Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke distro?  (gelezen 6600 keer)

Offline Trabant

  • Lid
Welke distro?
« Gepost op: 2011/06/25, 21:26:01 »
Nu ik Ubuntu 11.04 heb geïnstalleerd wil ik graag nog een tweede distro naast Windows om te kunnen op terugvallen zodat ik niet die Windows moet gebruiken.

Ik wil dus graag iets wat goed werkt op een netbook en redelijk stabiel is. JoliOS staat er nu op, maar die ga ik verwijderen omdat ik graag iets anders wil. Omdat ik al ubuntu 11.04 heb, wil ik ook iets anders dan Ubuntu.

Wie weet een geschikte distro?

Bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke distro?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/25, 21:31:45 »
openSUSE 11.4 is een goede keuze:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Daarna wel even Grub 2 terugzetten, want Suus heeft Grub 1 en die ziet geen Ubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-De-nieuwe-Grub-2

Flaptop en netboekjes hier in huis zijn allemaal drievoudig opstartbaar: Ubuntu, Suus, Windows 7.

FrSu

  • Gast
Re: Welke distro?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/25, 21:46:36 »
Je kunt ook naar Mint en PCLinuxOS kijken. Ik gebruik beide op de eee-tjes hier.

Maak met Unetbootin een Live USB en probeer het gewoon uit zou ik zeggen. Veel plezier met uitproberen. ;)

Re: Welke distro?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/25, 23:53:02 »
En anders is Bodhi Linux ook een zeer geschikte keuze :)

drum

  • Gast
Re: Welke distro?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/26, 07:50:26 »
LMDE of debian

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/26, 09:55:50 »
Niet te zwaar (midi) Xubuntu draait licht en soepel ,plus helemaal aanpasbaar en nog mooi ook.
Ook als LTS versie te bekomen maar dan moet u wachten tot april 2012.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welke distro?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/26, 10:49:22 »
Bodhi Linux, zeer licht, volledig aanpasbaar en nog mooi ook.
Krijgt 5 jaar ondersteuning (ja, op de desktop ja).

DarkEra

  • Gast
Re: Welke distro?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/26, 13:49:20 »
Had je Bodhi zelf niet al genoemd? Euh.... yep dus.  =D :)

Voor de TS,

Ik zou gewoon zoals velen doen Distrowatch op duiken en daar een paar distro's proberen die in de lijst staan en je aanspreken. Door zelf te proberen kom je erachter wat het beste bij jou past.

Op het moment vind ik persoonlijk PcLinuxOs één van de betere distro's op het moment en deze is ook een Rolling Release distributie wat inhoud één keer installeren en gewoon blijven updaten. Tenzij het op het PcLos forum vermeld wordt een clean install te doen.
Mocht je PcLinuxOs kiezen dan zou ik eerst nog even afwachten tot de up to date Iso officieel wordt vrijgegeven van de 2011.6 versie dan hoef je na de installatie niet nog eens tussen de 700 tot 800 mb aan updates binnen te trekken. :)
Het is een KDE distro maar ze hebben ook Enlightenment, Gnome, LXDE, Xfce en openBox versies.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/26, 16:02:55 »
Of heel iets anders (als je van experimenter houdt): Arch (console install), Archbang (makkelijk), eventueel chakra (niet 100% Arch),
Pardus (KDE), als het gewoon goed moet werken met een geweldige pakketmanager, maar zonder grote communitie en repositories,
Of iets rpm-merrigs: PClinuxOS, Fedora, Mageia,...
Of toch met deb, maar geen *Ubuntu: aptosid (gebaseerd op Debian sid),




Re: Welke distro?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/26, 16:26:04 »
Laat ik er ook één noemen (Ramana was me voor met Archbang).
Salix, slackware compatible.. en verkrijgbaar in veel smaken. (KDE, XFCE, Fluxbox en LXDE).
Overigens zit er nog een 'ratpoison' versie aan te komen (beta is te downloaden).
Ratpoison is een WM die alleen met het toetsenbord werkt.


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Welke distro?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/26, 20:15:43 »
Ga ineens voor een superlinux: Debian 6. Uiteindelijk zijn de verschillen niet fenomenaal groot met Ubuntu en je hebt iets superstabiel.
Wel een iets moeilijkere installatieprocedure .

Suse werkt met andere packages en verschilt wel veel met Debian (-achtigen w.o. Ubuntu) dus een hele leercurve te doorgaan. (Maar zoals Pjotr zegt: wel een superdistro)

Bodhi (hier af en toe vermeld lol) is een goed alternatief, draai hem in VB en ja 't is 'schattig'.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Welke distro?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/26, 20:45:48 »
Ga ineens voor een superlinux: Debian 6. Uiteindelijk zijn de verschillen niet fenomenaal groot met Ubuntu en je hebt iets superstabiel.
Wel een iets moeilijkere installatieprocedure .

Suse werkt met andere packages en verschilt wel veel met Debian (-achtigen w.o. Ubuntu) dus een hele leercurve te doorgaan. (Maar zoals Pjotr zegt: wel een superdistro)

Bodhi (hier af en toe vermeld lol) is een goed alternatief, draai hem in VB en ja 't is 'schattig'.

Geen idee hoe het zit met een normale installatie, maar bij Debian doe ik het via een mini.iso en dat is echt niet veel moeilijker dan Ubuntu. Als dat erop staat ga ik naar de Recovery modus (dus ben direct root zonder password, voeg mezelf toe aan sudoers en installeer sudo). Daarna kun je hem herstarten in de normale modus en is alles bijna hetzelfde als bij Ubuntu. Met een kernel op maat en wat tty's de nek omgedraaid zit ik op 7mb geheugengebruik (zonder x). Dat laatste is mij bij Ubuntu nog niet gelukt.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Welke distro?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/26, 20:55:35 »
@Maik: Ja, die had ik al genoemd maar ik vulde mezelf even aan waarom Bodhi een goede keuze is ;)

Re: Welke distro?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/26, 22:35:28 »
Nu ik Ubuntu 11.04 heb geïnstalleerd wil ik graag nog een tweede distro naast Windows om te kunnen op terugvallen zodat ik niet die Windows moet gebruiken.

Ik wil dus graag iets wat goed werkt op een netbook en redelijk stabiel is. JoliOS staat er nu op, maar die ga ik verwijderen omdat ik graag iets anders wil. Omdat ik al ubuntu 11.04 heb, wil ik ook iets anders dan Ubuntu.

Wie weet een geschikte distro?

Bedankt

Linux Mint, Debian, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Bodhi Linux, Fedora allemaal mooie distros ! Al ben ik toch het meest fan van Ubuntu
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Trabant

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/27, 13:52:09 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Nu heb ik een hele lijst die ik kan proberen en dat ga ik dus ook doen.
In het begin vond ik dat installeren enzo een beetje lastig, maar door het vaak te doen ben ik het leuk beginnen vinden.

Re: Welke distro?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/27, 17:05:51 »
Heeft het een rede dat je een andere distro wilt gebruiken? In Ubuntu kan je ook zowel alle werkomgevingen installeren, ik raad je dan wel aan om de server editie te installeren en dan bijvoorbeeld sudo apt-get install e17 .
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Welke distro?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/27, 17:55:00 »
Heeft het een rede dat je een andere distro wilt gebruiken? In Ubuntu kan je ook zowel alle werkomgevingen installeren, ik raad je dan wel aan om de server editie te installeren en dan bijvoorbeeld sudo apt-get install e17 .

Klopt, misschien is het beter dat de TS Virtual Machine op zijn computer zet, dan kan hij kijken welke hem het best bevalt.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Trabant

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/27, 21:22:23 »
Heeft het een rede dat je een andere distro wilt gebruiken? In Ubuntu kan je ook zowel alle werkomgevingen installeren, ik raad je dan wel aan om de server editie te installeren en dan bijvoorbeeld sudo apt-get install e17 .
Ik wil gewoon twee distro's op mijn computer hebben staan. Eentje waarin ik wat kan experimenteren met vanalles en nog wat en eentje waar ik als het fout loopt toch nog mee verder kan. En ik wissel natuurlijk ook graag eens af. Ubuntu blijft dus op mijn computer staan, hoor.

Die virtualmachine, ik heb er al veel over horen spreken, maar nog nooit geprobeerd. Zal het dus eens proberen.

Re: Welke distro?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/27, 22:37:01 »
Als het vooral om het experimenteren gaat, zou ik ook adviseren bijvoorbeeld virtualbox te gebruiken. Qua distro denk ik dat er twee algemene opties zijn. Je zou kunnen kiezen voor een vrij complete distro, zoals openSuse, Fedora etc..., zodat je een goed werkend systeem hebt om mee te prutsen. Een andere optie is een distro als Arch waar je het systeem vrijwel geheel zelf op moet bouwen. Ik gebruik de laatste in dual boot met Ubuntu en vind het ideaal om mee te spelen, o.a. vanwege de zeer goede documentatie. In het begin is het af en toe frustrerend en een hoop zoek en lees werk, maar het is ook leuk en je leert er een hoop van.

Re: Welke distro?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/27, 22:57:30 »
Ik bedoelde ook Virtual Box, ik was even in de war qua namen.

Eigenlijk klopt het wat FreeTheBee zegt, het klooien met Linux kan op verschillende manieren.
Of je pakt een complete distro of één waarbij je zelf moet sleutelen.
Dat kan met Arch zijn of je bouwt een blokkendoos met bijvoorbeeld Ubuntu of Debian.
Verpruts je het in een virtueel doosje dan is er niks aan de hand, weggooien en opnieuw beginnen en je normale systeem heeft geen centje pijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Trabant

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/28, 13:19:30 »
Virtual box dus  :)
Aangezien ik altijd vrij complete distro heb gebruikt, lijkt het me eens leuk om een systeem op te bouwen. En zoals je zegt inderdaad als ik Ubuntu als hoofddistro houdt, dan maakt het niet veel uit als er iets misloopt.

EDIT: Als ik virtualbox gebruik binnen Ubuntu, dan kan er toch ook niks mislopen hoop ik?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/28, 14:55:57 door Trabant »

Re: Welke distro?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/28, 15:40:33 »
Virtual box dus  :)
Aangezien ik altijd vrij complete distro heb gebruikt, lijkt het me eens leuk om een systeem op te bouwen. En zoals je zegt inderdaad als ik Ubuntu als hoofddistro houdt, dan maakt het niet veel uit als er iets misloopt.

EDIT: Als ik virtualbox gebruik binnen Ubuntu, dan kan er toch ook niks mislopen hoop ik?

Nee, als het de mist in gaat, werkt Ubuntu gewoon door, er gebeurt niets met je grub of partities. Vind je het niets dan kun je gewoon het bestand verwijderen. Ik gebruik het heel vaak om eens te kijken bij andere distro's of voor experimenten.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Trabant

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/28, 21:19:16 »
Wat zijn nog alternatieven voor Arch?

Re: Welke distro?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/28, 21:37:40 »
Wat zijn nog alternatieven voor Arch?

ik weet niet precies wat je bedoeling is. Wil je zelf een systeem opbouwen?
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Trabant

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/28, 21:43:59 »
In het begin was ik dit niet van plan, maar nu wil ik inderdaad graag eens proberen zelf een systeem op te bouwen.