Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] updater werkt niet in Debian  (gelezen 2825 keer)

[OPGELOST] updater werkt niet in Debian
« Gepost op: 2011/09/07, 08:31:04 »
L.S.

In Squeeze heb ik een melding dat er updates (39) beschikbaar zijn. Echter updatebeheer geeft niets te zien en slaat vast. Als ik rechtstreeks via het notification icon klik op 'Alle updates installeren', dan krijg ik een foutmelding met de vette tekst: 'Kan geen exclusieve blokkering verkrijgen'. Vervolgens heb ik via 'sudo apt-get update' het proberen te regelen, maar dat geeft ook geen resultaat. Het laatste stuk uit te tekst heb ik hieronder geplakt, wat misschien aanknopingspunten biedt wat er mis is? Ik weet nu niet hoe verder en internet biedt voor zover na te gaan ook geen bruikbare aanknopingspunten. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Voor de duidelijkheid: ik heb geen andere processen lopen (voor zover na te gaan).

Blijkt dat Synaptic Pakketbeheer ook niet meer werkt(?)

gegroet,
mrt

Geraakt http://download.virtualbox.org squeeze/non-free i386 Packages  
N: Ignoring file 'dropbox.list.save' in directory '/etc/apt/sources.list.d/' as it has an invalid filename extension
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?
root@mart-desktop:/home/mart#
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 20:23:42 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: updater werkt niet in Debian
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/07, 16:16:33 »
Er zijn verschillende mogelijkheden:

Of je voert het commando met te weinig rechten uit. (Gebruik je wel sudo?)
Of er loopt al een ander update/upgrade proces (Wacht tot die klaar is, of reboot)
Werkt het bovenstaande niet, dan kan het zijn dat het bestand /var/lib/dpkg/lock is blijven hangen.
Die zou je dan kunnen verwijderen.

Offline h2o

  • Lid
Re: updater werkt niet in Debian
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/07, 19:30:53 »
Of je voert het commando met te weinig rechten uit. (Gebruik je wel sudo?)
Hij draait met het root account, dus dat is het probleem in ieder geval niet. Kennelijk heeft hij problemen met de installatie van dropbox. Aangezien ik dat niet gebruik kan ik hem er niet mee helpen.

@Plotinus: Wat Johan al zegt, je kunt het een en ander handmatig verwijderen:
rm /var/lib/dpkg/lock &&  rm /var/cache/apt/archives/lockof:
Citaat
rm /var/lib/dpkg/lock
rm /var/cache/apt/archives/lock
Dan ruim je met één commando de blokkerende bestandjes op. Wel het root account gebruiken, anders met sudo voor de beide rm commando's.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: updater werkt niet in Debian
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/07, 20:23:14 »
Dank Johan en h2o. Uiteindelijk schoot het zaakje vanzelf 'los'. Na een paar uur wat anders doen, werd ineens 'Updatebeheer' actief, werden de updates zichtbaar en kon gewoon het proces gestart worden. Toch goed om te weten dat ik het blijkbaar ook kan forceren, al lijkt geduld hier wellicht hier toch het verstandigst.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.