Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?  (gelezen 1353 keer)

Offline vangrails

  • Lid
E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Gepost op: 2024/01/25, 18:40:50 »
Mijn vrouw heeft slechts één e-mail adres: een Gmail.com. Een week geleden vroeg Google om een wachtwoord.  Dat wist ze niet. Nooit nodig gehad. Zij heeft een aantal vergeefse poginingen gedaan om in te loggen bij Thunderbird. Ze zei dit niet en vroeg me eens naar die gekke foutmelding te kijken. Ik heb ook een aantal pogingen gedaan, telefoonnummers opgegeven. Plots verscheen het bericht dat Google de identiteit niet kon nagaan en dat het account werd afgesloten, of zo iets. En toen ... ik snap er niets van - ineens kon ik niet meer in haar pc komen. Het scherm ging op zwart. Een deskundige in een winkel stelde vast dat het account inderdaad niet meer bereikbaar was. Dat is een ramp voor haar. Alle instanties en contacten lopen via haar geblokkeerde e-mailadres! Adresboeken weg, e-mailadressen weg. Ik de harde schijf in mijn PC gedaan: zelfde resultaat. Ik heb inmiddels een nieuw account voor haar gemaakt. Mijn vraag: hoe kan ik de adresboeken en e-mailadressen veilig uit 'haar harde schijf' halen en in het nieuwe account plaatsen? Ik durf niets meer te doen. Wie kan ons helpen?

Offline X-E3

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #1 Gepost op: 2024/01/25, 18:52:22 »
Volgens mij kun ie via de map verborgen bestanden nog wel wat terughalen.
Maar wacht even op meer deskundigheid van andere fomerleden.

Gr. Ben

Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #2 Gepost op: 2024/01/25, 19:00:42 »
Het is niet eenvoudig om je probleem tot een goed einde te brengen vooral omdat je informatie geeft die niet klopt. Als eerste moet je bij Gmail altijd inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Als je het wachtwoord niet meer weet kun je op de knop wachtwoord vergeten klikken en krijg je van Google aanwijzingen om het account te herstellen. Als dat ook niet lukt kun je contact opnemen met Google en vragen wat de volgende stap of stappen moeten zijn. Je krijgt daar zeker antwoord op. Het e-mail account van je vrouw bestaat nog gewoon en is helemaal niet weg.
Dat je vervolgens niet meer in haar PC kon komen komen staat helemaal los van het Gmail probleem.
Het is te hopen dat de gebruikersnaam en wachtwoord van Thunderbird wel bekend zijn. De laatste keer dat ik Thundbird gebruikte is ook al weer tien jaar geleden, maar er is hier vast wel iemand die weet hoe je die mappen en bestanden van Thunderbird weer kunt importeren.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Oesje

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #3 Gepost op: 2024/01/25, 22:34:36 »
Gaat het hier om een windows PC ?
Het eerste waar ik aan denk is fat het gmail adres gehackt werd en google het gesloten heeft wegens misbruik.
Misbruik kan zijn dat het gebruikt werd om phishingmails te verzenden .
Als er geen tweede e-mail adres was of een  GSM nummer om account te kunnen herstellen, vrees ik het ergste .
« Laatst bewerkt op: 2024/01/25, 22:40:45 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline vangrails

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #4 Gepost op: 2024/01/26, 07:06:32 »
Het betreft Linux Mint 20. En eerlijk waar, voorheen heeft ze geen enkele keer een wachtwoord moeten invullen. Hoe dat mogelijk is weet ik ook niet.

Offline vangrails

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #5 Gepost op: 2024/01/26, 10:49:17 »
Dat was ik vergeten. 'k Heb van onze computers een maand ongeveer geleden, een image gemaakt. Die van mijn vrouw heb ik teruggezet, ik heb de pc opnieuw opgestart zonder internetverbinding en hoewel er in Thunderbird  naar het wachtwoord wordt gevraagd kan ik de berichten lezen en de adresboeken benaderen en waarschijnlijk uitprinten. Wat een geluk en opluchting! Dank voor het meedenken en groet.

Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #6 Gepost op: 2024/01/26, 12:49:54 »
Als je in Thunderbird, aangevinkt hebt om het wachtwoord te onthouden dan kan je de mails openen/lezen zonder invoeren van het wachtwoord.
Controleer de instellingen van Thunderbird.
Af en toe vraagt GMail eens het wachtwoord op en moet je die procedure doorlopen (bewijzen dat jij het bent) ... vandaar, noteer een wachtwoord ergens in/op en leg het weg, zorg ervoor dat je het wél kunt terug vinden.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vangrails

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #7 Gepost op: 2024/01/26, 13:37:43 »
'k Heb je goede advies uitgeprint, in m'n oren geknoopt en één afschrift op het bureau van mijn vrouw gelegd. Dank!

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #8 Gepost op: 2024/01/26, 13:53:29 »
Linux Mint is geen Ubuntu en horen zulke topics thuis in Andere Distributies. We kunnen momenteel topics niet verplaatsen door een mogelijke fout in de forum update die gisteren heeft plaatsgevonden.

Gelieve hier rekening mee te houden.

Als de bug verholpen is verplaatsen we het topic naar waar het thuis hoort.

Namens het forum team.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #9 Gepost op: 2024/01/26, 16:39:15 »

Databasefout
Probeer het opnieuw. Gaat het weer fout, meld het dan aan de beheerder.

linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #10 Gepost op: 2024/01/26, 21:37:13 »
Databasefout
Probeer het opnieuw. Gaat het weer fout, meld het dan aan de beheerder.

We zijn ons hiervan bewust, work in progress.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #11 Gepost op: 2024/01/27, 02:02:01 »
Bij deze verplaatst :)

Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #12 Gepost op: 2024/01/27, 08:24:44 »
Mijn vrouw heeft slechts één e-mail adres: een Gmail.com. Een week geleden vroeg Google om een wachtwoord.  Dat wist ze niet. Nooit nodig gehad. Zij heeft een aantal vergeefse poginingen gedaan om in te loggen bij Thunderbird. Ze zei dit niet en vroeg me eens naar die gekke foutmelding te kijken. Ik heb ook een aantal pogingen gedaan, telefoonnummers opgegeven. Plots verscheen het bericht dat Google de identiteit niet kon nagaan en dat het account werd afgesloten, of zo iets. En toen ... ik snap er niets van - ineens kon ik niet meer in haar pc komen. Het scherm ging op zwart. Een deskundige in een winkel stelde vast dat het account inderdaad niet meer bereikbaar was. Dat is een ramp voor haar. Alle instanties en contacten lopen via haar geblokkeerde e-mailadres! Adresboeken weg, e-mailadressen weg. Ik de harde schijf in mijn PC gedaan: zelfde resultaat. Ik heb inmiddels een nieuw account voor haar gemaakt. Mijn vraag: hoe kan ik de adresboeken en e-mailadressen veilig uit 'haar harde schijf' halen en in het nieuwe account plaatsen? Ik durf niets meer te doen. Wie kan ons helpen?
Wat ik raar vind je hebt een gmail adres in gebruik en je vrouw gebruikt thunderbird mijn vraag is dan waarom??Ik werk op alle versies met gmail hoef geen ander en dezelfde wachtwoord gebruik ik ook voor mijn google account, en dat schrijf ik op.Dat zwart beeld heeft niets te maken met het vergeten van een ww en het niet kunnen inloggen.
is dat een laptop of een desktop??
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #13 Gepost op: 2024/01/27, 17:21:31 »
Had je de email op je pc als IMAP ingesteld? Want dan is het vrijwel altijd nog te redden. Bij pop kan het volledig verwijderd zijn.

Voor het resetten van het wachtwoord[1] is dat het handigste als ze dat via haar mobieltje doet. Mits ze daar haar mail ook op leest natuurlijk.
Via mobiel WW resetten werkt het handigste/snelste.

Als alles gereset is .... op computers instellen als IMAP.
Bij pop haal je ze op van de server en zijn ze daar weg (en dus ook je 'altijd een backup' ervan). Bij IMAP blijven ze bij google staan, ook als je ze van je PC verwijderd. Sterker nog, als je ze wél verwijderd krijgt staan ze bij google altijd nog in je prullenbak onder de map POP om te herstellen. Voor webbased heb je dan weer wel je wachteoord[1] nodig.
Dus gmail altijd IMAP op een pc!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #14 Gepost op: 2024/01/31, 20:10:44 »
Ik raad heel erg AF om je paswoord voor bv. je mail automatisch te laten invullen (door bv Thunderbird).
Het klinkt goed en makkelijk, maar voor je het weet ben je na een jaartje (of langer) het wachtwoord vergeten en dan moet je het recupereren.

Ik log telkens opnieuw in met mijn volledige wachtwoord, zeker voor mijn mail (en daaraan gekoppeld nog wat Google zaken: docs, chat, calendar, ...).

En ik ben er zeker van dat het niet mogelijk is om zonder wachtwoord in te loggen op Google (of eender welke andere mail-aanbieder). Maar waarschijnlijk heb je inderdaad ooit één keer in Thunderbird je wachtwoord moeten geven en kreeg je de optie dit te bewaren. MAAR zelfs dan kan je in Thunderbird alsnog je paswoord visualiseren voor elke account.

Maar ik herhaal: zorg dat je minstens 2 keer per jaar fysiek inlogt mét invulling van je wachtwoord, zodat je niet vergeet wat dat paswoord was.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline loti

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #15 Gepost op: 2024/01/31, 21:21:45 »
@ Jenske: met een wachtwoordmanager hoef je al je wachtwoorden niet te onthouden, maar zorg wel voor een back-up.  En voeg indien mogelijk een beveiligingssleutel toe.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/31, 21:36:06 door loti »

Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #16 Gepost op: 2024/02/01, 17:07:47 »
Ik raad heel erg AF om je paswoord voor bv. je mail automatisch te laten invullen (door bv Thunderbird).
Het klinkt goed en makkelijk, maar voor je het weet ben je na een jaartje (of langer) het wachtwoord vergeten en dan moet je het recupereren.

Zolang je email nog (ergens) werkt is dat geen probleem.
Bij 'Wachtwoord vergeten' ontvang je dan nog steeds gewoon je herstel-email. En als je de gmail ook op je mobieltje gebruikt hoef je niet eens een email te ontvangen voor het herstellen (wat dan via google android gebeurd).

Daarnaast kun je ook nog een extra herstelemailadres invoeren in je gmail. Dan krijg je op a@gmail ook de herstelemail binnen voor b@gmail (of welk ander emailadres je ook invoert).
Ik ben bijvoorbeeld herstelemailadres bij mijn kinderen (en vaak nodig gehad toen ze nog ukkies waren ^-^ ), en bij mijn eigen emailadressen onderling.

In mijn geval. Ik haal mij gmails op verschillende apparaten binnen. Als de ene niet werkt kan ik altijd nog herstellen op een andere, of via het extra emailadres.

Ben het wel met je eens dat het handig is als je je wachtwoorden (extern) ergens blijft 'onthouden' (opschrijven of zo).
« Laatst bewerkt op: 2024/02/01, 17:10:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #17 Gepost op: 2024/02/04, 22:13:40 »
Ik was inderdaad nogal hard in mijn advies. Ook ik log automatisch in op mijn gmail als ik mijn kubuntu heb opgestart of mijn smartphone.

MAAARRRR ... ik kies ELK jaar een nieuw paswoord, zodat ik mezelf dwing om minstens één keer per jaar nog eens mijn volledige wachtwoord in te tikken. Want als je meerdere jaren op zo'n 45 sites -- en daar zit je bijzonder snel aan: bank, mail, buslijnen, spoorlijnen, krant, tijdschriften, ... -- automatisch inlogt zonder ooit die wachtwoorden aan te passen (en dus opnieuw in te geven), ga je je al lang niet meer herinneren wat die wachtwoorden nu zijn en loop je een groot risico.

Ik schrijf bewust "risico" en niet "ben je alles kwijt".

Maar zo heb ik bv. nog ergens een yahoo-adres dat ik eerder gebruikte voordat ik een gmail had. En omdat ik die yahoo automatisch liet forwarden naar gmail -- dat kan nu niet meer, maar jarenlang ging dat wel -- was ik al lang vergeten wat het paswoord voor yahoo was. Als je dat dan teveel keer fout intikt, eiste yahoo dat je een tijdlang niet meer kan inloggen en dan word je wel wat zenuwachtig en angstig, natuurlijk.
Dus ik raad iedereen aan om minstens 1 keer per jaar AL zijn wachtwoorden te gebruiken -- en liefst zelfs wijzigen -- voor ALLE sites, zodat je niet vergeet wat je wachtwoord was.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Oesje

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #18 Gepost op: 2024/02/05, 10:03:58 »
Gmail, outlook, yahoo mail ...... zijn webmail applicaties , wat betekent dat je via de internet browser moet aanmelden met e-mail adres en wachtwoord om je mails te kunnen lezen, versturen , beantwoorden .
Thunderbird is een e-mail client wat je moet installeren op je PC , twee verschillende dingen .
Ook bij je internet provider kun je via de internet browser je e-mails gaan lezen, versturen of beantwoorden als je een e-mail adres gemaakt hebt bij je internet provider , maar ook lezen, beantwoorden en versturen .
In Thunderbird kun je dan je instellen als pop3 of IMAP . POP3 gaje de e-mails binnenhalen op je PC en bewaren . IMAP  blijven de mails bewaard op de mailserver tot jij ze daar zelf gaat verwijderen .
Maar ik blijf erbij als Thunderbird vraagt om het wachtwoord opnieuw in te voeren en het werkt niet (meer) ,  heeft iemand het wachtwoord verandert in gmail webmail .
En het beste is om bij gmail een mobiel nummer in te voeren uit veiligheid . Word er op
 je gmail account aangemeld om het wachtwoord te veranderen , krijg je binnen paar seconden een SMS of jij het bent die wijzigingen wilt aanbrengen .
https://support.mozilla.org/nl/kb/het-verschil-tussen-imap-en-pop3

https://www.seniorweb.nl/computerwoordenboek/w/webmail

https://nl.wikipedia.org/wiki/Webmail
« Laatst bewerkt op: 2024/02/05, 10:10:27 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
Re: E-mailadressen en - berichten voorgoed kwijt?
« Reactie #19 Gepost op: 2024/02/05, 10:13:31 »
Databasefout
Probeer het opnieuw. Gaat het weer fout, meld het dan aan de beheerder.

We zijn ons hiervan bewust, work in progress.

Dat is geen fout in de Database maar een fout in de forumsoftware of aan de  forum rechten ! Wie mag topics verplaatsen , splitsen   :)

Maar de forumsoftware is ook niet actueel zie ik !
SMF zit aan 2.1.4
« Laatst bewerkt op: 2024/02/05, 10:18:18 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate