Ondersteuning > Installatie

harddisk van usb naar opstartbaar

(1/3) > >>

coos:
Mijn laptop geeft wat problemen. Ik kan niet meer opstarten vanaf USB, vraagt steeds om bios wachtwoord dat ik niet ken. Nu heb een poosje geleden Xubuntu 24.04 systeem op een externe HD gezet. En nu ik graag deze HD gebruiken in de laptop maar dan wordt de schijf niet herkent. Vandaar de vraag: kan ik de HD aanpassen zodat de laptop wel kan opstarten.

Polleke:
Dat er bij het opstarten om een bios wachtwoord wordt gevraagd is heel vreemd. Standaard heeft het BIOS geen wachtwoord.
Je moet in het BIOS zien te komen door bij het opstarten direct op de Delete knop, F1, F10, of F11 knop drukken (even met google zoeken op het merk van je laptop naar de juiste toets) en als je in het bios bent bij de tab BOOT instellen dat de laptop van USB moet worden opgestart.

Ron:

--- Citaat van: Polleke op 2025/04/21, 17:11:39 ---Dat er bij het opstarten om een bios wachtwoord wordt gevraagd is heel vreemd.

--- Einde van citaat ---
Dat is bij veel versies van  de BIOS gewoon in te stellen.
Wanneer het wachtwoord onbekend is, dan kan je de batterij verwijderen, een paar keer op de aan/uit drukken en na een dag (voor de zekerheid) gewoon opstarten, meestal is het wachtwoord dan gereset (evenals de rest van de BIOS).

dcp:
Beste,

Ik wil niet negatief overkomen, maar bij de meeste moderne laptops werkt het resetten van het BIOS-wachtwoord door de CMOS-batterij te verwijderen helaas niet meer. Dit was inderdaad een oplossing die vroeger vaak werkte, maar tegenwoordig hebben veel systemen extra beveiligingen die dit voorkomen.

Groeten

Oeps, ik vergat bijna de oplossing te vermelden! Als je een back-up van de harde schijf maakt en deze vervolgens wist, zal de laptop waarschijnlijk booten vanaf een USB-stick. De laptop doorloopt immers de beschikbare opstartopties één voor één.

coos:
Helaas kan de bios niet worden gereset, maar moet er hardwarematig een ic worden vervangen.
De oplossing met een lege hd en kijken of er dan wel vanaf USB kan worden ga ik proberen. Kom ik op terug.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie