Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digikam  (gelezen 1071 keer)

Offline Erick

  • Lid
Digikam
« Gepost op: 2009/09/03, 19:28:19 »
Hallo Forum,

Heb zojuist Digikam geinstalleerd en probeer nu wat instellingen uit. Ik heb een externe harde schijf met een hoop foto's erop en ik dacht dat ik die ook kon linken aan Digikam (externe media). Nog niet gevonden hoe dat eventueel kan. Weet iemand raad? Ben in het configuratiescherm bezig maar vindt hier niet mijn externe harde schijf. In het network krijg ik alleen iets wat samba shares heet. Zegt mij helemaal niets.

Offline slowfox

  • Lid
Re: Digikam
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/03, 20:12:13 »
Is importeren > USB opslag apparaten > misschien wat je zoekt?

Offline Erick

  • Lid
Re: Digikam
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/03, 20:58:53 »
Ja, daar ben ik ook geweest maar dat ziet ie de externe harde schijf niet. De externe harde schijf zit overigens in een draadloos netwerk.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Digikam
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/03, 23:22:33 »
(...) In het network krijg ik alleen iets wat samba shares heet. Zegt mij helemaal niets.
Samba is een systeem om netwerkmappen te delen, dat ook kan gebruikt worden om een Windows-map of computer aan te hangen: zie http://us3.samba.org/samba/
Voor het overige: ik heb geen ervaring met draadloze harde schijven, maar is het niet veel logischer, sneller (en gezonder) om gewoon een schijf fysisch aan je computer te hangen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Digikam
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/04, 15:43:53 »
Allereerst een paar vragen: gebruik je Ubuntu of Kubuntu? En welke versie? Welke versie van KDE heb je (Help -> Info over KDE) in een willekeurig programma en welke versie van Digikam heb je (Help -> Info over Digikam) in Digikam?

Offline Erick

  • Lid
Re: Digikam
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/04, 21:56:04 »
Antwoord aan Jenske: Bedankt voor de uitleg over samba. Inderdaad een harde schijf direkt aan de pc hangen klinkt misschien logischer, maar die heb ik niet op dit moment. Ik gebruik de harder schijf al geruime tijd (van toen we nog alles in windows deden) en deze zit in ons netwerk alleen kan ik die nu niet benaderen. Ik wil eerst zeker weten of dit op één of andere manier mogelijk is voordat ik een vaste harde schijf aanschaf.
Antwoord aan Cumulus007: Ik gebruik sinds een week Ubuntu. De versie van KDE is: 4.2.2 en de versie van Digikam is 0.10.0.

Offline Erick

  • Lid
Re: Digikam
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/05, 16:39:47 »
Heb van alles geprobeerd, diverse fora afgestruind maar helaas niet gelukt. Nu vroeg ik mij iets anders af. Ik schrijf altijd mijn originele foto's weg naar de externe (netwerk) harde schijf. Dit zijn NEF bestanden (Nikon D80 camera). Via de "verkenner" in Ubuntu kan ik die harde schijf wel aanspreken en ik zie alle bestanden (met een default icoontje) en wat voor soort bestand het is (NEF), maar niet de echte foto.
Mijn vraag is nu: is er een programma waarmee ik die NEF bestanden wel zichtbaar kan maken? Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.