Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail binnen krijgen via webbrowser  (gelezen 645 keer)

Offline vragen

  • Lid
Mail binnen krijgen via webbrowser
« Gepost op: 2013/01/07, 17:20:07 »
Volgens mij is het ontvangen van de mail veiliger via de web browser? Althans voor Windows? Wanneer ik bij iemand de mail via https://www.upcmail.net/?v=upc&l=nl-NL dan krijg je niet de oudere mails te voorschijn, alleen nieuwe mails. Weet iemand ook hoe dat zit? Komt dat doordat je de oudere mails al reeds hebt binnengehaald via outlook? Bij andere mail providers was ik gewend dat de ook de oudere mails naar voren komen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mail binnen krijgen via webbrowser
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/07, 18:16:14 »
Inderdaad, omdat je de oudere mails eventueel reeds hebt binnengehaald.

Hoe het werkt, hangt af van de mailserver. Bij het traditionele POP systeem download je de mail van de server naar je eigen computer als je een mailprogramma zoals thunderbird, evolution of MS Outlook gebruikt. IMAP is een moderner systeem, waarbij je als het ware op de server zelf werkt.

Met veilighied heeft dit allemaal niet veel te maken. Veiligheidsproblemen krijg je via attachments, en inzoverre dat de virussen in die attachments iets kunnen doen wanneer je ze hebt binnengehaald. Bij MS WIndows is dat heel veel, bij Ubuntu kan zo een virus meestal niets.

Re: Mail binnen krijgen via webbrowser
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/07, 18:22:08 »
Zoals Vanadium al uitlegde, POP3 is inmiddels een verouderd protocol. POP3 download de e-mails van de server af waarna ze vervolgens verwijderd worden op de server. IMAP daarentegen leest de e-mail op de server, in plaats van dat deze gedownload wordt.

Daarom raad ik ook iedereen aan om via IMAP te werken, om o.a. zulke verwarringen te voorkomen. IMAP vind ik overigens ook fijner omdat ik bijvoorbeeld m'n e-mail online, 'offline' en op mijn telefoon lees. Met POP3 zou dat betekenen dat óf alle mail moet ik in elke client (online, thunderbird, mobiel) als 'gelezen' markeren, of ik kan de mail maar één keer binnen krijgen. Als dit dan toevallig op mijn telefoon is terwijl ik er een bestand van mijn computer bij wil plakken is dat lastig.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Mail binnen krijgen via webbrowser
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/07, 20:10:28 »
Zoals Vanadium al uitlegde, POP3 is inmiddels een verouderd protocol. POP3 download de e-mails van de server af waarna ze vervolgens verwijderd worden op de server. IMAP daarentegen leest de e-mail op de server, in plaats van dat deze gedownload wordt.

Daarom raad ik ook iedereen aan om via IMAP te werken, om o.a. zulke verwarringen te voorkomen. IMAP vind ik overigens ook fijner omdat ik bijvoorbeeld m'n e-mail online, 'offline' en op mijn telefoon lees. Met POP3 zou dat betekenen dat óf alle mail moet ik in elke client (online, thunderbird, mobiel) als 'gelezen' markeren, of ik kan de mail maar één keer binnen krijgen. Als dit dan toevallig op mijn telefoon is terwijl ik er een bestand van mijn computer bij wil plakken is dat lastig.

Dat ben ik dus niet met je eens! Ik gebruik Thunderbird en heb aangegeven in accounts dat de mail van de server na 5 dagen automatisch verwijderd mag worden. Dit betekend dat ik dan 5 dagen de tijd heb om en de mail op mijn tablet te krijgen en op mijn werkpc en op mijn netbookje.
Je kan het net zo lang maken als je zelf wilt, zet je het op gelijk verwijderen van de server, ja...............dan kan je het maar 1 x opvragen op 1 pc.


Wel even opletten want Cheap had het over POP3 en jij hebt het over IMAP ;)

Re: Mail binnen krijgen via webbrowser
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/07, 20:17:06 »
@Vistaus nee, ik had het daar over POP3
@Femke je kunt instellen of je het gelijk wilt verwijderen of x tijd wilt laten staan. Als je het laat staan dan komt het overal binnen alsof het nieuw is, terwijl je het al gelezen kunt hebben op een ander apparaat, dat bedoelde ik er mee ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Mail binnen krijgen via webbrowser
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/07, 20:46:05 »
@Cheap: Dat zeg ik ook. "CHEAP HAD HET OVER POP3".