Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server keuze  (gelezen 3370 keer)

Offline whity

  • Lid
Server keuze
« Gepost op: 2010/08/13, 11:06:17 »
Allereerst even mijn situatie:

Ik ben onlangs voor het video-editten overgestapt op een Macpro.
Mijn oude PC is een Dualboot met Windows en Ubuntu 10.4. Deze beide computers zitten op een draadloos thuis netwerk achter een modem en een router.
In de PC zitten 3 harde schijven, 2x 200 Gb en 1x 500 Gb.
Op één schijf (200 Gb)  staat zowel Windows als Ubuntu 10.4.
De 2 andere schijven heb ik schoongemaakt en zijn leeg, nu is het de bedoeling om deze schijven te gebruiken als dataopslag van het video-editten op de Mac.
Hiervoor dacht ik een Ubuntu server te installeren op de vrije ruimte van de 200 en 500Gb schijf, dus naast de desktop omgeving.
De server hoeft alleen dus maar files te beheren cq uitwisselen tussen de beide computers en hoeft niet verbonden te zijn met internet.
Ik heb in de dokumentatie gezocht en op het forum gelezen wat ik evt. het beste zou kunnen doen.
Er zijn echter zo veel mogelijkheden, dat ik eigenlijk niet weet wat voor mij de beste oplossing zou kunnen zijn.
Servers tussen Windows en Ubuntu ben ik wel tegen gekomen, maar tussen een Mac en Ubuntu niet.
Zou iemand mij kunnen adviseren wat ik het beste kan doen (misschien is het wel helemaal niet mogelijk wat ik wil) en er rekening mee houden dat ik weinig "terminal" ervaring heb met Ubuntu (overigens doet Ubuntu 10.4 het goed op mijn PC)

Bij voorbaat alvast bedankt

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server keuze
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 11:58:00 »
Hey, goed dat je hierover een vraag stelt in het forum. Er zijn inderdaad 100-en mogelijkheden. Jij moet zelf bepalen wat je het beste lijkt, en misschien kom je er later achter dat je toch beter iets anders had kunnen doen. Dat is mijn ervaring met dit soort dingen. Het belangrijkste is dat je wel bereid moet zijn om wat te klooien. En er vanuit gaat dat het misschien niet gelijk werkt zoals je wilt. Dan komt de rest vanzelf wel goed.

Anyhow. Die PC die je als server wilt gaan gebruiken staat dus al Ubuntu op?

In grote lijnen is de Desktop editie van Ubuntu hetzelfde als de server, met daarbij een grafische schil. Alles wat je op Ubuntu Server kunt installeren, kun je ook op Ubuntu Desktop installeren. Vooral als je nog niet zo goed bent met de Terminal zou ik aanraden om te beginnen met Desktop en daar de software te installeren die je nodig hebt. En gezien Ubuntu Desktop er al op staat hoef je niet een aparte server te installeren!

Zelf vind ik de snelste/makkelijkste manier om SSH te installeren. Dan kun je vanaf de andere computers met een programma bestanden down- en uploaden. FileZilla is gratis een programma voor linux, Windows en Mac, maar misschien heb je al een ander (S)FTP programma...

Er zijn ook tal van mogelijkheden om bestanden te delen. Mijn voorbeeld SSH, is iets dat snel en makkelijk is opgezet en doet wat je wilt vanaf ieder OS. Maar misschien niet het meest makkelijk in gebruik omdat je steeds handmatig bestanden moet down-/uploaden met het (S)FTP. We kunnen later nog wel ander advies geven als je wilt...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline whity

  • Lid
Re: Server keuze
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/14, 16:07:39 »
Het is een goed en duidelijk antwoord, bedankt, nu kan ik gericht aan de slag. Ik ga eerst "SSH" proberen en kijken of ik de dingen kan doen die ik wil. Ik vind het niet erg om wat te proberen.
Als in de praktijk blijkt dat iets niet handig werkt kan ik het melden en misschien is er dan een oplossing voor.
Ik zal in ieder geval even laten weten of het gelukt is.


Offline whity

  • Lid
Re: Server keuze
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/15, 18:48:27 »
Open-SSH heb ik geïnstalleerd volgens de SSH-handleiding en heb voor de keuze “automatisch installeren “ gekozen.
Als ik Locaties>netwerk kies dan zie ik alle harde schijven van de Mac (alsmede het netwerk), die kan ik dan allemaal met de gebruikersnaam en wachtwoord voor de Mac benaderen en bestanden van de Mac naar Ubuntu overzetten. Ook het netwerk kan ik benaderen. Dus dat lijkt mij allemaal goed.
De andere kant echter, daar is iets nog niet goed, wat, weet ik niet.  :(
Als de Mac als eerste is opgestart en daarna de Ubuntu-desktop, dan is de Ubuntu-desktop niet zichtbaar.
Andersom, dus als eerste de Ubuntu-desktop en daarna de Mac opstarten geeft de Mac in “Finder”aan, dat de  Ubuntu-desktop zichtbaar is en verbonden is als “Gast”.
Harde schijven van Ubuntu en bestanden zijn daarin niet zichtbaar.
B.v. Een foto naar de Ubuntu-desktop kopiëren lukt niet, ik krijg dan de melding dat de Ubuntu-desktop niet gewijzigd kan worden.

Ook heb ik op de Mac de 'File-Zilla Client” nog geïnstalleerd en geprobeerd.
Na invullen van IP-adres Ubuntu-desktop login en wachtwoord geeft het programma 2 foutmeldingen:
1.Kan niet verbinden met server
2.Verbindingen verloren

Ik hoor graag wat ik evt. verkeerd heb gedaan of wat ik nagelaten heb te doen.

Ik heb ook nog naar de linken van “jan11000” gekeken, maar dat zag er allemaal ingewikkeld uit.
Je loopt daar volgens mij gelijk vast als je iets anders krijgt als de Terminaal-opdrachtent die daar staan. Ik weet dan niet wat er gedaan moet worden om het op te lossen. Het leek mij ook het beste om eerst de meest eenvoudige  oplossing helemaal  uit te proberen en niet alles door elkaar uit te proberen.
Maar natuurlijk wel bedankt voor het meedenken.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server keuze
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/15, 18:59:24 »
Begrijp ik het goed dat je vanaf Ubuntu wel op je Mac kan. Maar niet andersom?
En je hebt dus Filezilla op je Mac geïnstalleerd, maar die wilt ook niet verbinden met Ubuntu?

Als de Mac als eerste is opgestart en daarna de Ubuntu-desktop, dan is de Ubuntu-desktop niet zichtbaar.
Andersom, dus als eerste de Ubuntu-desktop en daarna de Mac opstarten geeft de Mac in “Finder”aan, dat de  Ubuntu-desktop zichtbaar is en verbonden is als “Gast”.
Harde schijven van Ubuntu en bestanden zijn daarin niet zichtbaar.
B.v. Een foto naar de Ubuntu-desktop kopiëren lukt niet, ik krijg dan de melding dat de Ubuntu-desktop niet gewijzigd kan worden.
Misschien kun je in je Mac ergens instellen met welke gebruiker hij op Ubuntu moet verbinden? Ik heb geen verstand van MacOS dus kan daar weinig over zeggen. 

Ook heb ik op de Mac de 'File-Zilla Client” nog geïnstalleerd en geprobeerd.
Na invullen van IP-adres Ubuntu-desktop login en wachtwoord geeft het programma 2 foutmeldingen:
1.Kan niet verbinden met server
2.Verbindingen verloren

Ik hoor graag wat ik evt. verkeerd heb gedaan of wat ik nagelaten heb te doen.
Ik zou het niet zo snel weten. Kun je vanaf je Mac wel pingen naar het Ubuntu ip
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Server keuze
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/15, 19:04:45 »
Het niet zichtbaar zijn heb ik tussen 2 ubuntu pc's ook, indien server als laatste opgestart wordt.
Daarom heb ik een snelkoppeling gemaakt (toen het werkte), zodat het nu wel werkt.(ik heb vaste ip nummers op het netwerk thuis, geen internet en geen dhcp).

Je kan misschien je mac laten opstarten en direct een verbinding laten maken met je server(soort vaste verbinding). Hoe dat gaat in een mac weet ik niet. (in ubuntu kan men een netwerkschijf in de fstab zetten, dan is hij altijd verbonden). Ik weet ook niet wat hij doet als hij de server niet vind?

Offline whity

  • Lid
Re: Server keuze
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/15, 21:25:54 »
Ook heb ik op de Mac de 'File-Zilla Client” nog geïnstalleerd en geprobeerd.
Na invullen van IP-adres Ubuntu-desktop login en wachtwoord geeft het programma 2 foutmeldingen:
1.Kan niet verbinden met server
2.Verbindingen verloren

Ik hoor graag wat ik evt. verkeerd heb gedaan of wat ik nagelaten heb te doen.
Ik zou het niet zo snel weten. Kun je vanaf je Mac wel pingen naar het Ubuntu ip
[/quote]

Ik heb gepingd via het netwerkhulpprogramma en dat lukte niet.
Toen heb ik naar de andere tabs gekeken o.a. " netstat" en info opgevraagd over de routingtabel en daar zag ik dat ik een verkeerd ipadres had opgegeven n.l. van de windows omgeving, maar als ik Ubuntu heb opgestart dan staat windows uiteraard uit en kan het adres natuurlijk ook niet worden gevonden.
Na invullen van het goede ipadres (in FileZilla) van de Ubuntu omgeving kreeg ik wel verbinding met de Ubuntuserver en als test een paar bestanden verstuurd en dat lukte prima, dus dan is dat probleem opgelost.

Ik heb nog wel een aanvullende vraag, n.l. ik kan alleen maar de mapstructuur zien van Ubuntu zelf (dus alleen de harde schijf waar de dualboot met windows opstaat. De 2 andere lege harde schijven (200 en 500Gb) die in die pc zitten zie ik dus niet, terwijl ze in de Ubuntu-omgeving in de persoonlijke map wel te zien zijn. Het gaat mij er juist om, om naar die schijven data van de Mac toe te schrijven.
Kennelijk moeten die schijven dan nog aan de Ubuntu installatie worden toegevoegd.
Enig idee hoe dat zou moeten?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server keuze
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/15, 23:28:39 »
Mooi!

Staan die andere partities niet in de map /media/ ?
Anders moet je ze nog ergens mounten. Dat kan met behulp van fstab. De stappen die je moet volgen staan hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab#Wijzigen.2BAC8-etc.2BAC8-fstab
Als je er met de uitleg nog niet uitkomt horen we het wel.

Je kunt ook pysdm installeren om het via de GUI in te stellen. Maar gezien het een "server" is wil ik je aanraden om zoveel mogelijk in de Terminal proberen te doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Server keuze
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/15, 23:36:21 »
even als tip, het is handiger het zaakje via APF te delen als je het enkel met een mac gaat gebruiken, dan zal hij, als het goed is, ook in de side-bar van de finder moetten komen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline whity

  • Lid
Re: Server keuze
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/16, 19:51:19 »

Staan die andere partities niet in de map /media/ ?

Als ik in bestandsbeheer onder "locaties" (hoofdje van linker kolom van bestandsbeheer) kijk, zie ik alle schijven/partities op de pc staan. Kies ik voor "boom"  dan staan daarin 2 mappen (persoonlijke map en bestandssysteem) In de map bestandssysteem is een map media met daarin twee mappen: "floppy" en "floppy0", alleen deze twee mappen en verder niets. In de overige mappen kan ik ook geen partities of schijven vinden.
Misschien is nu duidelijk wat er niet goed is en kun je misschien aangeven wat ik moet doen.
Voor de installatie van Ubuntu 10.4 op mijn pc, heb ik indertijd gekozen voor het automatisch van de live-cd te laten installeren en heb zelf geen partities mountpunten e.d. gekozen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server keuze
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/16, 20:20:41 »
Oke, in mijn vorige post leg ik uit hoe je die schijven handmatig kan mounten. Lees dat even door. Als het nog niet duidelijk stel een iets gerichtere vraag ;)

Succes!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline whity

  • Lid
Re: Server keuze
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/17, 15:24:24 »
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken om in de terminal te gaan werken.
De opgegeven link heb ik als handleiding gebruikt.
Als eerste heb ik van fstab een backup gemaakt.
Daarna een aantal opdrachten uitgevoerd(zie bijlage)
Daarna als laatste sudo mount -a
Ogenschijnlijk gebeurde er niets, maar toen ik bij "Locaties" keek stonden daar wel alle schijf iconen afgebeeld. Ook op het bureaublad staan nu de partities als schijficonen afgebeeld, dus dan mag je aannemen dat ze nu zijn gekoppeld.
Toen ben ik naar de Mac gegaan en heb via FileZilla de Ubuntu-server met de Mac verbonden.
Ik helemaal blij  :D nu stonden de schijven van 200 en 500Gb wel in de boomstructuur van Ubuntu  in de map "Media". Weliswaar staat de schijf van 500Gb met een hele lange cijfer/getallen rij aangeduid, maar dat heeft denk ik te maken met dat die schijf nog geen label heeft.
Ik heb ook geprobeerd een bestand te versturen vanaf de Mac, naar de 200Gb schijf ging dat goed, maar bij de 500Gb schijf kreeg ik de melding van FileZilla "permission denied". Dus aan die schijf moet nog iets worden veranderd, alleen weet ik niet wat en hoe.
Al met al ben ik er volgens mij bijna!

Aangaande de tip van richard heb ik nog wel iets raars, misschien kan dat ook worden opgelost.
even als tip, het is handiger het zaakje via APF te delen als je het enkel met een mac gaat gebruiken, dan zal hij, als het goed is, ook in de side-bar van de finder moetten komen.
Inderdaad staat bij mij in de sidebar van finder de Ubuntu-desktop aangegeven.
Links bovenin het rechterscherm staat: verbonden als gast.
Het rechter scherm is verder geheel leeg. Als ik op de knop rechts bovenin "Verbind als" druk kan ik ook verbinden als een geregistreerde gebruiker. Daarin geef ik de login en pswd voor Ubuntu op en dan krijg ik de melding dat of de login of het pswd niet juist is. Ik kom niet verder wat ik ook probeer.
Dit vind ik heel vreemd, omdat dezelfde login en pswd ingevuld in FileZilla WEL een verbinding geeft met de Ubuntu-desktop.
In "systeemvoorkeuren" van de Mac bij de optie "delen" heb ik bestandsdelen aangevinkt staan en bij "opties" aangevinkt "delen bestanden en mappen bij AFP en FTP".
FileZilla gebruikt het SFTP protocol. Ik weet niet of dat er veel toe doet, maar hopelijk heb ik nu voldoende info gegeven waardoor ik weer een stapje verder zou kunnen komen.