Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lijst met geinstalleerde programma's  (gelezen 10921 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Lijst met geinstalleerde programma's
« Gepost op: 2008/12/10, 13:24:49 »
Is het mogelijk om op één of andere manier een lijst te trekken met alle geinstalleerde programma's?

Offline joop905

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/10, 14:06:11 »
installeren/verwijderen

Dan alleen "geinstalleerde toepassingen" weergeven.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/10, 14:14:05 »
Of via Systeem>Beheer>Synaptic. Dan  (Linksonder) 'Status'  en 'geinstalleerd' (in menu) kiezen voor de pakketten. (waar je ook kan kiezen voor de geinstalleerde verouderde pakketten.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Bazzer

  • Gast
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/10, 14:55:55 »
Misschien niet helemaal wat je vroeg maar configuratiecentrum vind ik ook heel handig
zie bijlage.

[verwijderd door de beheerder]

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/10, 17:20:01 »
Is het mogelijk om op één of andere manier een lijst te trekken met alle geinstalleerde programma's?
Open een terminalvenster en typ: dpkg -l > software
Hiermee krijg je een tekstbestand 'software' in /home.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/10, 20:03:30 »
Is het mogelijk om op één of andere manier een lijst te trekken met alle geinstalleerde programma's?
Open een terminalvenster en typ: dpkg -l > software
Hiermee krijg je een tekstbestand 'software' in /home.

Dat lijkt er al op waaraan ik had gedacht. Maar kan ik die nu ook nog filteren om een keuze te maken welke programma's en paketten ik zelf na een install geinstalleerd heb?
De bedoeling is om na een verse instal op een gemakkelijke manier alle programma's snel terug te zetten.

Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/10, 20:12:10 »
Dan moet ge eens in Synaptic gaan naar "bestand" en kiezen voor "Maak een script dat de pakketten downloadt". Ik heb het nog nooit getest, maar is het zoiets dat ge wilt?

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/10, 20:29:35 »
Dan moet ge eens in Synaptic gaan naar "bestand" en kiezen voor "Maak een script dat de pakketten downloadt". Ik heb het nog nooit getest, maar is het zoiets dat ge wilt?

Dit is inderdaad een mooie manier om te filteren. Maar als ik dat bestand maak, dan staat daar enkel " #!/bin/sh " in. of doe ik iets verkeerd?

Offline jusgje

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/11, 15:21:09 »
in xfce heb je een mooi programma: appfinder. hier kan je al je programma's mee vinden. ook te installeren onder ubuntu, erg handig!

Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/12, 02:24:59 »
Dat wat jij zoekt doe je alsvolgt.

Open terminal en copy deze regel erin:
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerdepakketten
werkt deze opdracht niet dan doe je deze:
sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n”;}’ > geinstalleerdepakketten
Zo nu heb je in jouw map een bestandje staan met de naam "geinstalleerdepakketten" die je nog ff kan bekijken en hierin staan alle proggies die je op dit moment geinstalleerd hebt.

Wanneer je later opnieuw al deze proggies wilt installeren gebruik je dit bestandje met de opdracht.

Eerst updaten natuurlijk:
sudo aptitude update
en nu met dit bestandje alles installeren:
cat geinstalleerdepakketten | xargs sudo aptitude install
Klaar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/12, 12:45:29 »
Dat wat jij zoekt doe je alsvolgt.

Open terminal en copy deze regel erin:
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerdepakketten
werkt deze opdracht niet dan doe je deze:
sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n”;}’ > geinstalleerdepakketten
Zo nu heb je in jouw map een bestandje staan met de naam "geinstalleerdepakketten" die je nog ff kan bekijken en hierin staan alle proggies die je op dit moment geinstalleerd hebt.

Wanneer je later opnieuw al deze proggies wilt installeren gebruik je dit bestandje met de opdracht.

Eerst updaten natuurlijk:
sudo aptitude update
en nu met dit bestandje alles installeren:
cat geinstalleerdepakketten | xargs sudo aptitude install
Klaar.

Dit begint er al op te lijken waar ik naar aan het zoeken was. Dus ik veronderstel dat ook de bijhorende paketten van de programmas mee geinstalleerd worden. Hoe zit het nu als je een programma verwijdert? Verwijderen dan ook de bijhorende paketten dan ook? Of blijven deze staan? Want dat maakt dan ook dat ik op deze manier overbodige paketten terug installeer.
Het is mischien wel veel gevraagd, maar kan er ook een lijst getrokken worden met prgramma's en de daaraan gerelateerde paketten? (zoals een boom structuur)

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/12, 13:29:05 »
Over je laatste vraag, dat weet ik niet echt maar ik weet wel dat je overbodige pakketten heel makkelijk kan verwijderen met gtkOrphan, te vinden in Synaptic.
Dit stukje software zoekt naar alle paketten die zich wel op je computer bevinden maar die niet nodig zijn en verwijdert deze. Misschien kan je gtkOrphan draaien voor je zo'n lijst maakt? Dan zitten er zeker geen overbodige pakketten in je lijst.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/12, 15:48:49 »
Citaat
Hoe zit het nu als je een programma verwijdert?
Vrij simpel he ?

ff opnieuw met die opdracht een nieuw lijstje maken.  O0

Citaat
Het is mischien wel veel gevraagd, maar kan er ook een lijst getrokken worden met prgramma's en de daaraan gerelateerde paketten? (zoals een boom structuur)
En wat zou de meerwaarde hiervan moeten zijn ??
Puur om je nieuwsgierigheid te bevredigen ?

Indien je in Terminal met "aptitude" alles opnieuw installeerd zullen ook alle dependencies weer geinstalleerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 15:52:12 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/13, 16:37:49 »
Citaat
Hoe zit het nu als je een programma verwijdert?
Vrij simpel he ?

ff opnieuw met die opdracht een nieuw lijstje maken.  O0

Citaat
Het is mischien wel veel gevraagd, maar kan er ook een lijst getrokken worden met prgramma's en de daaraan gerelateerde paketten? (zoals een boom structuur)
En wat zou de meerwaarde hiervan moeten zijn ??
Puur om je nieuwsgierigheid te bevredigen ?

Indien je in Terminal met "aptitude" alles opnieuw installeerd zullen ook alle dependencies weer geinstalleerd worden.

Nee niet echt. ik wil enkel vermijden dat ik ook een berg paketten terug ga installeren die nu (waarschijnlijk) nog op mijn pc rond zwerven en niet meer nodig zijn. Als ik dan alles terug zet staan die er dan ook weer op, en dat is ook niet de bedoeling.

Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/13, 16:49:31 »
Wanneer je netjes alles uninstalleerd cq verwijdert in Ubuntu, op de manier zoals het hoort zal er niets achterblijven wat niet nodig is.

((de uitzondering daargelaten, maar dit zijn dan dependencie's))

En zodra je het txt bestandje gebruikt voor herinstallatie zullen alleen je actuele pakketten geinstalleerd worden en niet de dependencies die mee geinstalleerd werden de vorige keer met die andere pakketten.

Ubuntu-Debian is heeft het meest geavanceerde pakket installatie systeem van alle Linux flavours.

Dus maak je geen zorgen....  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/13, 19:06:30 »
Nee niet echt. ik wil enkel vermijden dat ik ook een berg paketten terug ga installeren die nu (waarschijnlijk) nog op mijn pc rond zwerven en niet meer nodig zijn. Als ik dan alles terug zet staan die er dan ook weer op, en dat is ook niet de bedoeling.
Als er nog bestanden (packages) op je computer rondzwerven kan je die toch gewoon uitschakelen met GtkOrphan? Dat is makkelijk en is bij mij nog nooit misgelopen. Als je met GtkOrphan dan die packages verwijderd en daarna een lijst maakt, heb je dit probleem zeker niet.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/14, 12:48:30 »
Als je alles altijd met aptitude installeert en eraf haalt, en niet met apt-get, heb je geen weeskinderen meer.
Maar natuurlijk helpt dit de originele vrager niet, en dan is een deborphan zeker de oplossing om alles op te kuisen, en dan het lijstje aan te maken.

Ik herinner mij trouwens een post waarbij je die paketten ook onmiddellijk op een DVD kan branden (je persoonlijke installatie-cd ahw), dat bespaart je een hoop tijd en bandbreedte later.


Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/14, 17:04:33 »
Als je alles altijd met aptitude installeert en eraf haalt, en niet met apt-get, heb je geen weeskinderen meer.
Maar natuurlijk helpt dit de originele vrager niet, en dan is een deborphan zeker de oplossing om alles op te kuisen, en dan het lijstje aan te maken.

Ik herinner mij trouwens een post waarbij je die paketten ook onmiddellijk op een DVD kan branden (je persoonlijke installatie-cd ahw), dat bespaart je een hoop tijd en bandbreedte later.

Waarom zou ik hier niets aan hebben. Die zogenaamde weeskinderen waar je het over had, die bedoelde ik net. Als die op nog op de PC staan, en ik trek een lijst, dan zitten die daar ook in, en worden die zonder pardon ook terug op gezet. dus op de nieuwe installatie ook weer die weeskindertjes.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/15, 11:56:59 »
Omdat de vrager misschien niet altijd aptitude heeft gebruikt, en ik vijgen na pasen aan het prediken ben in dat geval?

Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/15, 12:21:52 »
 =D  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/15, 12:42:07 »
Omdat de vrager misschien niet altijd aptitude heeft gebruikt, en ik vijgen na pasen aan het prediken ben in dat geval?

Tot nu toe 80% geinstalleerd via instaleren/verwijderen en synaptic, en de rest via pakketinstalatie na het downloaden van .deb bestanden. Maar of dit gebaseerd is op het aptitude commando weet ik niet :(
« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 12:44:38 door Bitbuntu »

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/15, 12:51:49 »
Synaptic gebruikt nog steeds apt-get I believe.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/15, 12:56:19 »
Synaptic gebruikt nog steeds apt-get I believe.

Aha, kijk we leren weer iets bij :) Dus is het beter aan te raden enkel via installere/verwijderen en via de terminat te installeren?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Re: Lijst met geinstalleerde programma's
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/15, 13:14:49 »
Ik zou zeggen van wel.
Maar ik wil zeker geen afbreuk doen aan alles wat GUI-based is.

Of nog, om het op de meest geeky manier mogelijk te zeggen: Welcome to the dark side of the force.

Tussen (), ik ken dus iemand die absoluut niet IT minded was, maar die nu reeds meer dan 6 maanden enkel Ubuntu gebruikt zonder noemenswaardige problemen. -> Het kan  ;)