Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toch weer een installatievraag...  (gelezen 1999 keer)

Gast

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Gepost op: 2006/07/23, 15:12:26 »
Alles draait opzich lekker met ubuntu, heb wel de indruk dat hoe meer packages je installeert, hoe langzamer hij opstart (je laadt natuurlijk ook meer OS-gerelateerde services in waarschijnlijk).

Alleen: ik heb mega veel dingen met die synaptic installer gedownload en geinstalleerd, alleen 75% vind ik niet terug in ubuntu zelf??? Ook met die Alacarte editor kan ik niks vinden? Waar laat het OS al deze programma's?

Met name GRASS en Gotmail etc wil ik graag uitproberen, maar in welke map staan deze progs en hoe point ik die Alacarte naar deze programma's?

Hoe pak ik dit aan, want na een hoop gelezen te hebben hier en elders kom ik er niet meer uit. Kan iemand maybe (aub) posten, hoe stap-voor-stap te handelen?

Alleen een verwijzing in de zin van "dat moet je met Alacarte doen..." kan ik helaas niet veel mee (als n00b).

Alvast bedankt! :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
toch weer een installatievraag...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/23, 15:20:20 »
Meestal bevinden de opstartprogramma's zich wel in /usr/bin
typ eens in een terminal "gotm" dan krijg je vast wel gotmail te zien en dan gewoon enter om op te starten..

In alacarte, in een categorie gaan staan en dan: bestand -> nieuw menu item -> opdracht: /usr/bin/gotmail

Ik denk dat dit probleem vooral voorkomt in packages van de universe/multiverse en onoffici
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toch weer een installatievraag...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/23, 15:29:29 »
Veel programma's installeren zich in mapper zoals /usr/bin/ of /usr/games/
Normaal gezien moeten deze ook een icoontje nalaten in de menulijst maar dat gebeurd inderdaad niet altijd.
Met alacarte kunt ge deze wel zelf aan 't menu toevoegen.

Hoe dat werkt is heel simpel.
Alacarte openen, naar de menu gaan waar gij 't nieuwe icoontje wilt plaatsen,  browsen naar de plaats waar dat programma zich bevind en 't uitvoerbaar bestand selecteren.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

jpjacobs

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/23, 17:35:00 »
nog makkelijker als je iets zoekt:
sudo updatedbOk dit gebeurt wss wel eens af en toe automatisch, maar het is vooral handig als je net iets geinstalleerd hebt. Dan:
locate |lesskan je mooi bladeren door de resultaten, en is een heel pak sneller dan de standaar searhc dingen in gnome
JP

budster

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/23, 17:54:05 »
vaak werkt het ook om de aplicatie op te starten vanuit de terminal door de naam van het programma in te typen

Gast

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/23, 20:53:47 »
Ok, bedankt voor de reacties!

Ik ben gelijk aan de slag gegaan, maar niks werkt nog?
Moet je eerst opnieuw opstarten ofzo (ouderwets) en wat betekenen die icoontjes, wat is een volledig blauw "ruitje" en wat is een wit vierkantje met een groen/bruin ruitje in de rechterbenedenhoek?

Waar vind je hier meer info over op inet (officiel ubuntu boek is nog niet uit) en wat het commando sudo updatedb? Want er gebeurt niks zichtbaars en voegt ook geen programma's toe aan het menu?

(Dit doet me met alle plezier denken aan het DOS-tijdperk, waarin je met een 600 pag. dik boek alles zat uit te pluizen...)

MVG, Willem :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
toch weer een installatievraag...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/23, 20:57:31 »
Citaat van: Willem
Ok, bedankt voor de reacties!

Ik ben gelijk aan de slag gegaan, maar niks werkt nog?
Moet je eerst opnieuw opstarten ofzo (ouderwets) en wat betekenen die icoontjes, wat is een volledig blauw "ruitje" en wat is een wit vierkantje met een groen/bruin ruitje in de rechterbenedenhoek?

Waar vind je hier meer info over op inet (officiel ubuntu boek is nog niet uit) en wat het commando sudo updatedb? Want er gebeurt niks zichtbaars en voegt ook geen programma's toe aan het menu?

(Dit doet me met alle plezier denken aan het DOS-tijdperk, waarin je met een 600 pag. dik boek alles zat uit te pluizen...)

MVG, Willem :)
"sudo updatedb" vernieuwt de locate database..
in deze database kan gezocht worden met het commando "slocate bla"
in deze database zitten alle namen van paden/bestanden die op je pc staan
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toch weer een installatievraag...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/23, 21:01:33 »
Dat wit vierkant met ruitje rechtsonder kan je vergelijken met het .exe bestand in windows. Gewoon erop dubbelklikken en 't programma zal opstarten.
Die blauwe ruitjes dienen om 't programma te helpen starten en werken. Vergelijkbaar met .dll files en dergelijke.

En wat bedoel je met nix werkt nog?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/23, 21:11:52 »
Ha, ok wit voor .exe en blauw voor .dll zeg maar.
Ja, ik heb gereboot en Grass doet het, maar Gotmail en Motion niet? Apart he?
Alles met de synaptic ge-d/l'ed en installed, maar toch werkt het niet...jammer.
Ik ben nu MythTV aan het d/l'en met synaptic, kijken hoe dat uitpakt.
Tevens zal ik eens kijken hoe het gaat als je ene prog opstart via de terminal.

Als ik RealPlayer op een blauw-icoontje dubbelklik, dan start hij ook op.
Is het dan toch ook een gedeelde .exe file ofzo?

Ik leer met de minuut meer, dankzij jullie!

MVG, Willem :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toch weer een installatievraag...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/23, 21:18:52 »
Kleine programma's hebben niet veel nodig om op te starten. Als ge naar /usr/games/ gaat ziet ge enkel blauwe vierkantjes en is daarop klikken reeds voldoende. Bij grotere programma's is dat ander icoontje van doen. Kijk steeds eens goed in de map en 't wordt snel duidelijk welk icoontje nodig is om 't programma op te starten.

MythTV ... amaai ... veel geluk ...Welke tv kaart heb je?
Kijk hier ook eens: http://swik.net/Ubuntu+MythTV
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/23, 21:19:27 »
Nou...wat is dit?

De helft van wat ik aangeef, start gewoon niet op! :(

Beetje jammer dit.

Gast

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/23, 21:21:47 »
Ja, die MythTV werkt idd niet, jammer.
Ik heb een Hauppauge MCE150 kaart, zou volgens diverse site's moeten werken.

Morgen ga ik verder pielen en dan d/l ik MythTV wel van de officiele site en dan verder proberen.

MVG, Willem

budster

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/23, 21:26:28 »
Ik denk dat er specifiek op jouw stysteem iets niet helemaal in orde is.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toch weer een installatievraag...
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/23, 21:46:38 »
Citaat van: Willem
Nou...wat is dit?

De helft van wat ik aangeef, start gewoon niet op! :(

Beetje jammer dit.
Kun je eens vertellen wat er niet werkt? Zo kunnen we niet zeggen of 't aan uw systeem ligt, aan het programma of dat je iets over 't hoofd hebt gezien.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
toch weer een installatievraag...
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/23, 22:26:05 »
Euhm ja, ik heb bijv. die Gotmail en Motion met die package installer binnengehaald, met alle subpackages die hij aangeeft erbij.

Dan geeft synaptic aan; alles ok, zeg maar en sluit ik hem.

Vervolgens staat het ene programma in het menu, bij sound en video bijv, en start het normaal op. Echter, het andere prog is nergens te vinden en als ik het dan selecteer met Alacarte zoals jullie hebben gezegd, dan lukt het met het ene prog wel en de andere niet.

Gotmail staat in de lijst, ik heb het witte icoontje geselecteerd met het ruitje rechts onderin het staat in mijn menu. Als ik erop klik, gebeurt er helemaal NIKS.

Dat is het eieren eten. Naam in het menu staat gegeven, ik heb het zelfs een icoontje toebedeeld, maar niks-nada-noppes helaas. :(

Alles gepudate met de terminal apt-get update en upgrade, ook sudo updatedb maar  zonder vruchtbaar resultaat.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
toch weer een installatievraag...
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/24, 02:11:00 »
Dat dat niet in het menu verschijnt dat is geen fout van ubuntu, maar van de mensen die het pakket voor dat programma hebben samengesteld.
Zeker als het een pakket uit universe, multiverse of van een externe bron is, wil het al eens minder kwalitatief zijn samengesteld, zoals: ontbrekende menu items.

In het geval van gotmail is het logisch dat deze niet in het menu staat, want u dient gotmail te gebruiken via een terminalvenster!
Typ maar eens "gotmail" in een terminalvenster.
Je kan gotmail niet gebruiken in een grafische mode.

Waarvoor heb je gotmail nodig? wat wil je ermee bereiken? misschien dat we je er dan mee verder kunnen helpen..

sudo updatedb moet je enkel doen als je iets wil zoeken met het commando slocate, voor de rest doet updatedb niks.. als je meer wil weten over slocate en updatedb, dan kijk je maar eens op google

sudo apt-get update vernieuwt gewoon de lijst van pakketbronnen
en sudo apt-get (dist-)upgrade kijkt of er nieuwere versies beschikbaar zijn van de ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)