Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"  (gelezen 8929 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #25 Gepost op: 2014/12/14, 16:01:14 »
Het kan een paar uur duren maar dan is het lek gevonden in Linux en word het wereldwijd gedicht middels een update.
Dus nog voordat een gros computers besmet raakt is het probleem al verholpen.
Welk lek? Welke update?
Volgens het artikel is is het niet de opzet om een gros computers te besmetten, in tegendeel is juist de bedoeling zo min mogelijk computers te besmetten om ontdekking te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/14, 20:23:11 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #26 Gepost op: 2014/12/14, 16:58:43 »
Het kan een paar uur duren maar dan is het lek gevonden in Linux en word het wereldwijd gedicht middels een update.
Dus nog voordat een gros computers besmet raakt is het probleem al verholpen.
Welk lek? Welke update?
Volgens het artikel is is het niet de opzet om een gros computers te besmetten, in tegendeel is juist de bedoeling zo min mogelijk computer te besmetten om ontdekking te voorkomen.

ALS er een LEK is dan KOMT er een Update....... !!

In Linux wel te verstaan.

Van de software die je IN Linux installeerd moet je nog maar afwachten hoe snel, wanneer, en of het ooit gedicht word.

Duidelijker zo voor jouw ?

Zoniet zeg het maar dan probeer ik het nog op een andere manier uit te leggen, indien er behoefte aan is natuurlijk...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #27 Gepost op: 2014/12/14, 17:28:34 »
ALS er een LEK is dan KOMT er een Update....... !!
Probleem is niet zozeer het lek dat het mogelijk heeft gemaakt deze malware te installeren maar dat de aanwezigheid van deze (stealth) malware vervolgens niet eenvoudig kan worden opgemerkt.
En nogmaals als je zo bang bent installeer dan een AV programma, maar neem dan wel de beste die er bestaat ESET NOD32
En nogmaals ik ben er niet zo bang voor maar op  virustotal kan je nagaan welke scanners deze malware nu kunnen detecteren, zo ook de open source scanner Clamav.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 07:17:04 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #28 Gepost op: 2014/12/14, 17:33:26 »
@Frederik: Eh, beetje appels en peren, nietwaar? Gandyman had het over ESET voor Linux. Jou pagina laat een test voor Windows 8 zien.

Laat ik enig cynisme maar achterwege laten bij dergelijke reacties, ik verwijs je dan graag door naar de link van testcees op pagina twee en verder zeg ik er niks meer over.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #29 Gepost op: 2014/12/27, 16:04:03 »
Meer spionage malware:
Hack me, please
Is de burger geen terrorist, dan is het te hopen dat hij geen malware van de politie op zijn computer krijgt. Als het aan het kabinet ligt, mag de politie straks namelijk op afstand computers binnendringen, bijvoorbeeld om een internettap in de vorm van malware te installeren.

In het openingsartikel van de laatste Computer!Totaal staat dat de overheid hiervoor FinFisher software heeft (licentiekosten 2,7 miljoen euro). Wikipedia zegt hierover:
FinSpy is een professioneel Trojaans paard dat gebruikt wordt om doelwitten te observeren die regelmatig reizen en om hun communicatie te encrypteren. Het paard werkt op alle grote besturingssystemen en wordt door de veertig meest gebruikte virusscanners niet herkend. Alle communicatie kan actueel worden afgeluisterd.
* Supports Windows, MacOS and Linux

Wikileaks bevat een enkele exemplaren van de FinFisher software waaronder FinFisher Relay. Niet alleen bevat de bestandnaam het woord "Debian", de eerste regel is '#!/bin/bash' en het ziet er uit als software voor Linux. :(

Mijn virusscanner ziet de FinFisher Relay software van Wikileaks (gelukkig) als malware maar dat is geen garantie dat alle FinFisher versies worden herkend. In het Computer!Totaal artikel wordt verwezen naar https://resistsurveillance.org/. Deze site heeft een tool met de naam Detekt die (mogelijk?!) FinFisher software kan detecteren als aanvulling op een virusscanner. Hoewel het open source is vind ik geen Linux versie van deze tool.

Brave burgers hebben voor de politie niets te verbergen dus dit is wederom geen malware waar ik me als “gemiddelde Windows Linux desktopgebruiker” zorgen over maak. En (nogmaals) een “licentiebetalende gebruiker” wil de spionagemalware zo beperkt als mogelijk inzetten (?) om detectie te voorkomen (dus niet op mijn linux systeem).
« Laatst bewerkt op: 2014/12/27, 16:08:32 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #30 Gepost op: 2014/12/27, 20:17:54 »
Dus als je een kleiner systeem gebruikt is er niks aan de hand. Mooi, dan doe je dat toch? ;)

"Hoewel het open source is vind ik geen Linux versie van deze tool."

Dan compileer je de broncode.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/27, 20:19:30 door Vistaus »

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #31 Gepost op: 2014/12/28, 13:16:32 »
Brave burgers hebben voor de politie niets te verbergen

Ooit was het zo dat men bij brave burgers niets te zoeken had, want ze zijn braaf.
Ooit was het zo dat pas iets bij brave burgers gezocht ging worden bij duidelijke signalen dat die niet zo braaf leek.
"Niets te verbergen", zo'n onzin argument.
Als ik dan toch niets te verbergen heb is er niets te vinden en hoeft er ook niet gezocht te worden.
Als je zegt dat je daar tegen bent roept men al snel "paranoide". Maar diegene die iedereen als verdachte behandeld door alles te willen bespioneren, die is paranoide.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #32 Gepost op: 2014/12/28, 13:19:49 »
Dit topic roept bij mij nog wel een vraag op.
Is het aan te raden om af en toe eens op virussen te scannen? Of ga je dan juist onheil op je afroepen?

Onheil? Zouden er afspraken lopen met os-, virusscanner- en softwareproducenten?
Het zou natuurlijk simpel zijn. Alle computers bewust een backdoor geven, en alle waar je niet in wilt/hoeft weer dicht gooien met een update.
Zo zou je kunnen regelen dat er wel backdoors zijn in pc's van landen waar je op dat moment mee in onmin leeft. Best een voor de hand liggende optie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #33 Gepost op: 2014/12/28, 13:28:48 »
Brave burgers hebben niets te verbergen.Nee,dat kan wel zijn,maar als iemand in eens op de vroege ochtend zo maar je voordeur in trapt en gaat rond snuffelen in je huis kan ik dat toch niet erg waarderen,zachtjes gezegd..Dan trap ik toch ook die gast de straat op en verder..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #34 Gepost op: 2014/12/28, 15:03:48 »
Is het aan te raden om af en toe eens op virussen te scannen? Of ga je dan juist onheil op je afroepen?
Computer(s) af en toe controleren op ongewenste software klinkt niet verkeerd hoewel (op een gemiddelde Ubuntu computer) de kans groot is niets kwaadaardigs te vinden en het dan ogenschijnlijk niets oplevert.

Daarnaast zijn niet alle virusscanners (vaak gesloten software) even betrouwbaar en kunnen in bepaalde situaties de computer juist onveiliger maken (Onderzoeker: virusscanner maakt computer kwetsbaarder).

Ubuntu softwarecentrum bevat ClamAV (Clamtk), een vrij te gebruiken opensource scanner die weinig systeemcapaciteit kost.
Zouden er afspraken lopen met os-, virusscanner- en softwareproducenten?
Jazeker, bijvoorbeeld om vertrouwelijk informatie over beveiliging van software uit te wisselen, waarschijnlijk niet over het stiekem inbouwen van backdoors.

Of er afspraken zijn over het (niet) detecteren van spionagesoftware? Gezien de hoge licentiekosten (belastinggeld) is het teleurstellend als een eenvoudig antiviruspakket (of Ubuntu gebruiken) voldoende is om de politie te slim af te zijn.
Wel heeft de politie bij Gamma geklaagd dat antiviruspakket AVG FinSpy detecteert.

Klik links bovenin op Documentatie

JohPoe

  • Gast
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #35 Gepost op: 2014/12/28, 15:54:43 »
Als automobilist ben ik er zeker van dat ik het afgelopen jaar tenminste 1x per week gecontroleerd ben of ik mij wel aan de toegestane snelheid heb gehouden. Dat is heel normaal geworden.
Ik heb het vermoeden dat je gedrag op internet tenminste 1x per jaar gecontroleerd gaat worden en als er twijfels zijn zal een nader onderzoek het gevolg kunnen zijn. Gaat ook heel normaal worden.
Dus geen stoute dingen doen met je computer en er is niks aan de hand :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #36 Gepost op: 2014/12/28, 16:47:56 »
Dus geen stoute dingen doen met je computer en er is niks aan de hand :)
Niet stout zijn en een beetje logisch nadenken, dan heb je zelfs met windows geen virusscanner nodig volgens mij.

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #37 Gepost op: 2014/12/28, 17:55:52 »
Ben ik niet mee eens,of je moet geen email willen van kennissen en vriendenkring..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #38 Gepost op: 2014/12/28, 18:23:15 »
Brave burgers hebben voor de politie niets te verbergen

Indrukwekkend en overtuigend artikel !

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #39 Gepost op: 2014/12/28, 19:14:38 »
....de politie te slim af te zijn.
Daar heb ik geen intentie toe. Maar ik vind het prettiger én fatsoenlijker dat als ze iets van me willen weten het gewoon netjes komen vragen.

Als automobilist ben ik er zeker van dat ik het afgelopen jaar tenminste 1x per week gecontroleerd ben of ik mij wel aan de toegestane snelheid heb gehouden. Dat is heel normaal geworden.
Ik heb het vermoeden dat je gedrag op internet tenminste 1x per jaar gecontroleerd gaat worden en als er twijfels zijn zal een nader onderzoek het gevolg kunnen zijn. Gaat ook heel normaal worden.

Te laat :evil:. Dit is al heel lang normaal.
Je wordt doorlopend gecontroleerd. Zowel op de snelweg als op het internet. En telefoon ook (al sinds net na de oorlog).
Alles wordt doorlopend gescanned. Zeg/schrijf je combinaties van woorden dan komt dat automatisch naar boven en wordt je nader onderzocht.

Dus geen stoute dingen doen met je computer en er is niks aan de hand :)

Vind ik wel. Waarom een onschuldig iemand bespioneren?
Dus wie dat vind stuurt mij een pb met uitleg onder welke mat zijn voordeursleutel ligt zodat ik eens goed kan kijken wat hij in huis heeft en waar hij zich zoal mee bezig houdt?? Uiteraard kom ik kijken wanneer het mij uit komt en kom jij nooit te weten wanneer ik geweest ben of wat ik met de verzamelde informatie doe.
Zo'n onzin.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #40 Gepost op: 2014/12/28, 19:47:52 »
Het moeilijke aan dat laatste citaat van hierboven is dat je niet echt bewust bent van wat goed of slecht is. Men kan op een relatief onschuldige handeling of bewoording van alles beginnen te concluderen of achter zoeken dat eigenlijk jouw profiel op internet serieus kan schaden.

Vergeet niet dat de gemiddelde Amerikaan niet echt per definitie een integere persoon is, noch dat hij of zij een brede algemene kennis hebben dat de dingen juist kan plaatsen. M.a.w. een vermoeden op jouw persoon is snel gemaakt.

Vandaar dat voor mij wild surfen op het internet al lang gedaan is, en ik me nog uitsluitend bezig hou met gekende sites (zowel professioneel als privé).

Internet heeft geen plaats meer voor waaghalzen en avonturiers.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

JohPoe

  • Gast
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #41 Gepost op: 2014/12/28, 20:03:47 »
Het moeilijke aan dat laatste citaat van hierboven is dat je niet echt bewust bent van wat goed of slecht is. Men kan op een relatief onschuldige handeling of bewoording van alles beginnen te concluderen of achter zoeken dat eigenlijk jouw profiel op internet serieus kan schaden.

Mee eens.
Minstens 1x per week gecontroleerd, waar ik mij bewust van ben, en toch 1x per jaar een boete in de bus in de categorie <10 km te snel. Stom van mij maar dat ene moment even te vrolijk op die verlaten weg aan het rijden.
Die overtreding is voor justitie het bewijs dat controleren nodig is. Helaas krijg ik geen korting voor die keren dat ik geen overtreding beging.

Er is of komt een profiel van jou en als je in een bepaalde doelgroep komt ben je het haasje. Ik las ergens een verhaal over fraude bestrijding waarbij data is gekoppeld. Van de daadwerkelijk (met huisbezoek) gecontroleerden bleek 33% te frauderen. De 66% 'goede burgers' zijn volgend jaar weer het haasje met bezoek thuis omdat zij in het profiel passen. Eigenlijk zijn die 66% al schuldig en misschien is dan 1% die toch iets heeft vergeten te melden wat de controle rechtvaardigde.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 20:12:35 door JohPoe »

Offline RikRik

  • Lid
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #42 Gepost op: 2014/12/28, 20:26:13 »
Ben ik niet mee eens,of je moet geen email willen van kennissen en vriendenkring..
Ik gebruik zakelijk een PC met Windows, vanaf dos 3.0  tot heden met Windows 7 zit ongeveer 30 jaar, een door de systeembeheerder geïnstalleerde virusscanner heeft tot op heden nooit een melding gegeven van een gevonden virus of een ander gevaar. In het bedrijfsregelement staat duidelijk een internet gedragscode omschreven, welke websites je b.v. niet mag bezoeken en welke Email bijlagen niet geopend mogen worden. Verder mag de PC gebruikt worden voor privé doeleinden. 
Mijn vader heeft jaren lang een PC met Windows gebruikt, hij bezoekt nooit vreemde websites en zijn pc is nooit getroffenen door een virus, hij gebruikt tegenwoordig een Linuxsysteem.
Een kennis, woont bij mij in de buurt, is regelmatig slachtoffer van virussen, logisch,  als ik zijn browser geschiedenis bekijk, moet hij zich schamen, zelfs met een betaalde virusscanner is het dweilen met de kraan open.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 20:28:41 door RikRik »

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #43 Gepost op: 2014/12/28, 20:41:05 »
Automobilisten op snelheid controleren is alleen maar goed. Veel van dat soort mensen veroorzaakt ongelukken door hun vlotte rijgedrag (al speelt er ook vaak genoeg een andere oorzaam mee). Op internet controleren vind ik dan ook geen slecht idee, maar het moet natuurlijk wel netjes gebeuren, net als met het controleren van automobilisten.

JohPoe

  • Gast
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #44 Gepost op: 2014/12/28, 22:34:55 »
Op internet controleren vind ik dan ook geen slecht idee, maar het moet natuurlijk wel netjes gebeuren, net als met het controleren van automobilisten.
De vraag is dan wat versta jij onder netjes controleren.

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #45 Gepost op: 2014/12/28, 22:57:09 »
Op internet controleren vind ik dan ook geen slecht idee, maar het moet natuurlijk wel netjes gebeuren, net als met het controleren van automobilisten.
De vraag is dan wat versta jij onder netjes controleren.


"net als met het controleren van automobilisten"

Ik mag aannemen dat je weet hoe zo'n controle gaat... zo niet, dan kun je middels kijk.nl Wegmisbruikers kijken of via npo.nl Blik op de weg.

JohPoe

  • Gast
Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #46 Gepost op: 2014/12/28, 23:03:29 »

"net als met het controleren van automobilisten"

Ik mag aannemen dat je weet hoe zo'n controle gaat... zo niet, dan kun je middels kijk.nl Wegmisbruikers kijken of via npo.nl Blik op de weg.

Leuk je zit wat te jennen :)

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #47 Gepost op: 2014/12/28, 23:49:53 »
Automobilisten op snelheid controleren is alleen maar goed. Veel van dat soort mensen veroorzaakt ongelukken door hun vlotte rijgedrag (al speelt er ook vaak genoeg een andere oorzaam mee).

Bekeuringen van 1-2-3 kilometer te hard van een zeer ervaren beroepschauffeur?
Ik ben van mening dat die lieve burger die 20 kilometer te langzaam rijdt een groter gevaar op de weg is.
Het is algemeen bekend dat file's hoofdzakelijk ontstaan door de 's zondagsrijders en niet door diegene die gang houdt.
Vooropgesteld dat ik geen voorstander ben van wegpiraterij.  ^-^

Daarnaast werkt het zeer belemmerend. Waar je vroeger nog eens een regel een tijdje kon buigen om je creatieve werkzaamheden van de grond te laten komen vóór je geconfronteerd werd met regels waarbinnen je dat pas in een inmiddels lopend concept makkelijk in kon bouwen, zijn vernieuwende ideeën nu moeizaam van de grond te krijgen omdat je meteen tegen een muur van belemmerende regels aanloopt.

... zo niet, dan kun je middels kijk.nl Wegmisbruikers kijken of via npo.nl Blik op de weg.

 =D
Dan heb je ook wel vaak genoeg gezien dat dames die hun gordel niet aan hadden of een beetje te hard reden met een waarschuwing door mochten rijden, terwijl mannen met dezelfde overtredinkjes standaard op de bon gingen.
Diverse voorvallen/aangiftes aan de hand gehad waar geheel niets mee gedaan werd, nog geen aangewezen verdachte benaderd werd, maar het bonnetje van 2 kilometer te hard lag wel netjes op tijd binnen.
Mijn eigen bejaarde moeder kreeg een "waarschuwing mogelijke fraude" binnen, terwijl de zorginstelling de formulieren foutief ingevuld had. Inmiddels is uit de nieuwsberichten al wel gebleken dat zij lang niet de enige was met dat soort beschuldigingen aan haar broek. En voor je het weet krijg je een ZSM schikking aangeboden. En die daders uit mijn aangiftes dan waar niets mee gedaan is?
Als de wereld toch eens eerlijk in elkaar stak en misbruik niet bestond, dan had ik geen enkel probleem met opsporingsmiddelen. Ik bevrees echter steeds grovere fouten.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/28, 23:55:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #48 Gepost op: 2014/12/29, 00:13:26 »
Ik zeg niet dat het altijd even eerlijk is bij Wegmisbruikers, maar het gaat mij om de manier waarop er gecontroleerd wordt, niet de manier waarop er vervolgens gehandhaafd wordt. Dat laatste is altijd voor verbetering vatbaar.

Re: "Onderzoekers ontdekken spionagevirus voor Linux"
« Reactie #49 Gepost op: 2014/12/29, 00:22:08 »
Daar heb ik juist een probleem mee. Beelden en tekst zijn niet alleszeggend waardoor er een gevaarlijke factor "interpretatie" achter komt. Postgeheim bestaat nog steeds, maar verder mag men alles inkijken. Krom is het.
Ik heb hier in enkele topics al vrij kritische woorden losgelaten over privacy en schending ervan...

Ben ik dan een wettenhater? Overtreder of crimineel zelfs? Krijg ik daardoor een kruisje in "mijn dossier"? Of nog erger?
Zit ik op linux om vanalles te ontduiken?
Ben ik een potentieel gevaar?

Of ben ik gewoon een eerlijke burger die in beginsel niets te verbergen heeft maar slechts een mening heeft over privacy en zaken daaromtrent die mis lijken te gaan, en die ervaren heeft dat het ook mis gaat? En ben ik "gewoon" windows met al dat onstabiele gedoe na meerdere decenia beu en gewoon blij dat er ook nog zoiets als het stabiele linux bestaat?
Ben ik ongevaarlijk, en een goedwillende vredige burger die uit vaderlandslievendheid het beste voor heeft met mijn mede-nederlanders?

Het is maar net hoe je het interpreteert. En wie. En dát maakt het gevaarlijk.

Men is welkom hoor, om te komen controleren. Maar dan moeten ze wel een gegronde reden in handen hebben, anders niet want ik laat geen vreemden en ongenode gasten binnen. Dat mocht ik al niet van mijn ouders. Ik wil wel weten waarom men dan komt, zodat ik weerwoord kan geven om eventuele misstanden (de reden van komst) weg te kunnen halen. Ik wil niet lastig gevallen worden terwijl er niets is.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/29, 00:30:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore