze upgrade grub(1) blijft gebruiken en dat je daarna handmatig de omzetting naar grub2 moet doen. Of dat voordelen heeft weet ik niet. Misschien is het nodig voorafgaand aan een volgende upgrade. Ik deed vorige week 'repair grub' in het recovery mode menu en kwam er later achter dat er automatisch vanuit gegaan wordt dat grub2 geinstalleerd is. Die repair ging dus goed fout en ik kan me indenken dat dat bij een upgrade ook zo gaat.


M.vr.gr.
Eddie

Bedankt voor de waarschuwing. Zal voorlopig maar geen upgrades doen.


Offline rja

  • Lid
Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/10, 13:12:26 »
Hallo,

ik heb een paar dagen terug Ubuntu 9.10 geinstalleert. Hij heeft het perfect gedaan, tot vannochtend. Ik zet mijn notebook aan maar dan moet hij ineens de CD-rom van Ubuntu hebben. Als ik deze erin doe kan ik alleen maar "Ubuntu proberen zonder te installeren". Als ik dezeoptie kies is hij vervolgends een kwartier bezig waarna hij gewoon weer opnieuw begint met opstarten (de notebook). Ook krijg ik geen venster meer te zien waarin ik kan kiezen of ik Ubuntu wil starten of Windows Vista, wat eerst wel het geval was. Kan iemand me helpen met dit probleem?
Ik baal er heel erg van en helemaal omdat hij het tot gister avond PERFECT heeft gedaan

Alvast heel erg bedankt!

Open voor jouw probleem.

Een eigen onderwerp.

Kapen van een onderwerp, is niet echt netjes.

Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/10, 13:14:52 »

Hm, ik zie het zo iet eigenlijk maar oke. Ik snap heel goed wat je bedoelt en sorry ik heb al meerdere malen geplaatst maar niemand reageert terwijl dit toch hét Ubuntu forum is ofniet?
Vandaar dat ik niet verwacht had dat het zó erg zou zijn ;)
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/10, 13:24:49 »
Citaat
Hm, ik zie het zo iet eigenlijk maar oke. Ik snap heel goed wat je bedoelt en sorry ik heb al meerdere malen geplaatst maar niemand reageert terwijl dit toch hét Ubuntu forum is ofniet?
Vandaar dat ik niet verwacht had dat het zó erg zou zijn

Het is gewoon een kwestie van beleefdheid, als twee mensen in gesprek zijn ga je daar toch ook niet bijstaan en je moeien met hun gesprek?

Verder heb je gelijk, het is hier hét Ubuntu forum, waar iedereen moeite doet in in de mate van het mogelijke hulp te bieden, maar even wat geduld hebben kan nooit kwaad hé, er zijn er meer die hulp vragen en de helpers die iets over jouw probleem weten zijn niet altijd direct beschikbaar hoor?  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: hangen in prompt na upgrade naar ubuntu 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/10, 13:29:46 »
Citaat
Hm, ik zie het zo iet eigenlijk maar oke. Ik snap heel goed wat je bedoelt en sorry ik heb al meerdere malen geplaatst maar niemand reageert terwijl dit toch hét Ubuntu forum is ofniet?
Vandaar dat ik niet verwacht had dat het zó erg zou zijn

Het is gewoon een kwestie van beleefdheid, als twee mensen in gesprek zijn ga je daar toch ook niet bijstaan en je moeien met hun gesprek?

Verder heb je gelijk, het is hier hét Ubuntu forum, waar iedereen moeite doet in in de mate van het mogelijke hulp te bieden, maar even wat geduld hebben kan nooit kwaad hé, er zijn er meer die hulp vragen en de helpers die iets over jouw probleem weten zijn niet altijd direct beschikbaar hoor?  :)

Dat snap ik ook wel, maar ik moet echt mijn notebook hebben vandaar dat ik er zo'n haast bij heb. Maar nogmaals ikbegrijp je punt. Mjn excuses nogmaals en bedankt!
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB