Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Support Ubuntu NL/eventueel op te richten rechtspersoon/stichting  (gelezen 41837 keer)

Offline chaos7

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #50 Gepost op: 2008/12/07, 09:11:49 »

een stichting of vereniging wil ik mij niet over uitlaten, ik heb daar te weinig verstand van. dat 1 van de 2 er moet komen is denk ik wel duidelijk.
belangrijker is denk ik  ook dat de community hier achter staat
dan denk ik dat er niets anders rest dan de voor en nadelen van een vereniging en een stichting op papier te zetten en daar de mensen van dit forum over te laten beslissen.
neem dan gelijk de voor en nadelen mee over hoe het financiele geregeld zou moeten worden.
lidmaatschapsgeld of donaties.
is erg democraties en transparant lijkt mij
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Double12

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #51 Gepost op: 2008/12/07, 13:28:11 »
Op zich past een vereniging mooi bij een community. Maar mij lijkt in dit geval een stichting meer op zijn plaats. Om de volgende reden: leden op het forum hoeven niet per se ook lid van de vereniging te zijn en contributie willen betalen. Het lijkt me dus beter de rechtspersoon een soort los te koppelen van de community: de leden op het forum zijn gewoon community-leden, en de stichting is gewoon de stichting. Leden van de community die willen bijdragen, maken hun bijdrage over naar de stichting.

Wat nu even de vraag wordt: in hoeverre zal het bestuur van de stichting overeen komen met de huidige leiding van Ubuntu-NL? Het kan namelijk best zijn dat leden die nu niet in de leiding van Ubuntu-NL zitten, juist wel in het bestuur van de stichting komen omdat zij meer tijd of stichtingservaring hebben.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #52 Gepost op: 2008/12/07, 13:42:13 »
Voor een bijdrage, contributie, lidgeld (of hoe je het ook mag noemen) te vragen van forumleden ben ik op tegen. Hier zijn veel mensen die andere helpen, en dan zouden ze er ook nog voor moeten betalen? Wij mogen blij zijn dat we door deze jongens geholpen worden. En dat vind ik persoonlijk al een heel grote bijdrage aan de comunity. Als het forum zelfbedruipend is zou ik het dan ook zo laten. Want mensen die op weg geholpen worden gaan op hun beurt ook ander weer helpen.
Voor het organiseren van releases is dat iets anders. Dit kost (veel) geld, en brengt veel aansprakelijkheid mee. (mensen die ook releases heben georganiseerd weten dat ook wel) Als alle bezoekers tevreden zijn over een release kunnen zij daar ter plekke nog altijd een financiele steun bijdragen.

Offline Cami

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #53 Gepost op: 2008/12/07, 13:55:20 »
ik ben dus voor een donatie.
Dan moet het dus een stichting worden .........

Even voor de duidelijkheid, omdat ik het idee heb dat hier wat spraakverwarring ontstaat.

Bij een vereniging kan je lid worden en betaal je lidmaatschapsgeld.
Bij een stichting wordt je donateur en betaal je een donatie. Dit is een vastgesteld bedrag dat periodiek moet worden betaald om donateur te kunnen blijven zijn. Zie dit als het lidmaatschap van een vereniging alleen dan met andere rechten en plichten.

Daarnaast kan je donaties doen aan verenigingen, stichtingen, personen, etc. Dit is meestal een vrijwillige bijdrage. Het is echter wel heel wat anders dan het zijn van een donateur aan een stichting.

Ik ben bijvoorbeeld donateur van de Stichting Karate Nederland. Dit geeft mij het recht om opleidingen bij ze te volgen, examens te doen, etc. Tevens ben ik als leraar via de stichting verzekerd. Je zou dezelfde stichting een donatie kunnen doen zonder dat je als donateur 'lid' bent van de stichting.

Ik hoop dat ik de termen een beetje heb kunnen verduidelijken.


Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #54 Gepost op: 2008/12/07, 14:09:55 »
als topic starter voel ik toch een bepaalde verantwoordelijk over het verloop van dit topic,en stel bij deze vast dat een reactie v/d leiding van Ubuntu-NL gewenst is
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #55 Gepost op: 2008/12/07, 14:21:27 »
Dit is niet als flame bedoeld, maar een aantal voormalige teamleden zouden zich hiermee bezig houden, maar dat is nooit echt van de grond gekomen. De bedoeling was om de voor- en nadelen en de consequenties van de verschillende mogelijkheden op een rij te zetten, zodat we kunnen kiezen wat het beste in onze situatie past. Zo'n overzicht is er nooit gekomen.

We zijn er dus eerder ook al mee bezig geweest, maar het is toch ingewikkelder dan het lijkt.
En je wil natuurlijk wel een goede keuze maken en alles goed regelen.

Quatroking

  • Gast
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #56 Gepost op: 2008/12/07, 14:23:57 »
over alle geld zaken, laat het lekker in de geest van Ubuntu, en laat mensen zelf kiezen of ze willen geven of niet.

Offline Double12

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #57 Gepost op: 2008/12/07, 15:02:58 »
Dit is niet als flame bedoeld, maar een aantal voormalige teamleden zouden zich hiermee bezig houden, maar dat is nooit echt van de grond gekomen. De bedoeling was om de voor- en nadelen en de consequenties van de verschillende mogelijkheden op een rij te zetten, zodat we kunnen kiezen wat het beste in onze situatie past. Zo'n overzicht is er nooit gekomen.

We zijn er dus eerder ook al mee bezig geweest, maar het is toch ingewikkelder dan het lijkt.
En je wil natuurlijk wel een goede keuze maken en alles goed regelen.

Wie zouden dit onderzoeken? leoquant en Pjotr?

Alle huidige teamleden die zich in dit topic hebben laten horen waren voor rechtspersoonlijkheid van Ubuntu-NL. Misschien verschilt alleen het gevoel van urgentie ervoor.
De wil om Ubuntu-NL rechtspersoonlijkheid te verschaffen is er dus waarschijnlijk wel.
Het is nu dus een zaak van uitzoeken hoe de rechtspersoonlijkheid het beste kan worden vormgegeven (vereniging of stichting, alleen voor release parties of voor alle activiteiten, etc.) en hoe het kan worden uitgevoerd (notaris vinden, bestuur vinden).

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #58 Gepost op: 2008/12/07, 15:08:54 »
Nieuw werkgroepje misschien? We zijn nu toch bezig.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #59 Gepost op: 2008/12/07, 16:00:06 »
Hoe en wat het ook mag worden, iemand die geen lid of donatuer is, moet ten aller tijde toch ondersteuning van ons krijgen.
Misschien is het wel het beste, om een non-profit-stichting in het leven te roepen, die als enig doel heeft, het promoten van Ubuntu.
Een stichting die dus los staat van de website, het forum en de wiki.
Een releaseparty valt dan onder de promotie, de stichting kan en mag gebruik maken van de kennis, de website, de wiki en het forum, evenals de leden.
Op deze manier hoeft de stichting maar uit 2 of 3 mensen te bestaan, hetgeen lekker overzichtelijk is.

+1 Waarbij aangemerkt dat kosten die gemaakt moeten worden om de website e.d. in de lucht te houden ook zouden kunnen vallen onder het promoten van Ubuntu.

Citaat
Voor evenementen en werkzaamheden kan dan de hulp worden ingeroepen van de gemeenschap.

Ik zou het liever nog andersom zien, voor evenementen en werkzaamheden kan de gemeenschap de hulp van de stichting inroepen voor financieën, verzekeringen enz. Laat de gemeenschap initiatieven nemen, en de stichting kan als deze onder de doelstelling van het promoten van Ubuntu vallen ondersteunen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/07, 16:06:16 door tommie74 »

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #60 Gepost op: 2008/12/07, 19:46:22 »

Alle huidige teamleden die zich in dit topic hebben laten horen waren voor rechtspersoonlijkheid van Ubuntu-NL. Misschien verschilt alleen het gevoel van urgentie ervoor.
De wil om Ubuntu-NL rechtspersoonlijkheid te verschaffen is er dus waarschijnlijk wel.
Het is nu dus een zaak van uitzoeken hoe de rechtspersoonlijkheid het beste kan worden vormgegeven (vereniging of stichting, alleen voor release parties of voor alle activiteiten, etc.) en hoe het kan worden uitgevoerd (notaris vinden, bestuur vinden).

Het verschil in gevoel van urgentie verschilde en, vermoedelijk verschilt, nogal. Gevolg daarvan was dat er gewoon niks gebeurde. Dat was jammer en onverstandig.
Maar we hebben gelukkig  nog even voor de volgende grote releaseparty gehouden wordt.
Leoquant zal vermoedelijk graag zijn ingewonnen info met het huidige team delen. Dat scheelt weer werk.
Er moet een groepje zijn dat deze taak op zich kan/wil nemen.
Een groep van mensen met voldoende kennis en affiniteit mbt dit onderwerp.
Betekent wel dat er hard gewerkt moet worden. Wil je een goede party hebben dan staat en valt die met geld, fondsenwerving, vrijwilligers en een pr waar je U tegen zegt.

Het moet gewoon NU! gebeuren.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #61 Gepost op: 2008/12/07, 20:17:20 »
Dan komen we toch weer uit bij de vraag: Wie willen er in het werkgroepje zitten om dit voor te bereiden?

In dit draadje zijn al heel wat suggesties en aandachtspunten naar voren gekomen en als we nog langer doorgaan komen we volgens mij uit bij een herhaling van zetten.

Wie o wie?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #62 Gepost op: 2008/12/07, 20:22:08 »
Dan komen we toch weer uit bij de vraag: Wie willen er in het werkgroepje zitten om dit voor te bereiden?

In dit draadje zijn al heel wat suggesties en aandachtspunten naar voren gekomen en als we nog langer doorgaan komen we volgens mij uit bij een herhaling van zetten.

Wie o wie?

mag deze uitdaging niet aan me voorbij laten gaan,bij deze ik dus

edit:affiniteit&kennis heb een aantal jaren het een en ander betekent in een sponsor commisie of dit voldoet aan de profielschets.....?   maarja eentje moet als eerste het balletje laten rollen  XD
« Laatst bewerkt op: 2008/12/07, 21:03:06 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Double12

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #63 Gepost op: 2008/12/07, 21:08:20 »
Ik doe ook mee. Ik heb een aantal ideeën (die ik eigenlijk al in dit topic heb neergezet).
Hoe gaan we dingen bespreken in het werkgroepje?

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #64 Gepost op: 2008/12/07, 21:12:17 »
Okidoki, ik schuif bij deze ook aan in het groepje, zij het met een vraagje richting Ubuntu-NL:

Is het akkoord als wij dit gaan uitzoeken en hier over een adviesje uitbrengen?

Communicatie kan op verschillende manieren (e-mail, IRC, IM), mij maakt het niet veel uit, zij het dat ik er pas echt tijd voor heb na volgende week zaterdag.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #65 Gepost op: 2008/12/07, 21:54:20 »
zij het met een vraagje richting Ubuntu-NL:
Dat is humor Jan, want die bestaat dus niet :lol:
Je zult de vraag moeten voorleggen aan Dennis, Sebastiaan of .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #66 Gepost op: 2008/12/07, 21:57:24 »


Communicatie kan op verschillende manieren (e-mail, IRC, IM), mij maakt het niet veel uit, zij het dat ik er pas echt tijd voor heb na volgende week zaterdag.

Volgens mij is er een fijn kanaal voor vergaderingen en wel #ubuntu-nl-meeting
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #67 Gepost op: 2008/12/07, 21:58:18 »
zij het met een vraagje richting Ubuntu-NL:
Dat is humor Jan, want die bestaat dus niet :lol:
Je zult de vraag moeten voorleggen aan Dennis, Sebastiaan of .........

Ubuntu-Nl leiding bestaat niet? dan lijkt me dit een kansloze missie of moeten we nu bij het overkoepelende orgaan om bevestiging vragen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Double12

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #68 Gepost op: 2008/12/07, 22:02:13 »
ik wil daar ook wel aan meehelpen, zij het dat ik geen ervaring met dat soort zaken heb. dus of jullie wat aan me hebben?
Het gaat niet alleen om weten hoe je een vereniging of stichting opricht. Het gaat er ook om hoe we die vereniging/stichting vormgeven: valt die samen met Ubuntu-NL als community, of is het een soort fonds dat Ubuntu-NL af en toe van geld verschaft en aansprakelijkheid overneemt?
We kunnen trouwens dit alvast even lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_(rechtspersoon)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting

@Drummies: Ubuntu-NL leiding bestaat wel, maar "Ubuntu-NL" is qua rechtspersoon niks, het is maar een verzameling personen.

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #69 Gepost op: 2008/12/07, 22:23:41 »

Het gaat niet alleen om weten hoe je een vereniging of stichting opricht. Het gaat er ook om hoe we die vereniging/stichting vormgeven: valt die samen met Ubuntu-NL als community, of is het een soort fonds dat Ubuntu-NL af en toe van geld verschaft en aansprakelijkheid overneemt?
We kunnen trouwens dit alvast even lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_(rechtspersoon)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting


Nah Bitte, gucken Sie doch auch mal hier. Hier hat man das Wiel schon ausgefunden: http://verein.ubuntu-de.org/
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #70 Gepost op: 2008/12/07, 22:36:58 »

Nah Bitte, gucken Sie doch auch mal hier. Hier hat man das Wiel schon ausgefunden: http://verein.ubuntu-de.org/

gute nacht freunden, ubuntu Deutschland heeft dat keurig voorelkaar,bestaat er geen internationaal samenwerkings verband (doet een beetje zeer, maar daar kunnen we nog een boel van leren =D)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline eendje

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #71 Gepost op: 2008/12/07, 22:42:58 »
Misschien dit onderwerp op de agenda zetten voor aankomende zaterdag? Kunnen meteen de werkgroep o.i.d. vaststellen/benoemen. Tis maar een idee.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #72 Gepost op: 2008/12/07, 22:47:18 »
Misschien dit onderwerp op de agenda zetten voor aankomende zaterdag? Kunnen meteen de werkgroep o.i.d. vaststellen/benoemen. Tis maar een idee.

prima idee,maar het is nog wachten op een akkoord,voor mij geheel onduidelijk wie of wat daarvoor bevoegd is
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline eendje

  • Lid
Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #73 Gepost op: 2008/12/07, 23:04:48 »
Misschien dit onderwerp op de agenda zetten voor aankomende zaterdag? Kunnen meteen de werkgroep o.i.d. vaststellen/benoemen. Tis maar een idee.

prima idee,maar het is nog wachten op een akkoord,voor mij geheel onduidelijk wie of wat daarvoor bevoegd is

Kunnen we dat daar ook niet bespreken?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Support Ubuntu.nl
« Reactie #74 Gepost op: 2008/12/07, 23:25:23 »

Nah Bitte, gucken Sie doch auch mal hier. Hier hat man das Wiel schon ausgefunden: http://verein.ubuntu-de.org/

gute nacht freunden, ubuntu Deutschland heeft dat keurig voorelkaar,bestaat er geen internationaal samenwerkings verband (doet een beetje zeer, maar daar kunnen we nog een boel van leren =D)
Tja, dat zou Jono Bacon moeten weten, the big community manager
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?