Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox  (gelezen 661 keer)

Offline KeesL

  • Lid
Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Gepost op: 2021/03/30, 09:56:41 »
Vanwege een dual boot tussen Windows7 en Ubuntu 20.04 wil ik mijn mail en favorieten in Ubuntu voortzetten.
Inmddels heb ik begrepen dat je je profielen kunt kopieren. Dit heb ik gedaan echter is de versie anders geinstalleerd dus werkt dat niet.
Ook heb ik het adresboek geexporteerd alleen kan Ubuntu dat niet vinden omdat ik niet weet waar ik het daarvoor neer moet zetten.

Het liefst zou ik natuurlijk op een gemeenschappelijke partitie alle bestanden zetten die bij beide operatie systemen werken en aangepast worden.
Dit geld vooral ook voor de binnenkomende mail om die maar 1 keer te hoeven backuppen.

Als deze optie vrij gecompliceerd is ga ik voor een eenvoudig werkend systeem op Ubuntu.

Met andere woorden hoe krijg ik Thunderbirds adressenboek aan de praat, copieer ik een account?
Hoe zet ik Firefoxs favorieten over? 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/30, 10:40:25 »
Voor Thunderbird staan alle instellingen in een verborgen folder .thunderbird. Als je die doorlinkt naar de overeenkomstige folder onder Windows, dan zal Thunderbird in Linux dezelfde configuratie gebruiken als die in Windows.  Deed ik vroeger zo (met Mandrake ergens rond 2004  =D). Voor Firefox niet getest, maar ook hier kan je wellicht gans het profiel (onder ".mozilla" in Linux) overnemen. Anders kan je daar met de synchronisatie werken om beide Firefox instanties te synchronizeren, of enkel je bookmarks doorlinken ($HOME/.mozilla/firefox/#######.default-release-#############/places.sqlite)

Offline KeesL

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/30, 14:20:22 »
Gisteren heb ik zowel voor Thunderbird als Fire fox de *.default file vanuit windows gekopieerd en in de file profiles.ini de respectievelijk naam veranderd.
Echter zonder resultaat.
Volgens mij te wijten aan in een andere case door u gemaakte opmerking dat de versie van Thunderbird wel gelijk moet zijn.

Is het dan raadzaam in Windows een zelfde versie te installeren en het pad naar 1 gemeenschappelijke file te geven?
Vooral in Ubuntu vind ik dat lastig het pad te lokaliseren omdat je als gebruiker en niet beheerder geen toegang krijgt tot de root /.
In de informatie die ik op internet kan vinden staat dat je naar de profiel file moet gaan via drie hor strepen, help, probleemshouting, open map.
Hoe ondervang je als gewone gruiker, vanwege de veiligheid, de beheersrechten en kom je aan de weet hoe het pad loopt naar de informatie die Thunderbird en Firfox behoeven? Zit daar ook de accountinformatie instelling bij?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/30, 15:05:45 »
Als je kopieert, heb je twee verschillende profielen. Dat wil je niet.

Een mogelijk is inderdaad het profiel in Thunderbird of Firefox zelf te veranderen. Zelf vind ik echter symbolische links veel handiger. Je vervangt de configuratiefolder in linux door een symbolische link naar de betreffende folder in windows.

Voor Thunderbird moet dat zeker lukken, zelfs als het versienummer wat verschilt, en ik vermoed ook voor Firefox (maar opnieuw, dat heb ik zelf nooit getest).

Dat kan maar goed werken als de windows partitie automatisch tijdens de opstart wordt aangekoppeld, met volle toegangsrechten voor de gebruiker(s). Een vereiste hiervoor is dat de windowspartities steeds goed en volledig afgesloten worden als je Windows verlaat: in Windows moet je de "faststart" optie uitzetten, en steeds volledig afzetten (geen slaapstand).

Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/30, 16:56:10 »
Mocht je er nog niet uit komen. Hier nog een uitleg (zie afbeelding daar).
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108976.msg1057795#msg1057795
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesL

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/31, 12:06:46 »
Dank,

Link Partyrabbit doet me duizelen van de backups en copien.

De virtuele link van Vanadium spreekt me erg aan.

Echter hoe die link waar te definieren?

Wellicht kom ik er dan ook uit hoe te moeten gaan backuppen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/31, 12:51:30 »
Geen virtuele link, wel een symbolische link. Zal je meer gerichte zoekresultaten opleveren als je de juiste term gebruikt.

Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/31, 15:38:05 »
Dank,

Link Partyrabbit doet me duizelen van de backups en copien.

Valt wel mee hoor.
Kort gezegd komt het er op neer dat je de Thunderbird map backupt.
Daarvan niet alles terug hoeft te zetten.
En nog een map hernoemen of zo geloof ik en deze hernoeming verwerken in de config file.

Overigens is het niet een uitleg van partyrabbit  =D maar van de officiële ubuntu webpagina, dus als het te omslachtig is kun je dat misschien beter daar even doorgeven. Slechts opgeslagen omdat ik er zelf ook ooit mee bezig was.
https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/31, 15:42:48 »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesL

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/01, 11:45:47 »
Dank
Ja symbolische link ipv vituele ; tracht deze foute interpretatie van het werkelijke woordbeeld te boven te komen; tot dan er maar om lachen :)
Heb in Windows vroeger faststart op uw aanraden als eens uitgezet. Weet alleen niet hoe te controleren of Windows het ook doet.
Laat staan of het mounten op alle fronten steeds weer lukt  :)

Heb via de index link het kopieren van een profiel nog eens bekeken. Weet nu waar de profielen staan en ook dat je de verborgen mappen via het drie streepjes menu zichtbaar dient te maken.

De vraag is alleen waar ik hoe de symbolische link maak, met linkermuistoets eigenschappen van de .Thunderbird resp. .firefox mappen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Delen / hergebruik Thunderbird en Fire fox
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/01, 12:51:59 »
Zie hier hoe je een symbolische link maakt met bestandsbeheer.